• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Boarding BA på OSL

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Boarding BA på OSL

Da jeg boardet BA på OSL nå spurte gate agent hvor jeg skulle, og om dette (lhr) var endestasjon. Jeg nikket og da skrev hin inn noe med penn på et skjema. Boarding Bingo så det ut som det het, men nå var jeg trøtt. Noen som aner hva dette er?

Det skjedde ikke med hun før meg i køen. Jeg fløy i C, forøvrig.

Ingen boarding bingo igår på BA767. Derimot så opplevde jeg at jeg ikke fikk pri-tag på kofferten da jeg leverte den i CE/BAEC-skranken. Gikk greit for kofferten lå på båndet da vi kom til baggage reclaim på LHR, men dog merkelig inkonsekvent. I tillegg opplevde reisefølget på 7 pax som reiste med BA761 at de ble plassert vilkårlig rundt i et halvtomt/halvfullt fly av vedkommende i bagdrop-skranken selv om alle var i samme booking og sjekket inn sammen (de hadde ikke sjekket inn online). Så mulig Menzies har sommervikarer på jobb? ;)

Re: Boarding BA på OSL

Da jeg boardet BA på OSL nå spurte gate agent hvor jeg skulle, og om dette (lhr) var endestasjon. Jeg nikket og da skrev hin inn noe med penn på et skjema. Boarding Bingo så det ut som det het, men nå var jeg trøtt. Noen som aner hva dette er?

Opplevde det samme med en foran meg i køen en gang, da hadde det med utløpsdato på passet å gjøre.

I tillegg opplevde reisefølget på 7 pax som reiste med BA761 at de ble plassert vilkårlig rundt i et halvtomt/halvfullt fly av vedkommende i bagdrop-skranken selv om alle var i samme booking og sjekket inn sammen (de hadde ikke sjekket inn online).

Men de slapp altså fram til nevnte skranke uten å gå via en automat først?

Mener å ha sett at de har vært ganske strenge på det før.

Det skjedde ikke med hun før meg i køen. Jeg fløy i C, forøvrig.

Du sjekket inn online da regner jeg med? Boarding bingo kort brukes på pax med online boardingcards. Det er et ruteskjema hvor setenr skrives ned ved boarding, da pax beholder sitt boardingcard og de i gaten ikke har en gjenpart, som de får ved et boardingcard som har blitt skrevet ut på flyplassen. Da har gaten en oversikt over hvem som er ombord hvis systemet ikke skulle registrere boardingen. Så slipper man å gå ombord for å lete hvis noen skulle mangle ;)

Du sjekket inn online da regner jeg med? Boarding bingo kort brukes på pax med online boardingcards. Det er et ruteskjema hvor setenr skrives ned ved boarding, da pax beholder sitt boardingcard og de i gaten ikke har en gjenpart, som de får ved et boardingcard som har blitt skrevet ut på flyplassen. Da har gaten en oversikt over hvem som er ombord hvis systemet ikke skulle registrere boardingen. Så slipper man å gå ombord for å lete hvis noen skulle mangle ;)

Ahaaaaa. Snedig. Takk for svaret.

River dere på automatboardingkortene? BA er jo aktivert i OSL-maskinene--der er det jo vanlig tynt papir på rull uten perforering.

River dere på automatboardingkortene? BA er jo aktivert i OSL-maskinene--der er det jo vanlig tynt papir på rull uten perforering.

Nope, som han skriver, de har ingen gjenpart av automatkortene.

Han skriver online bp saa vidt jeg kan se? Naar alle naa ''skal'' bruke kiosker er bingokort omstendelig...

Med online boardingpass mener jeg de man skriver ut hjemme etter online insjekk. Bp som blir skrevet ut på automat/innsjekk er perforert og skal rives av, gate beholder den store delen mens pax får den lille. (Jeg snakker kun om OSL nå). Var hvertfall sånn da jeg var i Menzies.. Vet ikke hvordan det er nå.

Var hvertfall sånn da jeg var i Menzies.. Vet ikke hvordan det er nå.

Siden du var der, har de gamle blå automatene blitt erstattet av noen nye "OSL"-automater, som printer dårligere og tynnere ikke-perforerte boardingkort.

(Og atpåtill reklame bak...)

Synes det høres for omstendelig ut å drive med bingokort med det store antallet boardingkort fra slike maskiner jeg antar det er.

Bør ikke dette i 2011 kunne registreres elektronisk? Selv SAS-IT har vel fått til det, og da bør det være lett....

Det er vel snakk om som en backup i fall strekkoden ikke har blitt tilstrekkelig registrert.

Bør ikke dette i 2011 kunne registreres elektronisk? Selv SAS-IT har vel fått til det, og da bør det være lett....

Det registreres også elektronisk, ja.

Det er vel snakk om som en backup i fall strekkoden ikke har blitt tilstrekkelig registrert.

Antar det, og så sjekker jo crewet boardingkortene ved ombordstigning i tillegg. Mange som ser på papirbiten, så har jeg heller ikke vært med på at de må telle over flere ganger (i motsetning til hos DY og SK)

Siden du var der, har de gamle blå automatene blitt erstattet av noen nye "OSL"-automater, som printer dårligere og tynnere ikke-perforerte boardingkort.

Ahh.. Der ser du. Da vet jeg ikke helt hvordan de gjør det i dag. for da får de vel ingen gjenpart fra disse nye boarding passene? Og da forsvinner jo hele poenget med bingo kort hvis de ikke fører opp alle.

Antar det, og så sjekker jo crewet boardingkortene ved ombordstigning i tillegg. Mange som ser på papirbiten, så har jeg heller ikke vært med på at de må telle over flere ganger (i motsetning til hos DY og SK)

Det hender av ulike grunner at strekkoden ikke går gjennom, oftest i form av brukerfeil fra boardingagentens side, og da sjekker man ombord i aktuelle sete, eller pager passasjeren ombord--det gjør vi ihvertfall på AirFrance & KLM som jeg antar ellers kjører forholdsvis likt system som BA. (Selvom vi vel ikke har hatt gjenparter av boardingkort på mange år (konvensjonelle boardingkort er printet slik at gjenpart kan rives av, kiosk-boardingkort kunne vært revet dersom printet på perforert papir).

Vet ikke helt om PRS (BA-systemet) viser frem navn som blir boarded?
Isåfall er det alltid greit å ha en backup om man er usikker.
Jeg stoler ikke helt blindt på disse strekkodene og disse gatereaderne når man boarder med "blinde" systemer som ikke viser pax-navn.

Isåfall savner jeg de gamle magnetstripe-maskinene (IER 687 eller no'?). De syns jeg var
mye mer effektive enn dagens treige knotete greier ... Akkurat som Altéa.

BA sitt system vier navnet når man boarder manuelt (med å trykke manuelt i systemet) Ved lesing av magnetstripe kommer det ut kvittering fra kvitteringsprinter.

Årsaken til "Bingokortene" er som tidligere nevnt en manuell backup slik at man er sikre på å fange opp feil enten personlige el system. Noe som skjer innimellom. Det vil da være enkelt for oss å sjekke opp feilen.

Og som noen påpeker, det er ikke ofte man må telle eller sjekke ombord for manglene passasjerer. Med dette enkle manuelle systemet har vi rimelig god kontroll på boarding prosessen.

Wishmaster, Altea har jo en genial boardingprosess. Hvor det er meget enkelt med manuell boarding, samt at alle navn kommer klart opp. Uansett boardingmetode.

S

Back