Bodø Airshow 2012

Re: Bodø Airshow 2012

Så vegard, hvilke fly er det som allerede er klare?

Ellers støttes absolutt C-27, blir aldri lei av det displayet.

Blackjack overflyr Bodø i formasjon med en Bear?

:D

Evt en flygende F35?

Det hadde vært overraskelse det!

Re: Bodø Air Show 2012

Fantastisk flott! Der kommer nok også jeg til å være :)

F-18 fra Finland og Gripen fra Sverige burde være mulig å få til Bodø. Jeg har sett begge gjøre svært imponerende show i Sverige og det er kanskje på tide at vi får besøk fra våre nærmeste naboer på slike show her i Norge. I tillegg har jo svenskene både Lansen, Viggen, SK60, Tunnan, Hawker Hunter og ikke minst Draken i flygende tilstand.
C-17 fra NATOs Strategic Airlift Capability i Ungarn hvor bl.a. Norge deltar med mannskaper kunne jeg også ønsket meg. Så de i Luleå i sommer hvor de gjorde en veldig bra oppvisning.
Og sist men ikke minst norsk Lynx for kanskje aller siste gang. Det hadde vært noe det!

Gripen var her i 2008 om jeg ikke husker feil, men ser den gjerne igjen.

Mener å huske at noen av veteranmaskinene i sverige ikke flyr utenfor sverige, det gjelder ihvertfall Draken, men lurer på om det ikke er det samme med Lansen også. Gripen burde det jo være mulig å få hit dog, om ikke fra sverige så har jo både tsjekkia og ungarn meget gode Gripen displays.

J29 Tunnan, J34 Hawker Hunter & SK60 opereras av Swedish Air Force Historic Flight. Deras maskiner bär civila reggar och de genomför flyguppvisningar utanför Sverige.

SAAB J32 Lansen, J35 Draken & SK 37 Viggen opereras däremot av svenska flygvapnets veterandivision. De genomför endast flyguppvisningar inom Sverige.

En Gripen från F21 Luleå borde inte vara omöjligt att få till Bodö.
Har Finska flygvapnets F-18 Hornet flugit uppvisning i Norge tidigare?

Last edited:

Morsomt.
Alle spottere laster opp akkurat samme bilder da. Spennende...
Men for all del...., lykke til, i håp om at det ramler inn noe fra den andre siden også. Statisk kan være vel så greit.

Flott med mange innspill til deltakere! Kom gjerne med forslag - alle vil bli vurdert. Vi har dog naturligvis våre begrensninger, både av øknomisk art og ift geografi. Å f.eks invitere propellfly fra Jordan er vel noe urealistisk, da det innebærer grusomt mange timer i transit...
Helikopter har også sine begrensninger, da eksempelvis Nederland vil bruke 7-8 timer en vei til Bodø...
Russere er invitert med operative fly, så får vi se om de kommer...
Oppvisningsteamene med Flanker og Fulcrum er dessverre nedlagt fra i år.
Invitasjoner er sendt til en mengde store team i Europa, og stor deltakelse fra oppvisningsmiljø og veteranmiljø i Norge er allerede bekreftet.
Vi har en god dialog med Finland og Sverige og kan allerede nå love både F-18 og Gripen tilstede i Bodø - og selvfølgelig vil hele det norske luftforsvaret være representert!
Vi planlegger også å gjøre stas på midnattsola ved å ha fly i lufta sent lørdag kveld - for hele byen.
Kan også nevne at det på lørdagskvelden arrangeres "Rock på Torget" i Bodø sentrum, med fokus på Trønderrock. Dette arrangementet samarbeider vi med, med luftige innslag i pausene. Enda en grunn for å komme til Bodø...
Vi sees på BAS 2012!

Last edited:

Showet går jo over to dager. En dag på ene siden og en dag på den andre ;)

Til info kommer Royal Jordanian Falcons ofte til Europa og deltar på massevis av flyshow. De har blant annet vunnet Best Display for Overseas på RIAT tre ganger. Et annet team i samme gate som er helt vannvittig å se på er The Flying Bulls Aerobatics Team. Om man ønsker noe annet enn et drøss med jet team kan også Krila Oluje være et alternativ. De har et fantastisk display med flere figurer de meg bekjent er alene om blant teamene.

Håper det kommer noe STORT - mil/siv/cargo er ett fett, jo større jo bedre :) Også ønsker jeg meg passasjerfly som gjør ting de ikke kan gjøre med passasjerer ombord. Gjerne en Dash 8-100 som viser litt muskler, eller kanskje LT sin Dornier (selv om det er litt ubeleilig at de ikke har no backup lenger og dermed neppe kan delta...).

:)

Flott med mange innspill til deltakere! Kom gjerne med forslag - alle vil bli vurdert. Vi har dog naturligvis våre begrensninger, både av øknomisk art og ift geografi. Å f.eks invitere propellfly fra Jordan er vel noe urealistisk, da det innebærer grusomt mange timer i transit...
Helikopter har også sine begrensninger, da eksempelvis Nederland vil bruke 7-8 timer en vei til Bodø...
Russere er invitert med operative fly, så får vi se om de kommer...
Oppvisningsteamene med Flanker og Fulcrum er dessverre nedlagt fra i år.
Invitasjoner er sendt til en mengde store team i Europa, og stor deltakelse fra oppvisningsmiljø og veteranmiljø i Norge er allerede bekreftet.
Vi har en god dialog med Finland og Sverige og kan allerede nå love både F-18 og Gripen tilstede i Bodø - og selvfølgelig vil hele det norske luftforsvaret være representert!
Vi planlegger også å gjøre stas på midnattsola ved å ha fly i lufta sent lørdag kveld - for hele byen.
Kan også nevne at det på lørdagskvelden arrangeres "Rock på Torget" i Bodø sentrum, med fokus på Trønderrock. Dette arrangementet samarbeider vi med, med luftige innslag i pausene. Enda en grunn for å komme til Bodø...
Vi sees på BAS 2012!

De Jordanske falkene har da vitterlig vært i Norge tidligere. Men selvsagt en stor forskjell på å reise til Kjevik og til Bodø da.

Finsk F18, er det da snakk om flying display?? Det alene vil jo isåfall være værdt turen alene.

Apropos russerne, Roskilde i sommer hadde besøk av et Russisk formasjonsteam, med lette treningsjagere. (Husker ikke navnet i farta)

Apropos formasjonsteam med jagere/treningsjagere, så finnes det jo mange alternativer til Red Arrows og Frecce Tricolori. Både Sveits, Tyrkia, Finland, Polen og Saudi Arabia har jo veldig bra team.

Har dere eventuelt tenkt sammarbeide med Sola som har helgen før dere, og kanskje få noen som kan delta begge steder?

Forslag:
Det blir sikkert kjempevarmt, så en Beriev 200 kunne demonstrert litt vannspruting på rullebanen :) (ett av mine ønskefly)

Ellers like jeg forslaget med Dash8-100 som demonstrerer litt short field operasjoner og kanskje slow flight?

För alla er som även vill se de äldre SAAB flygplanen J29 Tunnan, J32B Lansen, J35J Draken & SK37 Viggen flyga uppvisning nästa år.

Söndag 3e juni 2012 blir svenska flygvapnets "Air Force Day"
Den kommer äga rum på Malmens militärflygplats i Linköping.

Då blir det officiellt firande av 100 års jubileet för svenskt militärflyg.
År 2012 är det också 75 år sedan Svenska Aeroplan Aktiebolaget(SAAB) bildades i Linköping.
Flygdagen 2012 på Malmen blir både det officiella 75 års firandet för SAAB och 100 års firandet för svenskt militärflyg.

Det kan bli en riktigt trevlig juni månad med många fina flyguppvisningar i Skandinavien.

Back