Blue1 inrikes i Sverige!

  • Thread starter Thread starter ATC
  • Start date Start date
forstår ikke helt hvorfor de ikke bare endrer navn fra Blue1 til SAS. Burde vært gjort for lenge siden
 
Høsten 2007 la SAS ned sin Q400 produksjon i Sverige. De sa til sine ansatte at dette skulle gjenoppstå med andre fly. Nå ser vi i hvilken form. 70 arbeidsplasser (cockpit) til gitt bort. Hurra!
 
http://www.deagel.com/news/Golden-Air-Orders-Two-New-ATR-72-500s_n000007643.aspx

Så lenge Blue1 må lease fly/crew(?) fra Golden Air for å klare en slik produksjon, ser jeg ikke for meg at det blir en varig løsning. Ser ikke helt logikken i at blue1/SAS skal leie inn andre selskaper så lenge produksjon med turboprop kan gjøres av et annet selskap i konsernet...ja, WF :)

Sett i lys av at to flytyper hos Blue1 erstattes av en, 717, kan det da tenkes at vi vil se en ordre på Q400NG for Blue1 også? Hvis det blir slik at Blue1 skal utfylle SAS slik man legger opp til her.
 
Tvilsomt. Da får man ingen stordrftsfordeler og det passer ikke helt inn i Core SAS. Men man vet aldri hva blåruss kan regne seg frem til er mest lønnsomt :)
 
Ser ikke ut til at Blue1 har egne flightnumre på denne ruten. Poenget er vel at SAS ønsker flere frekvenser, men mindre fly, på ruten samtidig som de ikke har egnet materiell selv. Så blir det selvsagt enklere å leie inn tjenester fra et selskap som SAS-konsernet, ved Blue1, allerede har avtale med. Det er kommersielt mer interessant og enklere å operere ruten under Blue1-navnet, ettersom Golden Air allerede flyr flere ruter - med de samme Blue1-lakkerte flyene - for Blue1.

I praksis handler altså dette om at SAS leier inn flytjenester på wet-lease-basis - ikke at Blue1 skal fly svensk innenriks.

Ser ikke helt logikken i at blue1/SAS skal leie inn andre selskaper så lenge produksjon med turboprop kan gjøres av et annet selskap i konsernet...ja, WF :)

Hvem har sagt at Widerøe skal operere alle turboprop flyvninger innenfor SAS-konsernet bare fordi de har fly av denne typen?
 
Last edited:
Hvem har sagt at Widerøe skal operere alle turboprop flyvninger innenfor SAS-konsernet bare fordi de har fly av denne typen?

SAS har vel tidligere hatt som praksis å oppfordre til intern konkurranse mellom ulike deler av konsernet. Kanskje utviklingen i Sverige er et utslag av dette?
 
SAS har vel tidligere hatt som praksis å oppfordre til intern konkurranse mellom ulike deler av konsernet. Kanskje utviklingen i Sverige er et utslag av dette?

Flere frekvenser på Stockholm-Kalmar, operert av Blue1/Golden Air på vegne av SAS, er vel først og fremst et resultat av en hensiktsmessighetsbetraktning, heller enn intern konkurranse. Hvem er det i så fall som konkurrerer med hvem i dette tilfellet?

Hadde SAS kommet lenger i arbeidet med å flåte- og personellutnyttelse, hadde SAS operert denne ruten med CRJ 900. Når det ikke er tilfellet, er det selvfølgelig mer naturlig å leie inn et svensk selskap, som man allerede har avtale med, enn å involvere Widerøe. Golden Air flyr allerede Stockholm-Åbo/Turku, Stockholm-Tammerfors/Tampere, Stockholm-Vaasa, Stockholm- Uleåborg/Oulu, Helsinki-Kuopio og Helsinki-Vaasa for Blue1. Riktignok flyr også Blue1 med eget materiell på flere av disse rutene.
 
Last edited:
Flere frekvenser på Stockholm-Kalmar, operert av Blue1/Golden Air på vegne av SAS, er vel først og fremst et resultat av en hensiktsmessighetsbetraktning, heller enn intern konkurranse. Hvem er det i så fall som konkurrerer med hvem i dette tilfellet?

Vel, med intern konkurranse kan man forstå, akkurat som mange har hevdet at SAS iallefall tidligere praktiserte, at man setter produksjonen i en gitt del av selskapet opp mot produksjonen i andre deler av selskapet (dvs. er Blue1 mer effektiv enn WF til å produsere turboprop-flygninger så brukes det til å forsøk på å tvinge frem effektivisering i WF - hvor man bruker utflytting av produksjon til Blue1 som riset bak speilet). Nå er jo situasjonen i SAS litt anderledes enn under Lindegaard, men fortsatt så opererer vel KF og WF litt på siden av CoreSAS.
 
Det ser ut til at de opererer ARN-KLR helt uavhengig av SAS, med KF nummer. Det ser ut til at det nå blir 3 avganger med KF og en med SK. I hvert fall på ukedager. KF rutene selges også på sas.no/se med KF nummer.
 
Back
Top