Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

magtje

ScanFlyer Silver
Medlem
Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

https://edition.cnn.com/2024/11/30/us/delta-stowaway-passenger-return-flight/index.html

Delta hadde ei russisk blindpassasjer på sin JFK-CDG fly i forrige uke uten billett/ boarding pass og pass.
Hun skal ha sneket seg forbi TSA sikkerhetskontrollen og gate personalet. Under flygningen skal hun ha gjemt seg og forflyttet seg mellom WC ombord da flyet var fult.
Hun skal først ha blitt oppdaget rett før landing da passasjerer reagerte på hennes oppførsel og at hun gikk fra WC til WC.

Men saken ender ikke der.
Hun skal ha blitt prøvd både på lørdag og i dag (tirsdag) å bli returnert til USA, men har begge gangen blitt aggressiv og voldelig, og nå nekter Delta å fly henne tilbake.
Hun skal vist bli transport med Air France senere denne ukentlige med minst 6 Air Marshall til å passe på henne, så for vi se om dette går eller ikke. Hvis ikke blir det vel med et eget chartret fly med kun henne og vaktene.
Billig blir dette ikke for Delta som vel må dekke alt dette i tillegg til mest sannsynlig en bot fra franske myndigheter for å ha flydd henne ulovlig til Frankrike.

Og historien skal ha det til at hun først søkte asyl i Frankrike, men denne ble avslått. Deretter dro hun til USA og også der ble asylsøknaden avslått og fikk beskjed om å forlate USA innen en frist. Hvorfor hun valgte å dra tilbake til Frankrike får man spørre seg om.
Uannsett ser det ut til at amerikanske myndigheter nå vil straffeforfølge henne, derav at hun nå blir sendt tilbake til USA.
 
Re: Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

Send henne til Russland. Fly henne til Litauen eller et annet europeisk land som grenser til Russland og overlat dama til russiske myndigheter på grensa. Faren er nok stor for at denne dama tilhører FSB et eller annet.
 
Last edited:
Re: Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

Send henne til Russland. Fly henne til Litauen eller et annet europeisk land som grenser til Russland og overlat dama til russiske myndigheter på grensa. Faren er nok stor for at denne dama tilhører FSB et eller annet.
Bortsett fra at hun mest sannsynlig er en FSB agent (som jeg synes er farlig at man antar at alle russere er eller at de alle har onde hensikter) er jeg enig med deg.
På en måte forstår jeg at det naturlige ville vært å sende henne tilbake der hun kom fra, men samtidig er hun uønsket og bortvist fra USA.
Det mest naturlige ville ha vært da å sende henne til hennes hjemland Russland, eventuelt til et tredjeland som har direktefly til dit og sørge der for at hun sitter på det siste flyet til Russland. Selvfølgelig på Deltas regning.
 
Last edited:
Re: Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

Noe jeg tenkte på hvordan det er mulig er hvordan gate området er satt opp i USA (kan ha endret seg siden siste jeg var der som er et par år siden).
I USA er det vel nokså åpent med mulighet til å snike seg inn fra siden bak gate personalet, mens her i Europa er det mer normalt at man har gjerdet området bak podiumet/ der man scanner boarding passet. Dermed må man passere personalet.
 
Re: Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

Noe jeg tenkte på hvordan det er mulig er hvordan gate området er satt opp i USA (kan ha endret seg siden siste jeg var der som er et par år siden).
I USA er det vel nokså åpent med mulighet til å snike seg inn fra siden bak gate personalet, mens her i Europa er det mer normalt at man har gjerdet området bak podiumet/ der man scanner boarding passet. Dermed må man passere personalet.

Komme seg forbi gaten er nok lettere enn å komme gjennom TSA-sjekken. Med fullt fly er det alltid en del aktivitet rundt gateskranken som kan distrahere. Men hvor satt hun under takeoff? På do uten å låse døren?
 
Re: Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

Komme seg forbi gaten er nok lettere enn å komme gjennom TSA-sjekken. Med fullt fly er det alltid en del aktivitet rundt gateskranken som kan distrahere. Men hvor satt hun under takeoff? På do uten å låse døren?
Det er definitivt flere ting som har gått galt her både hos TSA (selv om de ikke har det endelige ansvaret her) og hos Delta (flyselskapet) ved boarding samt ombord der crewet ombord ikke sjekket antallet ombord og om det var noen på WC før take off. Og slik det er å forstå så tilbrakte hun det meste av tiden på WC eller ved å forflytte seg fra WC til WC siden det ikke fantes 1 ledig sete.

Det finnes alltid en mulighet å snike seg forbi under boarding, men gjerder man inne gaten slik at man må forbi boarding pass kontrollen og gate personalet så er det lettere å fange opp en/ ei som prøver å hoppe over gjerdet eller på en annen måte prøver å komme seg ombord.

Man får håpe at dette vil medføre til skjerpede rutiner i USA og at man begynner med f.eks inngjerde gater (etter boarding) og fysisk sjekker dokumentene (ikke bare se på skjermen) og teller fysisk antallet ombord før man lukker døren. Nok et eksempel på at teknologien ikke alltid er det beste.
Personlig finner jeg litt rart at man ikke er mer nøye (også i Europa) med hvem man FAKTISK har ombord når vi vet at hele sikkerhetsopplegget skyldes 9/11 og USAs press på økt flysikkerhet.
 
Last edited:
Re: Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

Ps: Pleier ikke crewet å sjekke og låse WC før take- off og landing?
 
Last edited:
Re: Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

Ps: Pleier ikke crewet å låse WC før take- off og landing?

'Pleier' er kanskje nøkkelordet her .. Og her har hele kjeden sviktet.

Ang telling ... don't get me started ... Men teller du mange nok ganger, er du garantert å få riktig feil tall - eller feil riktig tall - til slutt.
 
Re: Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

Forøvrig heter det vel synsutfordret passasjer og ikke blind passasjer i 2024
 
Re: Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

Forøvrig heter det vel synsutfordret passasjer og ikke blind passasjer i 2024

Må ikke blande utrykkene blind passasjer og blindpassasjer.

Førstnevnte er en passasjer som ikke ser så godt, sistnevnte er en passasjer som ikke burde vært om bord, uavhengig av vedkommendes brillestyrke.
 
Re: Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

'Pleier' er kanskje nøkkelordet her .. Og her har hele kjeden sviktet.

Ang telling ... don't get me started ... Men teller du mange nok ganger, er du garantert å få riktig feil tall - eller feil riktig tall - til slutt.

Dette er noe jeg har undervist mye om på barnehagelærerutdanningen grunnskolelærerutdanningen 1-7. virker som de kan telleramsen men at de ikke klarer å koble det til det de teller. Her er litt mer utfyllende info. :p


https://www.matematikksenteret.no/sites/default/files/attachments/page/Tall, telling og antall.pdf
 
Re: Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

Dette er noe jeg har undervist mye om på barnehagelærerutdanningen grunnskolelærerutdanningen 1-7. virker som de kan telleramsen men at de ikke klarer å koble det til det de teller. Her er litt mer utfyllende info. :p


https://www.matematikksenteret.no/sites/default/files/attachments/page/Tall, telling og antall.pdf

Dette blir nok litt for komplisert for den jevne flight attendant .. Og ikke alltid paxen sitter i ro heller ...
 
Re: Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

Eller at en av FA som står i flydøren teller pax som passerer dem med et lite telleapparat.
Vanskeligere er det ikke.
 
Re: Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

Eller at en av FA som står i flydøren teller pax som passerer dem med et lite telleapparat.
Vanskeligere er det ikke.

Kan se at du aldri har jobbet på gate ... ^_^

Da jeg jobbet mil-chartere i Seattle, hadde AMC (Air Mobility Command) noen små særprosedyrer. Telleklikker var en. De bommet i minst 50% av tilfellene. Så var det å telle manuelt. Både ledige seter og totalen. Tok gjerne et par forsøk det også. Noen ganger måtte jeg telle selv, men jeg visste jo riktig svar ....

Ikke noe særlig bedre i det sivile.
 
Re: Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

Klikkteller er en fin ting å ha, men resultatet blir aldri bedre enn brukeren. Det vet jeg (dessverre) av erfaring. På gate.
 
Re: Blindpassasjer på Delta JFK-CDG

Ingen ting er 100% perfekt, men man har da ihvertfall 1 ekstra kontrollpunkt og det er veldig vanskelig å unngå å bli telt ved en trang flydør.

Igjen som jeg har nevnt tidligere (også i andre innlegg) finner jeg det rart at man er så relax ift hvem som faktisk er ombord i flyet når man er så nøye på bagasjen og andre gjenstander ombord. I alle trusselsituasjoner unntatt Lockerbie vel har det vært passasjerer ombord som har utført handlingen.
 
Back
Top