Bilkrasj på Molde Lufthavn - Rullebanen stengt

Re: Bilkrasj på Molde Lufthavn - Rullebanen stengt

VG Nett skriver også følgende:
Hvordan to biler klarte å kjøre i hver andre på den, for biler, romslige rullebanen, aner han ikke. Men det er på det rene at begge bilene tilhører Avinor.

Det siste er direkte feil. Det er og var én privateid bil og én bil tilhørende Avinor.
Men nå er det vel ikke første gangen det kommer direkte vas og tøvpjatt som en sannhet i VG...

Så til et annet spørsmål: jeg trodde ikke det var lov å ta private biler inn før etter "ettermiddagstid"? Er dette en lokal spesial, eller gjelder det Avinor nasjonalt? Er vel ikke verre enn at bilen har stått over fra forrige dag, jeg bare lurer jeg - litt sånn på siden av saken.

Om du bare gidder å lese det jeg har skrevet tidligere i tråden så vil du finne svar på dette.

ENGM 911 har et poeng pb300polar i og med at du spør som du spør. Syns du er litt bastant i dine påstander når du selv sier at du ikke kjenner forholdene på Årø.

Saken er den at Molde lufthavn ikke har noen egen sevice-veg rundt/under rullebanen. Derfor må all trafikk til og fra tårnet gå over rullebanen. Pga svært små bevilgninger finnes der ikke rom på budsjettet til en bil med fører som kan transportere personell til og fra tårnet. Dermed blir løsningen at man må kjøre privatbil.

Åpent og oversiktlig er det, men ulykker skjer på de mest utrolige plasser så lenge det finnes mennesker og maskiner.

Hva skal Molde med en slik bilvei rundt/under rwy? Flyplassen har jo minimalt med flytrafikk, så kollisjon mellom fly og bil er vell nesten like sansynelig som at MFK vinner Champions League. Haha!

Bortkastet å bruke penger på disse knøtteflyplassene!

Last edited:

Og så har vi jo TV2 som skriver Bilder kolliderte på rullebanen. Fikk meg en god latter da :D
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/bilder-kolliderte-paa-rullebanen-3274208.html

He he! Ja og så presterer journalisten å skrive følgende:

Rullebanen i Molde ble for få årsiden forlenget fra 379 til 2000 meter. En kollisjon skulle dermed være mulig å unngå. Politiet vet foreløpig ikke hva som er årsaken til ulykken
For det første var ikke rullebanen 379 meter før utvidelsen. Den var 1601 meter. For det andre så har vel for pokker ikke rullebanelengden noe med dette å gjøre!! Fantastisk hvor uvitende og lite undersøkendene man trenger å være som journalist!

hehe... mangt med oppmerksomhet og feilinfo denne uheldige ulykken skulle få i media da...

Min intensjon her i tråden var ikke på noen som helst måte å henge ut noen, drite ut noen eller forøvrig latterliggjøre noe eller noen. At det er full oppmerksomhet om rullebanen og trafikk i nærheten av en rullebane tar jeg for gitt at alle parter har og fortsetter å ha.

Kan kanskje regne med at dette ikke hadde skjedd om det var et fly istedenfor Avinor bilen. Og da er det forsåvidt mer en greit nok for meg. Potensiellt er det riktignok ikke noe som tilsier at "swiss cheese" hullene er mindre gjennomsiktig om det hadde vært et fly som kom inn for landing.

Og det føler jeg bør bli mitt siste ord i denne tråden. :)

Bortkastet å bruke penger på disse knøtteflyplassene!

Hva slags vås er det? Greit nok at det neppe forsvarer investeringen å bygge en idiotsikker vei bort til tårnet i Molde, og at man bør bruke litt fornuft i forhold til kost-/nytte-beregninger, men jeg er spent på å høre om det finnes noen argumentasjon for det imbesile pjattet jeg nettopp siterte.

Vil tro at begge bilene fulgte tårnets anvisninger ... en Avinor-bil på FOD-sjekk på rullebanen kjører nødvendigvis fort og sjåføren vil være fokusert på rullebanens overflate - og ikke på kjøretøyer andres steder. At (Hvis) noen får tillatelse til å krysse banen mens denne sjekken pågår er egentlig like grovt som hvis det er et fly som er på banen ...
Nei. Biler atskilles ikke fra hverandre på manøvreringsområdet.

"Flyside" er normalt karakterisert som CSRA.
Langt derifra. De færreste flyplassene opererer med "flyside = CSRA". ENVA opererte med det en stund, men det ble bare tullete, så nå er de gått bort i fra det. Men det er godt mulig at andre flyplasser gjør det.

Så til et annet spørsmål: jeg trodde ikke det var lov å ta private biler inn før etter "ettermiddagstid"? Er dette en lokal spesial, eller gjelder det Avinor nasjonalt? Er vel ikke verre enn at bilen har stått over fra forrige dag, jeg bare lurer jeg - litt sånn på siden av saken.
Det eksisterer ikke noe "ettermiddagstid for privat bilkjøring på rullebaner" i Avinor. Som andre har påpekt, det er ingen kjørevei rundt rullebanen til tårnet i ENML, følgelig må ansatte ta seg over rullebanen for å komme på jobb.

Bl.a. har (hadde?) også ENKB en lignende ordning, der det var vanskelig å kjøre opp bakken for å komme seg til jobb på vinteren. Da kunne man i stedet kjøre over rullebanen. Denne "kjøreveien" var kontrollert med lys, bom og styring fra TWR. (Skal ikke påstå denne praksisen fremdeles eksisterer, da jeg jobba der høsten 2003).

Det eksisterer ikke noe "ettermiddagstid for privat bilkjøring på rullebaner" i Avinor. Som andre har påpekt, det er ingen kjørevei rundt rullebanen til tårnet i ENML, følgelig må ansatte ta seg over rullebanen for å komme på jobb.

Ingen som har sagt disse private bilene skulle kjøre på rullebanen, men generelt inn på flyplassområde. Gjennom security.

Generelt er det vel sånn at man ikke tar med privat bil inn på flyside, med mindre man har en grunn til det, som kan være så mangt; frakte verktøy, kjøre til hangar, kjøre til jobb (i ENML sitt tilfelle tårnet på motsatt side). Kan ikke se at tid på døgnet skal ha noe å si for det.

Bl.a. hadde jeg kjøretillatelse for min private bil på ENBO da jeg jobbet der, ganske enkelt fordi det var en rimelig lang avstand fra porten inn til flyside og til hangaren til flyklubben.

BSL E 4-1 omhandler regler for bakketjenesten på lufthavner, og den vil kunne overføres til å gjelde all biltrafikk etter min mening.

Merk bl.a.:
b) Innenfor flyplassens avsperrede områder gjelder de alminnelige regler for vegtrafikk så langt de ikke er i strid med bestemmelser i denne forskrift.
Og:
e) Kjøretøy skal før det krysser rullebane stoppe:
- ved merket venteposisjon, eller
- når venteposisjon ikke er merket eller synlig:
i. 50 meter fra banekanten når rullebanen er lengre enn 900 m,
ii. 30 meter fra banekanten når rullebanen er kortere enn 900 m.
På flyplass med lufttrafikktjeneste skal kjøretøy ikke fortsette før lufttrafikktjenesten har gitt klarsignal og fører har forvisset seg om at luftfartøy ikke skal starte eller lande. Når det er trafikklys eller vaktpost ved rullebane eller taksebane, kan det fortsettes ved klarsignal.

Last edited:

Her mikses det litt. Det er forskjell på CSRA og SRA. Rullebanen er SRA, på lik linje med kontrolltårn etc. Med andre ord, adgangskontroll. Beveger man seg inn på CSRA, kan man forenklet si at man skal sjekkes av sikkerhetskontrollen. F.eks apron ved terminaler etc.

Som det er nevnt tidligere, skal ikke kjøretøy atskilles fra hverandre. Sunn fornuft, og gode gamle trafikkregler er gjeldende:)

Molde er en AFIS-plass, og her adskilles ingenting. Information service only!

Forøvrig, Rullebaner og taxebaner er ikke nødvendigvis CSRA.

Molde er en AFIS-plass, og her adskilles ingenting. Information service only!

Forøvrig, Rullebaner og taxebaner er ikke nødvendigvis CSRA.
At ENML er AFIS og ukontrollert er vel ikke relevant når det kommer til bilkollisjoner (...) Jeg jobber på en kontrollert flyplass, og vi forventer at en bilfører ser ut og forholder seg til trafikkreglene. Rent teoretisk kunne det samme skjedd her (dog har vi svært få privatbiler på rullebanen).

Meg bekjent er det ingen rullebaner og taxebaner som tilhører CSRA (i allefall i Norge), da må det jo legges restriksjoner på at trafikken til flyplassen bare kan komme fra andre flyplasser som kan bekrefte at flyet (eks. småfly) er sikkerhetskontrollert..

Forøvrig: Om Molde er AFIS eller ikke har lite og ingenting å si i denne situasjonen. En AFIS-fullmektig kontrollerer kjøretøy på banen fullt ut, men som sagt tidligere adskilles ikke kjøretøyer på manøvreringsområdet.

Dette kunne like gjerne hendt på en kontrollert lufthavn.

Back