Re: Biz til Florida påsken 2011
Vanskelig å sette opp når man ikke har teste alle sammen - mye er jo også likt.
Nylig kan jeg stort sett sammenligne BA/EK/DL/KL i C-klasse (SK er flere år siden, så kanskje urettferdig å ta med dem). Tar også med EK, selv om de ikke er et USA-alternativ.
Service og høflighet kommer EK langt foran resten, BA/DL er omtrent like, men KL et hakk bak.
Mat: EK i tet også her, resten er hipp som happ generelt sett - BA har ikke duk på bordet, men en stor duk på brettet som går rundt hele bordet. De andre har separat duk på bordet.
Stolene til BA er i vater når du legger dem ned. Deretter EK, KL, DL. Jeg sover som en stein hos BA, men sov lite hos DL (A330). BA har samme stoler i alle fly (767ene har eldre modeller, men like flate og gode). Hos KL er det stort sett greit å vite hva man får, hos DL kan man få "litt av hvert" hvis man ikke passer på (nye/gamle DL vs NW fly). EK har også et par varianter av stoler i C-klasse. Omtrent umulig å vite når man booker hvis man ikke er på A380. Reiser man sammen og får en to-seter med ny EK-stoler på dagtid er det best. Reiser man alene har BA "suiter" så man har det veldig privat. Samme på A380 hos EK. BA hakket foran EK på stoler og soving.
IFE/AVOD: Jeg bruker systemene lite. EK klart best og imponerende. Hos KL vet du hav du får, samme hos DL. BA har samme tilbudet på samtlige fly (skjermer i stolene osv.), men en del fly har AVOD og noen bare IFE. ENkelte fly har også veldig små skjermer. Så BA sist pga. uberegneligheten og gammelt utstyr.
Transfer på LHR BA-BA er en grei sak, samme i Dubai EK-EK. I AMS var det mye kø, og ikke noe fast-track som funket - blir fort også lange avstander i AMS. ATL-transfer (intl.-domestic) var bare kaos, andre veien merkes det ikke.
Av lounger på "hjemmebasen" kommer BA-LHR best ut. EK-DXB nr. 2 pga. godt utvalg av mat, men liten kapasitet på sitteplasser, toalett, dusjer trekker ned. KL-AMS neste og DL-ATL sist.
Ved til/fra USA så synes jeg også det spiller en rolle om man har immigrasjon på destinasjonen, eller transfer før ankomst. Foretrekker stort sett det første.
Favoritten min til USA er (som mange vet) BA - grunnen er veldig godt rutenett vestover og veldig gunstige oppgraderingsmuligheter med mil. Så av de jeg kjenner/har prøvd: Longhaul C-klasse blir det EK eller BA for meg, uten at jeg er "religiøs" av den grunn. Alt er avhengig av pris og tilgjengelighet. DL/KL står langt nede på listen. Prøver heller andre "ukjente" før jeg kaster meg på dem igjen.