Birmingham stengt - understell kollapset på TNT 733

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
Birmingham stengt - understell kollapset på TNT 733

1.jpg


A freight plane has made an emergency crash landing at Birmingham International Airport after developing problems with its undercarriage.

The Boeing 737-300 landed on the main runway and collapsed on to its side. The two crew members were unhurt.

Mer fra BBC her: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/west_midlands/5082200.stm
 
Replying to Topic 'Birmingham stengt - understell kollapset på TNT 733'

Og her hva det for øyeblikket står på førstesiden til BHX

Incident at Birmingham International Airport

We can confirm that an incident has occurred involving a TNT aircraft. The Boeing 737-300 aircraft, originally on route from Liege to Stansted Airport, was initially diverted to Nottingham East Midlands Airport due to problems with visibility at Stansted.

The pilot subsequently became aware of problems with the Aircraft undercarriage. This resulted in the Aircraft diverting to Birmingham and the Pilot declaring an emergency.

At 06:06, the aircraft landed. In line with operational procedures foam was used as a precautionary measure – no fire occurred.

There were two crew members on board and no passengers. No-one was injured.

As the aircraft is currently positioned on the runway, only a very limited operation can take place. The Air Accident Investigation Board is on site.

A shorter length of runway is available, which means that the airport can provide a limited service to airlines that use smaller aircraft. Other airlines will be making alternative arrangements for passengers.

Passengers should check-in as usual for departing flights. Some aircraft have been diverted to other UK airports, and airlines will be making alternative arrangements for passengers.

No further information is available at the moment.
 
Replying to Topic 'Birmingham stengt - understell kollapset på TNT 733'

1606 lokal tid ble rullebanen åpnet igjen.

Airport Reopens After TNT Incident

Following this morning’s incident involving a TNT Boeing 737-300 aircraft, the airport can confirm that it is now fully operational. The runway reopened at 16:06.

Some airlines have already made alternative arrangements for passengers, including the use of coaches to/from other airports. In some cases these arrangements will remain for the rest of the day.

Passengers should check-in as usual for departing flights, although some delays should be expected.

Forøvrig kan den opplyses at flyet landet uten at høyre understell ikke kom ut i det hele tatt

Her er to bilder fra A.net
http://www.airliners.net/open.file/1060628/L/
http://www.airliners.net/open.file/1060627/L/
 
Replying to Topic 'Birmingham stengt - understell kollapset på TNT 733'

Så en liten oppdatering vedrørende denne 733Fen.
Den skulle opprinnelig landet på Stansted, men siktforholdene der var dårlige, så derfor fløy til alternativ flyplass som East Midlands (EMA). Under landingsforsøket på EMA mistet den/fikk slått av sitt høyre understell etter å satt ned på høyre side av rullebanen med det ene hjulparet på gresset. Dårlig sikt, mistanke til feil med ILS, lang tjenestetid for de to i den skarpe enden diskuteres nå på pprune.

Her finner du bilde av den tatt i går:
http://www.airteamimages.com/30833.html
 
Replying to Topic 'Birmingham stengt - understell kollapset på TNT 733'

Apropos feil med ILS; en dag jeg var på vollene meldte flere innkommende fly om noe i retning av "skjeiv" ILS ift. rullebanen. Det var skyfritt den dagen, så de fortsatte vel visuelt antar jeg. Men hva om dette hender f.eks. en av de dagene tåka ligger som tykkest der oppe, kan man ikke da havne i en litt kinkig situasjon ved bruk av "autoland"?
 
Replying to Topic 'Birmingham stengt - understell kollapset på TNT 733'

For nesten 30 år siden var jeg med på en sjekkrunde med Luftfartsverkets ansvarlige for instrumenteringen på HAU en av dagene under min arbeidsuke der. Vi var ute med måleutstyr for å sjekke både NDB på Føyno (FNO) - turen ut til øya gikk med bærhenteren (populærnavnet på den første redningsbåten de hadde) - så var det sjekk av VOR Karmøy (i dag KRM, da KAR) og til slutt ILS 14 senterlinje (back beam kontroll nesten nede ved terskelen til 32 - mottakeren ble plassert på forhåndsmerkede kontrollpunkter og verdier for signalstyrke avlest.

Fikk ikke med meg hvor ofte disse målingene ble foretatt. Flyplassen/instrumenteringen var da i sitt første driftsår. Spørsmålet er om det foretas noe tilsvarende i dag - det har jo vært litt teknologiutvikling på de siste 30 år. ;)
 
Replying to Topic 'Birmingham stengt - understell kollapset på TNT 733'

Litt mer info fra EMA om understellet som ble revet av skrevet av en som landet etter TNTen:

We reported the undercarriage to EMA tower (wheel tyre and strut). They were quite surprised. The undercarriage was in the grass between the Alpha taxiway and the runway about 300m from TDZ - we were actually quite reluctant to tell ATC as we assumed that they knew already - but prudently we did.

Kilde: pprune
 
Replying to Topic 'Birmingham stengt - understell kollapset på TNT 733'

Instrumenter i fly og taarnet kan vise forskjellig .... da vi laa paa finalen til Scranton i forrige uke, fikk vi beskjed om at vi laa under glideslope. Naala i cockpit viste oss i helt rett hoeyde, men siden taarnet begynte aa klage, gikk vi over til visuell innflyving. Da var det greit!

102.jpg
 
Replying to Topic 'Birmingham stengt - understell kollapset på TNT 733'

Originally posted by Blubird


Apropos feil med ILS; en dag jeg var på vollene meldte flere innkommende fly om noe i retning av "skjeiv" ILS ift. rullebanen. Det var skyfritt den dagen, så de fortsatte vel visuelt antar jeg. Men hva om dette hender f.eks. en av de dagene tåka ligger som tykkest der oppe, kan man ikke da havne i en litt kinkig situasjon ved bruk av "autoland"?

Man kan vel ikke ha en situasjon der en situasjon med "skeiv" ILS, kan man...? Da er vel endel av poenget borte. Jeg synes å ha hørt snakk om Offset ILS som vel er en type approach..? Var det noe slikt du hørte, og hva er egentlig det snakk om? Det skulle vel være nok av folk med kompetanse på dette her inne, så er vil heldige så leser de tråden.
 
Replying to Topic 'Birmingham stengt - understell kollapset på TNT 733'

ILS'ene på OSL er ikke offset, som f.eks. i Bodø. Jeg husker ikke detaljene eksakt, enten så var signalene fra ILS ustabile, eller så var de ikke korrekte i forhold til baneretningen. Det ble ihvertfall kommentert av et par fly på finale, hvor tårnet deretter gjorde neste fly obs på situasjonen og nevnte at det jobbet med å rette opp problemet. Var vel i orden etter noen få ankomster.
 
Replying to Topic 'Birmingham stengt - understell kollapset på TNT 733'

skal si de var raskt ute med malekostene og fjernet TNT-logoene. Trodde man hadde sluttet med det der...:naughty:
 
Replying to Topic 'Birmingham stengt - understell kollapset på TNT 733'

Det blir foretatt ILS-kontroll mange ganger i året, blant annet blir det gjort en ukeskontroll av signalene av lokale teknikere.
Slik jeg husker er det flygende halvårskontroller (sitter ikke med dokumenter foran meg) med Beech'en som drives av Sundt Air. Da blir det gjort flere kontroller av localizer og av glidebane. Som man kan tenke seg er det en stor jobb på en flyplass som GM med 4 ILS'er.
Det har tidligere vært rapportert forstyrrelser på signalene på enkelte av ILS'ene på GM, mener det var 01R som var påvirket, kanskje av toglinja som går sør for rullebanen.

En skeiv ILS ville blitt tatt ut av drift, mens en ILS med ustadige signaler muligens kan brukes opp til et visst punkt, dog ikke på autoland selvsagt.

Edit:
1. Det må nevnes at monitorantenner vil sørge for "rette" signaler innenfor gitte kriteria til enhver tid. Men en gang i blant kan det kanskje skje forvrenging av signaler lenger ute, og dette kan godt hende skjer i forbindelse med f.eks. nettopp jernbanen ved GM. I de tilfellene er tilbakemelding fra fly selvsagt uvurderlig

Edit 2. I noen tilfeller er det mottakerutstyret i flyet som lager problemer i forbindelse med nav-utstyr på bakken. Det kan være for alle fly med samme utstyr eller for enkeltutstyr. Eksempler kan være dårlig mottak på VOR-signaler på gitte distanser for alle like fly fra samme selskap.

Edit 3. Både LLZ og GP i en ILS kan gi "falske signaler" på grunn av at de elektroniske lobene som sendes ut kan ha flere interferenspunkter. Som oftest vil man skjønne at det er feil på grunn av ekstrem glidebane, men på grunn av muligheten vil man som flygeleder følge med på at man holder foreskreven høyde/nedstigning.

Sikkert flere editer som kan legges til. Men det får da være grenser.
:hi2
 
Replying to Topic 'Birmingham stengt - understell kollapset på TNT 733'

Og TNT-flyet bommet mer enn først rapporter på rullebane 27 på EMA. Det ser ut de for fått med seg riktig GP, men har de ikke fått med seg LLZen. Bildet (bare en link siden den er 1500 pixels bredd) under viser merker etter flere hjulsett en bare styrbord hoved mellom rullebanen og taxiway Alpha og omtrent midt mellom Alpha 1 Hold og Whisky 1 Hold. Retningen ser ut til å bære i retning ytre deler av Central Apron og hvis en hadde forsatt i bakkenivå hadde den krysset Mike og endt opp inn på vedlikeholdsområdet.

http://mysite.orange.co.uk/il2skins/737_EGNX_copy.jpg
 
Back
Top