Redcap
ScanFlyer Silver
Fra www.fd.no :
Kilde http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article3680975.eceDet smalt skikkelig da Norwegian-maskinen fikk en fugl i motoren på rullebanen i Alta. Flygerne avbrøt likevel ikke avgangen
– Akkurat da lurte jeg på om de klarer å stoppe eller om de velger å gå opp, forteller Svein Ivar Johannesen fra Breivikbotn.
Ville likevel fortsette
Han var på vei sørover med 17.20-flyet mandag etter ferie i hjembygda, da det skjedde. Flyet akselererte på rullebanen, men etter noen hundre meter hørte passasjerene et kraftig smell. Det viste seg at en fugl hadde havnet inne i motoren.
– Det luktet svidd mens vi fremdeles var på rullebanen, og det var mye bråk fra venstre motor. Etter en stund gikk flyverten fram og så ut på venstre motor, forteller Johansen.
Etter en stund fikk passasjerene beskjed om at flyet hadde fått en fugl i den ene motoren, at den var testet og at de likevel ville gå til Gardermoen, alternativt Tromsø eller Bodø.
Hendelsen blir bekreftet av en annen passasjer som hevder smellet kunne høres inn i flyterminalen i Alta.
Sjekket
– Det er riktig at vi fikk en fugl i motoren under take off. I følge piloten var motorinstrumentene normale, men det luktet grillet kylling, sier driftsdirektør Asgeir Nyseth i Norwegian
– Men er det normalt å ikke avbryte avgangen når slikt skjer?
– Når alle instrumentene indikerer at det ikke var noen fare, så er det normalt å fly. Flygerne gjorde en sjekk i 5.000 fots høyde, og alt var ok, sier
Nyseth sa til Finnmark Dagblad tirsdag at fuglen hadde kommet inn i motoren under innflyging til Gardermoen.
– Jeg hadde nettopp kommet tilbake fra ferie og misforsto informasjonen fra OPS, sier han.
– Shaky
– Hvordan reagerte passasjerene?
– Du blir jo litt shaky. Men jeg vet jo at flyet klarer seg med en motor, i hvert fall ved nedstigning, sier Svein Iver Johannesen.
Flyet måtte repareres da det kom til Gardermoen. To blader fra vifta fremst i motoren måtte skiftes ut.