Blue1 inrikes i Sverige!

• Thread starter Thread starter ATC
  • Start date Start date
Det ser ut til at de opererer ARN-KLR helt uavhengig av SAS, med KF nummer. Det ser ut til at det nå blir 3 avganger med KF og en med SK. I hvert fall på ukedager. KF rutene selges også på sas.no/se med KF nummer.

Ja, ser på sas.no at billettene er tilgjengelige med KF-rutenummer, men ironisk nok er det ikke mulig å bestille Stockholm-Kalmar på blue1.com. Man kan imidlertid bestille Kalmar-Helsinki, via Stockholm, men da med SAS-rutenummer hele veien, også på KF-flightene.

Ja, ser på sas.no at billettene er tilgjengelige med KF-rutenummer, men ironisk nok er det ikke mulig å bestille Stockholm-Kalmar på blue1.com. Man kan imidlertid bestille Kalmar-Helsinki, via Stockholm, men da med SAS-rutenummer hele veien, også på KF-flightene.
Se det, ja. Dette var jo usedvanlig logisk! Går over min fatteevne i hvert fall. :)

Hmm... Dette viser i alle fall at det finnes et behov for mindre fly og høyere frekvens på enkelte ruter enn hva SAS kan levere i dag. På korte ruter så er det ikke viktig om det er jet eller turboprop, reisetiden blir kort uansett, og 5-10 min ekstra flytid gjør ikke noe om man sparer 2-3 timer på transfer.

Jeg skal ikke si om det var galt av SAS å kaste ut Q400, men jeg tror dette viser at SAS innser at de må ha et lite turboprop fly som en del av sitt totale rutetillbud i alle landene, enten driftet selv, eller innleid. 3x50 og 1x150 gir like mange seter i døgnet, men 3x50 vil kunne gi mye fler passasjerer.

For ca. 1 måned siden fik vi i AAR at vide at det var betydeligt dyrere at lade WF operere iso QI !!

Hilsen
Ole

Kan du prøve å forklare Ole, jeg er egentlig relativt god i dansk, siden jeg prater med slike nesten dagligt igjennom min jobb.

Men altså, hvad mener du at med at det blir dyrere at la WF operere ISO QI??
Altså jeg kan forstå at det er dyrere med turbopropp, men ISO??

In Stead Of??

Men altså, hvad mener du at med at det blir dyrere at la WF operere ISO QI??
Altså jeg kan forstå at det er dyrere med turbopropp, men ISO??

Ja, han sier at WF visstnok er dyrere enn QI for lignende tjeneste

Derimot sier han ingenting om turboprop.....husk at QI også har turboprop i sin flåte i form av ATR42/72

Det var det jeg trodde egentlig, var mest på jakt etter hva dette var for et akronym/ord.. :-)

Jeg viste ikke at QI har turboprop, men da har jeg lært noe i dag også.

Hadde vært artig å se (relativt) små lysegrønne maskiner flagre rundt på nye steder.. :-D

Jag gissade att detta kommer att väcka diskussion på forat så jag bestämde att inte annonsera detta. Jag kan berätta så mycket att detta är ett smart drag och att detta kommer att hjälpa Kalmarborna och SAS att få någon ordning på trafiken...

Det var det jeg trodde egentlig, var mest på jakt etter hva dette var for et akronym/ord.. :-)

Jeg viste ikke at QI har turboprop, men da har jeg lært noe i dag også.

Hadde vært artig å se (relativt) små lysegrønne maskiner flagre rundt på nye steder.. :-D
QI flyver jo ATR det er vel turbo prop, eller hyr
Hilsen
Ole

Denne så jeg ikke komme..:O

Men tøft gjort da!

Trengs litt mer konkurranse i Sverige..
De flyr vel med Golden Air sine maskiner etter det jeg har hørt..:)

Hadde SAS kommet lenger i arbeidet med å flåte- og personellutnyttelse, hadde SAS operert denne ruten med CRJ 900.

Det er en ting, en annen faktor er vel at SAS vel ikke har noe ledig CRJ-900 kapasitet?

Uansett så er dette en rute det er bedre å fly med innleid og passende materiell, istedet for å "misbruke" eget, som på de fleste avganger er for stort

For ca. 1 måned siden fik vi i AAR at vide at det var betydeligt dyrere at lade WF operere iso QI !!

Hilsen
Ole

Hei

Nå kan jeg ingenting om dette, og kan skjønne at WF kan være dyre med norske lønninger, men har allikevel et spørsmål.

Er det ikke bedre for SAS gruppen å holde alle operasjonene innenfor eget selskap?
(dvs at kortflygningene ble operert av WF i stedet for at man gir bort arbeidsplasser til andre selskap for å spare noen grunker?)

Skjønner ikke hvordan det er mer lønnsomt for SAS gruppen at Cimber flyr SK fra Danmark, og Golden for KF som igjen flyr for SK...
Hadde det ikke vært bedre å latt WF fly all småtrafikk i DK+NO+SE, fordi de hører til nettopp SAS gruppen og man slik gir egne selskap oppdrag.

Hei

Nå kan jeg ingenting om dette, og kan skjønne at WF kan være dyre med norske lønninger, men har allikevel et spørsmål.

Er det ikke bedre for SAS gruppen å holde alle operasjonene innenfor eget selskap?
(dvs at kortflygningene ble operert av WF i stedet for at man gir bort arbeidsplasser til andre selskap for å spare noen grunker?)

Skjønner ikke hvordan det er mer lønnsomt for SAS gruppen at Cimber flyr SK fra Danmark, og Golden for KF som igjen flyr for SK...
Hadde det ikke vært bedre å latt WF fly all småtrafikk i DK+NO+SE, fordi de hører til nettopp SAS gruppen og man slik gir egne selskap oppdrag.

For å ta ARN-KLR for et eksempel. Å la WF operere denne vil vært svært uøkonomisk, norske lønninger eller ikke. Først og fremst fordi WF ikke flyr til noen av plassene, og måtte da opprette en base og organisasjon i Sverige. Da er det langt bedre å outsource enkelte små ruter som dette er. Husk at Golden Air har alt på plass på ARN og kan da drive mer kostnadseffektivt.

Og det er heller ikke alltid mer lønnsomt å la egne selskap ta seg av trafikken. På små marginale ruter kan det ofte være bedre å outsource tingene. SAS taper riktignok noen arbeidsplasser i cockpit på dette, men først og fremst må SAS ta de grep som er nødvendig så de kan tjene penger på denne ruten, som jeg tipper at per dags dato går med tap. Alternativet er å legge den ned.

At SAS (og egne selskaper) skal ta seg av den store majoriten av SAS sine ruter er jeg enig i, men enkelte marginale og små ruter er det mer fornuftig at mindre aktører tar seg av

For å ta ARN-KLR for et eksempel. Å la WF operere denne vil vært svært uøkonomisk, norske lønninger eller ikke. Først og fremst fordi WF ikke flyr til noen av plassene, og måtte da opprette en base og organisasjon i Sverige. Da er det langt bedre å outsource enkelte små ruter som dette er. Husk at Golden Air har alt på plass på ARN og kan da drive mer kostnadseffektivt.

Er det ikke litt vel bastant å kalle det "svært uøkonomisk", men jeg regner med at du sitter på alle tall og har lagt disse til grunn ;)

Jeg aner ingenting om økonomien ved å evt. la WF ta en slik type operasjon, men med din logikk så ville ingen selskaper ekspandere og etablere nye baser/organisasjon fordi det alltid vil være billigere å leie inn andre selskaper som allerede er etablert på ønskede baser. Men vil det alltid være bedre å leie inn fremfor å etablere seg der selv? Jeg mener du mangler noen elementer i din vurdering.
Har du f.eks. vurdert at det kan ha positive effekter for konsernet at WF kan fortsette å ekspandere på ruter hvor SAS i dag driver innleie, for på den måten å utnytte flåte og organisasjon enda bedre? Kan man ikke se for seg at man klarer å drifte f.eks. 20 stk Q400 bedre økonomisk og strømlinjeformet enn 6-7 stk som i dag? Kan man ikke se for seg at en slik etablering åpner for enda flere nye og tynne ruter ved å benytte et eget datterselskap? Kanskje blir det mulig å sy sammen et rutenett av tynne ruter på tvers av landegrensene hvor WF allerede opererer? Hvis WF noen gang dukker opp med base ARN så ligger det nok et større potensiale der enn de ruter som finnes i dag som konsernet ønsker å utnytte. Og hvis noe slikt kommer til å skje, så skjer det ikke i nærmeste fremtid siden Golden Air nå er inne :)

Kan man ikke se for seg at man klarer å drifte f.eks. 20 stk Q400 bedre økonomisk og strømlinjeformet enn 6-7 stk som i dag? Kan man ikke se for seg at en slik etablering åpner for enda flere nye og tynne ruter ved å benytte et eget datterselskap?

Dette har du sikkert rett i, men det er et stort problem oppi det hele, og det er at WF flyr med Q400, et fly SAS på tro og ære har lovet å aldri fly med igjen. Da vil det se rimelig teit ut om de plutselig skulle leie inn et "fremmed" selskap til å fly disse. Hvis disse er så trygg at de kan brukes, var SAS sine egne da bare dårlig vedlikeholdt? Det er med andre ord et stort politisk spill oppi det hele, og jeg tviler ikke et sekund på at dette har vært en vesentlig grunn til at denne løsningen er valgt, all den tid propellfly er det opplagte valget på denne ruten.

Kan jo bare starte opp igjen TRF-ARN og vips så har du en løsning! De kunne kanskje brukt 300 siden SAS er redd for Q400?

Masse tekst.

Selvfølgelig vil det kunne være lønsomt for SAS og WF å bygge opp en base i Danmark/Sverige. Men kun dersom de flyr flere ruter og med x antall fly. Bare en rute med et fly vil nesten garantert være ulønsomt.

Ja, selvfølgelig. Som jeg også sier må det ligge et større potensiale i en slik ekspansjon hvis det skal skje.

Hva angår SAS og Q400, så er nok det uproblematisk. Det er kanskje allerede glemt at heller ikke WF skulle ha Q400 igjen? Men hva er det WF flyr med i dag? :)

Men...dette var vel en tråd om Blue1 og ikke SAS/WF/Q400

Back