Bodø Airshow 2012

Book en billett til UK og la noen andre ta din plass, som vil sette pris på selv et lite show... :-)

Re: Bodø Airshow 2012

@Seilfly: Beklager, innlegget mitt var ikke ment å være kritisk i forhold til Bodø Airshow, men jeg ser at det lett kan tolkes slik. Det var ment som en generell bekymring i forhold til airshow-året 2012.

USAF bestemte i fjor at de skal sette fem av seks solo display teams på bakken i år (det vil si ingen F-16, A-10 eller F-15E demo fra USAF i år) og F-22 teamet er begrenset til maksimum 20 displays i USA, Thunderbirds får fly en full sesong, men bare i USA. Bluee Angels holder seg også i USA. RAF droppet Typhoon-displayet deres i fjor, og det er ennå uklart om det blir noe Typhoon-display i år (det vil si at alt RAF stiller med i år er Tutor, Tucano og Hawk (samme som i fjor)). Det Nederlandske F-16 teamet vil fortsette med ny pilot, men med det blir ingen ny demo-maskin, og antall displays som skal fly er også kuttet i forhold til tidligere år. Det Nederlandske Apache-teamet fortsetter som før, men er begrenset til åtte displays i 2012. Spania satt alle display teams på bakken i fjor, og de blir sannsynligvis stående på bakken i år også.

Men når det er sagt, så gleder jeg meg til Bodø Airshow, og jeg krysser fingrene for at man får tak i noe spennende.

Hva er grunnen til alle disse begrensningene da? Dårlige tider?

Jepp. Veldig store krav til effektivisering og redusering i de aller fleste europeiske land, og ikke minst i USA, grunnet veldig store underskudd på statsbudsjetter, med de følgene det har for forsvarets prioriteringer.

da er flyturen opp og ned i boks i allefall :-) 216,- t/r :-) bare hotell igjen da

Er det mange som skal oppover og som er interissert i en matbit etterpå? Samling på en eller annen plass i byen?

Det som er spennende med Bodø og Stavanger er at man får se ting som man ikke ser på alle disse fantastiske flyshowene i utlandet. Gule Safari i formasjon, finske og svenske krigsfly osv. Det ser man ikke i utlandet...

Sist jeg så en Safari på flyshow var på Røros i 1992 ;)

Det som er spennende med Bodø og Stavanger er at man får se ting som man ikke ser på alle disse fantastiske flyshowene i utlandet. Gule Safari i formasjon, finske og svenske krigsfly osv. Det ser man ikke i utlandet...

Sist jeg så en Safari på flyshow var på Røros i 1992 ;)

Vel var på RIAT ifjor og der fløy da vitterlig en Jas-Gripen fra det Svenske flyvåpnet.

Safarier er det ikke ofte man ser nei, men svenske og finske fly er ganske vanlige. Finnene er generelt flinke til å delta på forskjellige airshows i Europa, både med Midnight Hawks og Hornet-displayet deres. I fjor var de i både Sverige, Sveits og Nederland.

Svenske fly ser man jo på så og si alle større show, i og med at de prøver å selge Gripen.

Sist jeg så Safari på et airshow var i fjor ;)

Vel var på RIAT ifjor og der fløy da vitterlig en Jas-Gripen fra det Svenske flyvåpnet.

Hvor mange Safarier, finske Hornets, Starfightere, Sk60 osv? En Gripen gjør ikke et nordisk flyshow! Poenget mitt er at man ikke skal fnyse av det lokale. Det finnes utrolig mye bra her i Norden som bare finnes her. ;)

Tjaa... Hornets finner man jo over hele verden, Sk60 finner man også i Østerrike, Gripen finner man også i Tsjekkia, Ungarn, Sør-Afrika og Thailand. Safarien er kanskje litt mer sjelden, men kanskje ikke like spennende som fast jets?

Jeg sier ikke at det er noe galt i finske Hornets og svenske Gripens, jeg syns begge er knall, men særlig spesielt er det ikke.

Safarier er det ikke ofte man ser nei, men svenske og finske fly er ganske vanlige. Finnene er generelt flinke til å delta på forskjellige airshows i Europa, både med Midnight Hawks og Hornet-displayet deres. I fjor var de i både Sverige, Sveits og Nederland.

Svenske fly ser man jo på så og si alle større show, i og med at de prøver å selge Gripen.

Sist jeg så Safari på et airshow var i fjor ;)

Nå er det ikke akkurat Saab Safari og andre proppeldrevne fly som trekker meg. Det er først og fremst brølende jetjagere, og store formasjonsteam jeg er mest ute etter.

Hvor mange Safarier, finske Hornets, Starfightere, Sk60 osv? En Gripen gjør ikke et nordisk flyshow! Poenget mitt er at man ikke skal fnyse av det lokale. Det finnes utrolig mye bra her i Norden som bare finnes her. ;)

Jeg drar gjerne på stevner i Norge når de for til noen skikkelige greier, årets show på Bodø blir jo helt topp. Med to bugs og en superbugs i tilegg til Gripen og Patrouille Suisse.

Men hvis en F16 er høydepunktet da har jeg sett det som er og se flere ganger før, og da reiser jeg nok ikke nei.

Da blir det helg i Bodø som 40 års gave til min søster - hun vet det blir helgetur, men aner ikke hvor og ikke minst hva! Ser at det bokstavelig talt er "fløyet" avgårde billetter på ettermiddagsavgangene fredagen, så får vel be om litt fri for å ta et formiddagsfly. Vi må jo ha tid til å nyte et glass eller to fredag, vi er helt sikkert med og sosialiserer med andre her inne... :-)

Men - er det noen som vet hvor lenge det er "action" på søndag? det fremgår litt lite klokkeslett av programmet på hjemmesidene pr. dd. Får man med seg det meste om man tar en av 17:30 maskinene til Oslo søndag eller bør man vente til 19:05/19:20?

Billetter til begge dagene - er det noen som kan antyde ca. priser? Bør man "følge med" når de blir lagt ut og kjøpe tidlig - eller er det nærmest ubegrenset?

Back