Blue1 faser ut Avro RJ-85

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
I en periode der Blue1, i mangel på Boeing 717-200-maskiner, leier inn fly fra en rekke selskaper har de valgt å fase ut fem Avro RJ-85-maskiner f.o.m august. Ikke så overraskende at disse maskinene skal ut - på sikt - men jeg er overrasket over tidspunktet og at de ikke erstattes med nye fly. Det fører til at flere ruter legges ned (hvilke?) og videre at Blue1 justerer profilen til først og fremst å konsentrere seg om nordiske ruter. Dette avviker til en viss grad fra utviklingen der Blue1 opererer stadig flere Europa-ruter fra Helsinki.

Tyder dette på at SAS i større grad vil at Blue1 skal feede inn til SAS-nettverket i stedet for å fly direkte ut i Europa fra Helsinki? Det tyder i alle fall på at Avro RJ-85 er svært dyr i drift - og at en del av Europa-rutene kanskje ikke har vært spesielt suksessfulle.

SAS Group strengthens its long term position in the Finnish market

- Blue1 to phase out Avro and refocus on routes within Nordics

In order to strengthen the SAS Group's long term position in Finland and improve the profitability in Blue1, the SAS Group has today decided to phase out the remaining 5 Avro RJ-85 aircraft and streamline to Boeing 717. The phase out of the Avro fleet is expected to start in August 2011 and will result in maximum 85 redundancies within Blue1.

The refocus on the Finnish market will also result in closure of a number of European destinations. Some capacity adjustments will also be made on Finnish domestic routes. At the same time Tampere-Copenhagen route will be opened

John Dueholm, Deputy President & CEO comments: "We strongly believe this is an important step for Blue 1 in order to strengthen its position in the Nordic market. The streamlining of the fleet is in line with the SAS Group's ambition to simplify and harmonize the fleet at our home bases. This is also consistent with our Core SAS strategy to focus on the Nordic region as our home market".
 
Last edited:
Med 4 motorer er jo ikke Avroene de mest økonomiske i drift, og Blue1 har jo heller ikke levert særlig bra resultater økonomisk. Så er nok noen tapsruter som sikkert bør kuttes. Ellers mener jeg å ha fortstått at de har 2 717 igjen å motta og de dermed vil ha en flåte på 9 stykker (de har riktignok snakket om fler, men er vel bare 9 som er bekreftet). Itillegg så har de jo også det som Golden Air flyr med ATR for de, som vel skal bestå

Men det er jo heller ikke første gang Blue1 skal refokusere :rolleyes:

Spennende å se hvilke ruter som ryker, og er vel stor sannsynlighet at de til destinasjoner som ikke har et stort Star Alliance nettverk ryker førstq
 
Last edited:
Dette virker merkelig i disse tider som Norwegian er i ferd med å etablere seg i Finland - nesten som en gavepakke til rødsnutene!
:fly
 
Noen som kjenner til kostnadsnivået generelt i Blue1? Tenker da ikke spesifikt på Avro/flytyper, men lønnsnivå, overhead ol. Ligger dette på SAS nivå eller vesentlig under?
 
Tallinn er jo i tillegg en GoldenAir rute så det må ha vært veldig dårlig belegg på denne. Alternativt ønsker SAS/Blue1 å bruke denne maskinen på andre destinasjoner.
 
Tallinn er jo i tillegg en GoldenAir rute så det må ha vært veldig dårlig belegg på denne. Alternativt ønsker SAS/Blue1 å bruke denne maskinen på andre destinasjoner.

Både og, fløy TLL-HEL for noen uker siden og det var med en MD-87 fra DAT med OK belegg. Problemet med TLL er vel så mye yielden
 
Oisann!, det er jo byer som i utgangspunktet bør generere mye penger er vel mye foretningsreisende til TLL fra finland,

Tallinn er jo i tillegg en GoldenAir rute så det må ha vært veldig dårlig belegg på denne. .

Helsinki-Tallinn hadde jo elendig frekvens sammenliknet med Finnair/Fincomm, så jeg er ikke overrasket over at ruten legges ned. Mye av lokaltrafikken går vel med skip - og Finnair er overlegne hva gjelder avganger fra Tallinn og videreforbindelser fra Helsinki. Ruten var vel uansett primært opprettet for videreforbindelser ut av Helsinki, men Blue1 har ikke så mye å by på (særlig ikke med de nevnte nedleggelsene) - og ruten tok vel også en del passasjerer fra København, Stockholm og Oslo, samtidig som den nok var dyr å drifte med innleid selskap.
 
Det är bara 80km mellan Helsinki och Tallinn. Är det världens kortaste internationella flyglinje?
Hur många Star Alliance målade 717 har Blue1?
Kärran är riktigt snygg...717 påminner mycket om DC-9-41!
 
Blue1 sa jo da de lanserte Boeing 717 at de ville ta inn om lag 20 maskiner. Men hvor lett er det å få tak i denne flytypen? De Blue1 har tatt inn til nå var de SAS eier og som fløy i Spanair, noen fra Olympic - og den siste kommer fra Bangkok Airways.
 
Blue1 sa jo da de lanserte Boeing 717 at de ville ta inn om lag 20 maskiner. Men hvor lett er det å få tak i denne flytypen? De Blue1 har tatt inn til nå var de SAS eier og som fløy i Spanair, noen fra Olympic - og den siste kommer fra Bangkok Airways.

Planen for jo å "dobble" flåten i løpet av to år, men med de nyeste kuttene og innføringen av "Core-Blue1" så er vel det heller tvilsomt
 
Om Blue1 kan visa åt SAS att det går att expandera med vinst så kommer säkert flottan att utvecklas, men inte före det!
 
Back
Top