BLL - min nye favorittflyplass!

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
I helgen var jeg en tur i Danmark for å feire min kones mormor og morfars krondiamantbryllup (det vil si 65 år!!!), og ettersom den danske grenen av familien bor i Fredericia på sør-øst jylland, er det BLL som er den nærmeste flyplassen. Vi er der nede 1-2 ganger i året, og for det meste velger jeg flyet ned (og sender av og til, som denne gang, kone og barn med båten!). BLL er en flott flyplass! Ikke bare er den uhyre effektiv - man går av flyet, går en tur på do, og vips så står bagasjen på båndet når man er ferdig, og så er det 50 meter til man er ute i den danske luften - men den er også en pen flyplass, ryddig og fin. Litt morsomt er det også at de har vært veldig nøye på det grafiske inntrykket på flyplassen også. Alle skilt, alle trykksaker, oppslag og tilogmed websiden, og det meste av ground-equipment, følger den samme grafiske profilen, i farger og font. Veldig gjennomført og det skaper et profft inntrykk av hele flyplassen.

Det eneste som kanskje kan bli bedre er shopping-tilbudet på avgang. Det er litt trangt, og det mengler en kiosk. Sto leeeenge i kø i snack-baren i går, bare for å få min lille dose med Cocio, i kø med folks som skulle bestille mat og øl og whatnot. Ellers en super flyplass! Spotterforholdene kunne vært bedre, men det er faktisk mulig å ta bilder fra terminalen. Store fine vinduer - uten den irriterende solskjermingsfilmen som så mange andre flyplasser er så glade i.

HEIA BLL!!!

Det største minus ved lufthavnen er vel den elendige kollektive trafik der er til og fra Lufthavnen. En jernbane fra Billund lufthavn til Jelling og videre til Horsens Syd ville gøre underværker, så er det meste af jysk/fynske net koblet på, og til sidst Varde - Billund. Så kan Esbjerggenserne også komme hurtigere til Århus. Det er vel tale om en strækning på 45-50 km. Men det har nok lange udsigter, men jeg tvivler på om det nogen sinde bliver til noget. Det mest fortvivlende er vel og se udenlandske turister eller forretningsfolk stå i lufthavnen uden at vide hvordan de skal komme videre. Men ellers giver jeg dig ret, det er en lille lækker lufthavn med en behagelig atmosfære og et rart og høflig personale.

BLL Spotter - du har helt rett når det gjelder kollektivtransporten. Det har alltid vært en utfodring når vi har tatt dit ned - og som oftest har vi måttet leie bil når vi flyr ned hele familien. På fredag tok jeg bussen (30 min) til Vejle og IC-tog (15 min) til Fredericia, totalt med ventetid ble det imidlertid mere enn to timer ettersom det var lenge å vente på BLL på bussen til Vejle. På returen søndag var den beste connection tog til Kolding og buss derfra - 1:30 total reisetid (heldigvis ble jeg kjørt). Det er merkelig at det ikke finnes en flybuss som går i retning Vejle, Fredericia og Fyn - man skulle tro flyplassen var interessert i å dekke opp dette nedslagsområdet også

Det er merkelig at det ikke finnes en flybuss som går i retning Vejle, Fredericia og Fyn - man skulle tro flyplassen var interessert i å dekke opp dette nedslagsområdet også

Den har faktisk eksisteret i mange år, men er nu desværre lukket. Det var Maersk Bussen der kørte Fredericia-Odense. Sidenhen er der flere der har forsøgt sig, uden held.
http://www.fyens.dk/article/673700

Men jeg ved at både lufthavnen, samt Region Syddanmark, arbejder hårdt på at åbne flere busruter til og fra lufthavnen. Så der er måske lidt håb.
Næste gang du skal herned kan du evt. bruge http://www.rejseplanen.dk/ Hvis du skal bruge bus eller tog.

Rejseplanen bruker jeg alltid!! Den er super!
Jeg tok den blå Maersk-bussen en gang. Problemet med den var at mens jeg helst fløy med WF da de gikk, så var Maersk-bussens flytider tilpasset Sun-Air....

Heia BLL! Jeg støtter dette fullt ut. Har kun vært på Billind 2 ganger, men flyplassen gir et meget solid inntrykk.
:DEN

Håper inderlig du valgte riktig båt! Du får heller gi lyd neste gang du skal ha båtbillett!:colgate:

BF:cool2

Han bruker nok Stena Line ja, parytbåten de luxe. Ditt elskede selskap har jo ikke ruter fra det sentrale østlandsområde til danmark.

Takk, åpenbart at Cimber Air har et bedre tilbud m.h.t. avganger. Men hvordan er Cimber Airs produkt ellers? Kjører de to klasser, eller? Servering?

Han bruker nok Stena Line ja, parytbåten de luxe. Ditt elskede selskap har jo ikke ruter fra det sentrale østlandsområde til danmark.

Er Larvik havnet utenfor det gode selskap nå, lissom? :wow:

QI har to-klasser, med gratis servering i begge klasser.
På Economy i går fikk vi en liten (men god) sandwich, kaldt å drikke og kaffe/te av en søt og smilende blond dansk c/a

He he, ja CL gjorde nok ikke noe sjakktrekk - når de valgte å
selge Festival (enda de fikk godt betalt). Stena Saga har jo
bookingtall som er knallgode, i tillegg til at mange minicruise-
pax har gått over til DFDS. Dersom CL forventer at alle bilpax
som skal fra Oslo-området, kjører ned til Larvik - kun for å bruke
SuperSpeed - har de nok foregnet seg etter min mening.
Da blir Stena Saga ett enklere alternativ på alle måter,
så kan man jo alltid velge "Captains Class" lugar også.. :cool:

Last edited:
nå er vi litt off-topic her, men siden det tydeligvis finnes en og annen skap-båt-spotter her også, så har jeg et spørsmål ang. driftssikkerheten på SuperSpeed'en. De hurttigbåtene som gikk tidligere hadde visstnok litt problemer med bølger, og var mye innstilt. Svigermor (som er dansk) går helt i baklås når vi nevner hurtigbåten fra Larvik... Hvordan er det med den nye? Kan man stole på at den går i desember? Larvik er jo bare to timer unna, og overfarten går på mindre enn fire timer, så det er et klart alternativ til "Dansebåten"

nå er vi litt off-topic her, men siden det tydeligvis finnes en og annen skap-båt-spotter her også, så har jeg et spørsmål ang. driftssikkerheten på SuperSpeed'en. De hurttigbåtene som gikk tidligere hadde visstnok litt problemer med bølger, og var mye innstilt. Svigermor (som er dansk) går helt i baklås når vi nevner hurtigbåten fra Larvik... Hvordan er det med den nye? Kan man stole på at den går i desember? Larvik er jo bare to timer unna, og overfarten går på mindre enn fire timer, så det er et klart alternativ til "Dansebåten"

SuperSpeed har helt andre dimmensjoner enn de andre hurtigbåtene. Husk på at SuperSpeed er nesten 10 meter lenger enn Prinsesse Ragnhild! Det sier jo litt. Farten lilgger midt mellom de gamle, konvensjonelle skipene og de tidligere hurtigbåtene (18/28/38 knop).

Det var et fornøyelig syn i Krsand i går å se Fjordlines Fjord Cat (Fjord Pys?) ligge ved siden av SuperSpeed 1. Den var så liten i forhold at den kunne fått plass på SuperSpeed sitt åpne bildekk akter. Og det er vel ikke noen hemmelighet at en liten båt er værre å være ute i bølger med enn en stor. SuperSpeed er designet for å være behagelig i sjøen, og tilbakemeldinger sier også at det er den.

Så din svigermor kan trygt velge SuperSpeed neste gang!
Prisen for en bilpakke i sommersesong på SuperSpeed er fra kr 990 t/r og det er det da ikke noe å si på.

En kamerat i København undersøkte priser for å reise til Norge. DFDS skulle ha over 5000 til Oslo, Stena skulle ha over 3000, mens Color Line til Larvik var 990,- så da var det ikke noe tvil om hva han valgte.

Color Lines konsept for SuperSpeed er at det skal være en rask og behagelig transport etappe. Så da får BlackHawk og de andre som skal bo i de fineste lugarene heller velge Stena da, og betale deretter!

Jeg har reist med SuperSpeed II fra Larvik til Hirtshals, og denne var mye bedre enn Color Line Express-opplegget som gikk for flere år siden. Den eneste fordelen da var at båtene gikk til Skagen og ikke til Hirtshals. Skjønner ikke hvorfor Color Line er så glad i Hirtshals...

Back