Bio fuel/SAF

Fellowship

ScanFlyer Dusty
Medlem
Hei

På Facebook så jeg nettopp et bilde av en KLM 777-200 som var merket med "Bio fuel", og skulle ha sin første trans-atlantiske flyging.

Dette har ikke jeg fått med meg, men det er kanskje bare jeg som ikke har fulgt med i timen?

Vil det si at det er mulig å fly vanlige flyginger på nytt drivstoff?
 
Re: Bio fuel

Ja, det skal gå. Om jeg ikke tar helt feil så er det kun en av tankene som har biofuel slik at man kan falle tilbake på vanlig drivstoff om noe går galt, da dette fortsatt er under testing ettersom hva jeg har fått med meg.
 
Re: Bio fuel

Hei

På Facebook så jeg nettopp et bilde av en KLM 777-200 som var merket med "Bio fuel", og skulle ha sin første trans-atlantiske flyging.

Dette har ikke jeg fått med meg, men det er kanskje bare jeg som ikke har fulgt med i timen?

Vil det si at det er mulig å fly vanlige flyginger på nytt drivstoff?

Og torsdag er det duket for den første transatlantiske turen med biofuel for Lufthansa.
Etter å ha testet med 1187 flighter mellom Hamburg å Frankfurt så skal en 747-400 fly FRA-IAD med 40 tonn med biofuel mix.
LH venter med denne flighten alene å spare inn 38tonn(?) co2 utslipp.
http://presse.lufthansa.com/en/news-releases/singleview/archive/2012/january/09/article/2061.html

Ifra post http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=28453&highlight=lufthansa+biofuel
 
Re: Bio fuel

Og når man snakker om sola melder Star Alliance i dag på facebook at Air Canada hadde sin første flygning med biodrivstoff denne uka. Ruta gikk YYZ-MEX med A319.
 
Re: Bio fuel

http://www.aftenposten.no/okonomi/Klart-for-forste-norske-flytur-pa-biodrivstoff-7769062.html

Klart for første norske flytur på biodrivstoff
Tirsdag 11. november skriver norsk luftfart miljøhistorie med to fly som flyr på brukt matolje.

Hva er sjansen for at dette blir mer permanent her til lands?

Var på biofuelflight med KLM AMS-CDG for noen år siden, da sa de på PA'en at de holdt på å teste ut dette.
Hvor utbredt er biofuel hos flyselskapene rundtomkring nå?
 
Re: Bio fuel

Har hørt at Finnair flyr til New York på bio med A330. Litt usikker på om dette er fast.
 
Re: Bio fuel

Heisan!

Det er forskjellige typer bio-blend det snakkes om her og det er allerede i bruk hos mange selskap. ASTM D7566 jet fuel specification har allerede provisions for bio-deriverte komponenter fra for eksempel Jatropha og Camelina planter, kokos olje og andre matoljer etc. Selv om du kan ha opp til 50% blend eller "drop-in" per D7566 er problemet at det ikke er snakk enorme mengder som brukes enda, og det er nok mere et PR stunt fra de forskljellige selskapene.

Disse bio-blend produktene maa masseproduseres og skape fortjeneste foer du vil se store mengder av dette i bruk.

Dag
 
Re: Bio fuel

Hva er hensikten med bio-fuel da? Må være kost?

Det er vel rimelig alment akseptert at miljøregnskapet ikke er så bra for palmeolje og dess like? Man kan jo bare fly over Indonesia og Malysia for å få en ide om dette
 
Re: Bio fuel

Hva er hensikten med bio-fuel da? Må være kost?

Det er vel rimelig alment akseptert at miljøregnskapet ikke er så bra for palmeolje og dess like? Man kan jo bare fly over Indonesia og Malysia for å få en ide om dette

For å svare kort på spørsmålet ditt så er hensikten med biodrivstoff å begrense de fossile Co2 utslippene som jorda tåler veldig lite av slik at vi har mulighet til å forhindre en global oppvarming som overstiger "Togradersmålet". Det vil si at vi er avhengig av å bruke biodrivstoff før vi går over til et annet type fly/transportmiddel som drives av fornybar energi.

Kostbart er det meste til å begynne med, men masseproduksjon bruker som regel å endre på dette (nevnt noe liknende i en tidligere post).

Det er mye du kan finne på nettet om slikt, men her er en wikipedialink om Aviation Biofuel. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_biofuel
 
Last edited:
Re: Bio fuel

Heisan!

Det er forskjellige typer bio-blend det snakkes om her og det er allerede i bruk hos mange selskap. ASTM D7566 jet fuel specification har allerede provisions for bio-deriverte komponenter fra for eksempel Jatropha og Camelina planter, kokos olje og andre matoljer etc. Selv om du kan ha opp til 50% blend eller "drop-in" per D7566 er problemet at det ikke er snakk enorme mengder som brukes enda, og det er nok mere et PR stunt fra de forskljellige selskapene.

Disse bio-blend produktene maa masseproduseres og skape fortjeneste foer du vil se store mengder av dette i bruk.

Dag
Og det er vel også en bakdel med biofuel, større/hyppigere vedlikehold av motor/komponenter = dyrere flypriser. Vet ikke hva det har å si for fly motorer, men innen bil har det vel vært vekslende erfaringer ang f.eks bio etanol, flexifuel biler (E85), her sparer man noen kroner pr liter, men hyppigere vedlikehold på motor
En annen sak er vel at enkelte av disse produktene kommer i konflikt med matproduksjon, så alt er ikke dans på roser. Men funker sikkert veldig greit for PR avdelingen [emoji12].
 
Last edited:
Re: Bio fuel

For å svare kort på spørsmålet ditt så er hensikten med biodrivstoff å begrense de fossile Co2 utslippene som jorda tåler veldig lite av slik at vi har mulighet til å forhindre en global oppvarming som overstiger "Togradersmålet". Det vil si at vi er avhengig av å bruke biodrivstoff før vi går over til et annet type fly/transportmiddel som drives av fornybar energi.

Kostbart er det meste til å begynne med, men masseproduksjon bruker som regel å endre på dette (nevnt noe liknende i en tidligere post).

Det er mye du kan finne på nettet om slikt, men her er en wikipedialink om Aviation Biofuel. :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_biofuel

Du virker å være ekspert. Det er ikke jeg, så jeg trekker meg fra denne.

Men grunnlaget for mitt spm om miljøregnskapet på dette var nettopp det med CO2. Altså at skog blir erstattet med palmer og planter som på ingen måte absorberer så mye CO2 som f.eks regnskog. Og som Basse-Hau her nevner, at det i tillegg erstatter matproduksjon.

MEN - jeg aksepterer at jeg er en novise på området og kan ikke slå i bordet med uomtvistelige undersøkelser på at det jeg sier stemmer.
 
Re: Bio fuel

Selvsagt, hvis du bruker palmeolje for biofuel så forsvinner jo hele gevinsten, men det er andre ting man kan bruke uten og måtte hugge noe regnskog som f.eks matavfall, alger og ting som er mer miljøvennlig enn palmeolje
 
Re: Bio fuel

Heisan Basse-HAU!

Og det er vel også en bakdel med biofuel, større/hyppigere vedlikehold av motor/komponenter = dyrere flypriser. Vet ikke hva det har å si for fly motorer, men innen bil har det vel vært vekslende erfaringer ang f.eks bio etanol, flexifuel biler (E85), her sparer man noen kroner pr liter, men hyppigere vedlikehold på motor
En annen sak er vel at enkelte av disse produktene kommer i konflikt med matproduksjon, så alt er ikke dans på roser. Men funker sikkert veldig greit for PR avdelingen [emoji12].

Vi ser ikke noe problemenr paa motorer eller komponenter ved bruk av bio-blend. Som du sikkert vet saa brukes for eksemplel fuel ogsaa for smoering av fuel pumpe lagre, kjoeling av olje, hydraulikk veske for mange aktuatorer osv. Hensikten med all den testingen som ble foretatt av ASTM for aa sertifisere dette som en del av D7566 var aa vise at det ikke hadde noe negativ effect.

... saa til debatten om hensikten med bio-blend. Det er ingen vesentlig forskjell paa CO2 utslipp om man brenner ren jet fuel eller bio-blend, men bruker man komponenter fra planter og alger vil netto-effekten bli mindre CO2 da disse komponentene tar opp CO2. Alger og Jatropha planter vokser ikke paa bekostning av skog, og Jatropha er en veldig hardfoer plante som kan vokse der faa andre planter kan gro.

Dag
 
Last edited:
Re: Bio fuel

Jeg skal ikke bevege oss bort fra temaet, Basse-HAU, men som en parentes det er vel bare to bilmerker i Norden som har slitt med pakningsproblemer som ikke har tålt alkohol i E85. Saab en ikke en av dem.

Dieselinnblandet organisk drivstoff har ikke vært noe problem fra seriøse leverandører, og dette brukes vel i kollektivtrafikken i flere byer uten store problemer. Det at flymotorprodusenter har kommet så langt at flyselskaper tar det i bruk kommersielt, sier vel dette er en vei å gå.

Takk til deg Dag for objektiv informasjon basert på erfaring.
 
Re: Bio fuel

Litt banalt, men det viktigste er vel at vi tilfører minst mulig "nytt" co2, til atmosfæren.
Så slik set er BioJet et godt alternativ, om det fører til at det blir brukt mindre olje.
 
Re: Bio fuel

Ja bra innlegg ifra Dag, regner med flybransjen har testet ut dette med lupe. Nå skal jeg ikke kalle meg noen ekspert på området, selv om mitt daglige virkeområde har med bil å gjøre, og mine erfaringer er rett og slett hørt fra andre, tidsskrifter, tekniske service bulletin etc.
Skal bli interessant å høre om dette slår til i fly fremover.
 
Back
Top