Blue 1 inn på HEL-LHR

Re: Blue 1 inn på HEL-LHR

Høres fornuftig ut. Om man skal kapre forretningsmarkedet må man nesten bruke Heathrow, City eller Gatwick - og ikke Stansted.

Høres fornuftig ut. Om man skal kapre forretningsmarkedet må man nesten bruke Heathrow, City eller Gatwick - og ikke Stansted.

Itillegg vil jo også det skape transfermuligheter for reisende med *A, noe som mangler fra STN

Godt at noen gir AY konkurranse...

Dette har vel mye med videreforbindelser som Someone nevner. Ellers kunne de vel valgt LCY og brukt Avro'n.

Allt gällande hur man fick slotten är hemligstämplats på hög nivå....
men kunde inte kosta hemskt mycket. Det har Blue1 inte råd med.
Men man kunde ju läsa i Airliner World att Luxair ville byta ut sina LHR slots till LGW eller STN p.g.a att de ville ha daily och inte mitt på dagen......kanske.....

Tja, personlig så forsøker jeg holde meg unna LHR om jeg kan. City er jo en kjekk flyplass. LGW er vel ikke så mye bedre enn STN, og nesten mer krøkkete å komme seg til/fra enn STN om man skal til finansdistriktet eller østlige deler av byen. Fra STN tar det riktignok 50 minutter eller deromkring med tog, og man er stort sett prisgitt tog som aktuelt transportmiddel, men man kommer rett inn til Liverpool Street Station. Da er man så og si i finansdistriktet i London. Fra LHR er det enklere å ta taxi, men det tar vel ikke noe kortere tid å komme seg til/fra flyplassen fra finansdistriktet enn til/fra STN. Fordelen med LHR er vel i hovedsak frekvens og videreforbindelser, samt litt bedre fasiliteter for de som reiser på dyrere billetter og/eller med rett farge på kortet.

Hur sjutton fick de den slotten???
Och varför tog inte SAS den slotten istället? Känns som att de lätt skulle kunna fylla ett flyg till per dag till LHR!

Och varför tog inte SAS den slotten istället? Känns som att de lätt skulle kunna fylla ett flyg till per dag till LHR!

SAS eier jo Blue1, så de fikk jo sånn sett slotten. Mest sannsynlig fikk "Blue1" slotten og ikke "SAS NO/SE/DK" slotten, slik at SAS (Star Alliance) nå har et komplett tilbud til de nordiske landene fra LHR og flere videreforbindelser.

SAS har jo allerede 21 daglige til LHR og frekvensen Scandinavia-LHR med SAS er ganske bra og de kan fortsett øke kapasiteten ved å sette inn større fly på endel avganger da det bare en noen avganger mer 738 og 321. Her var det bedre at Blue1 fikk den da dette gjør at man kan få knyttet Blue1 sitt nettverk opp mot *A sitt fra London

Ser at SAS DK pr. 30 marts øger frekvensen på CPH-LHR fra 6x daglig til 7x daglig - mener kun CPH-LHR sidste sommer var 6x daglig så hvorfra har de fået dette ekstra slot?

Ser at SAS DK pr. 30 marts øger frekvensen på CPH-LHR fra 6x daglig til 7x daglig - mener kun CPH-LHR sidste sommer var 6x daglig så hvorfra har de fået dette ekstra slot?

Den må være ny da fortsatt så er OSLx5, ARNx6, GOTx2 og SVGx2. Kan de ha hatt en slot de har leid ut?

Men ser nå at SK1511 10:05-11:05 er ny fra CPH, itillegg ble den første avgangen nylig flyttet 1 time tidligere

Last edited:

Min post nr. 100... BA flyr jo til MIA fra terminal 3 to ganger daglig, så da blir det noe ledig når denne flyttes til T5, men det må jo evt. være noen flere selskaper som kutter ut LHR fra mars da?

Min post nr. 100... BA flyr jo til MIA fra terminal 3 to ganger daglig, så da blir det noe ledig når denne flyttes til T5, men det må jo evt. være noen flere selskaper som kutter ut LHR fra mars da?

Det er ikke terminalkapasiteten som er problemet på LHR og som skaper slot-restrictions men rullebanekapasiteten.

Dessuten vil det ble store forandringer i hvem som bruker hvilken terminal på LHR fremover og mange selskaper skal bytte terminal

Last edited:

Oja, mistforstod litt. Klart at det blir trangt når ny evt. rullebane/taxebaner ikke åpner før tidligst 2020.

Det låter bra!
Och då förstår jag mer varför KF fick denna slotten.
Blir bra med den nya CPH-LHR!

London är ju en av de absolut mest lönsamma rutterna för SAS, så det var därför jag undrade lite.

Back