• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Boardingpass hack gir loungetilgang

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Dette forbauser meg - men det kan da ikke være verre enn å sette opp verifikasjon mot flyselskapets sjekkinnsystem ... Ser ut som noen har kjørt en billigløsning for loungetilgang.

https://www.wired.com/2016/08/fake-boarding-pass-app-gets-hacker-fancy-airline-lounges/

As the head of Poland’s Computer Emergency Response Team, Przemek Jaroszewski flies 50 to 80 times a year, and so has become something of a connoisseur of airlines’ premium status lounges. (He’s a particular fan of the Turkish Airlines lounge in Istanbul, complete with a cinema, putting green, Turkish bakery and free massages.) So when his gold status was mistakenly rejected last year by an automated boarding pass reader at a lounge in his home airport in Warsaw, he applied his hacker skills to make sure he’d never be locked out of an airline lounge again.
 
Vil jo anta at her er store forskjeller fra ett flyselskap/lounge-serviceprovider til det neste. Men ettersom loungeoperatør skal intern/ekstern-fakturere for antall besøkende så virker det litt sløvt at det ikke er en verifikasjon på at navn i QR-koden faktisk er booket på nevnte flight. Antar uansett at dette kommer i neste versjon av software i slusene på CIP-lounger.
Ble nysgjerrig på hvilken feil som gjorde at han ble feilaktig avvist ved en anledning.
 
Dette forbauser meg - men det kan da ikke være verre enn å sette opp verifikasjon mot flyselskapets sjekkinnsystem ...

Fordi disse systemene er komplekse, vanskelige å integrere mot og var moderne en gang i juratiden. Kombinert med at flybransjen har en tradisjon for å lage løsninger der strekkoder anses som sikre og umulige å kopiere eller forfalske.
 
Back
Top