Bilkrasj på Molde Lufthavn - Rullebanen stengt

Someone

Moderator
Medlem
Bilkrasj på Molde Lufthavn - Rullebanen stengt

Leser på a.net at 2 biler skal ha kollidert på rullebanen i Molde og flyplassen er stengt for øyeblikket.

Ser ikke noen andre kilder på det, men kan det stemme?

Re: Bilkrasj på Molde Lufthavn - Rullebanen stengt

Måtte være i Molde...

Vel, det er jeg ikke enig i....har selv vaert vitne til et like stort smell paa FBU...hvor ogsaa begge bilene maatte taues bort....

Hva gjør en privat bil på en avinor rullebane? ...og hva gjør at den har tillatelse til å krysse rullebanen?

Hvis den private bilen ikke fikk øye på Avinor bilen som kom (tydeligvis i stor fart), er vel sannsynligheten for at et fly heller ikke hadde blitt oppdaget ganske stor? Fly mot bil på rullebane kunne blitt stygt... :/

... fortsatt er jeg imponert over at en slik ting får skje på en norsk flyplass!

Tjaa...Ofte private biler inne på restricted area. Uten at jeg kjenner forholdene, så tror jeg kanskje vedkommende jobbet i tårnet og var på vei hjem. Men det kan være så mangt.
Uansett en ganske stor glipp, men slikt skjer desverre..

Vil tro at begge bilene fulgte tårnets anvisninger ... en Avinor-bil på FOD-sjekk på rullebanen kjører nødvendigvis fort og sjåføren vil være fokusert på rullebanens overflate - og ikke på kjøretøyer andres steder. At (Hvis) noen får tillatelse til å krysse banen mens denne sjekken pågår er egentlig like grovt som hvis det er et fly som er på banen ...

Nå vet jeg ikke at det var det Avinor-bilen gjorde - just an educated guess ...

Ulykker skjer der det minst er ventet. Også på store og oversiktlige plasser. Syntes enkelte forumister bør ta seg litt sammen og ikke komme med slengbemerkninger.

Ulykker skjer der det minst er ventet. Også på store og oversiktlige plasser. Syntes enkelte forumister bør ta seg litt sammen og ikke komme med slengbemerkninger.

Vet ikke hvem du tenkte på, men det er vel en grunn til at private biler ikke kjøres på CSRA på f.eks. Gardermoen? If so, så skal de eskorteres av airport patrol.

Hvilken faktor gjør at private biler er ok på Årø men ikke på Gardermoen? Når man først da har kommet til rullebanen, burde iallefall minste kriterie være å ha full oversikt over hva som skjer rundt seg. Ulykker kan skje, men privatbil mot avinor-bil inne på en rullebane er grovt i mine øyne...

hvis du er uenig - sorry - men da er vi uenige da :)

Hvilken faktor gjør at private biler er ok på Årø men ikke på Gardermoen?
ENGM 911 har et poeng pb300polar i og med at du spør som du spør. Syns du er litt bastant i dine påstander når du selv sier at du ikke kjenner forholdene på Årø.

Saken er den at Molde lufthavn ikke har noen egen sevice-veg rundt/under rullebanen. Derfor må all trafikk til og fra tårnet gå over rullebanen. Pga svært små bevilgninger finnes der ikke rom på budsjettet til en bil med fører som kan transportere personell til og fra tårnet. Dermed blir løsningen at man må kjøre privatbil.

Åpent og oversiktlig er det, men ulykker skjer på de mest utrolige plasser så lenge det finnes mennesker og maskiner.

Mulig jeg er i overkant bastant, men i en så sikkerhetsorientert bransje, så mener jeg at slike hendelser ikke skal kunne skje såfremt alle følger regler og prosedyrer.

Hvis det så var en bil med en ansatt fra lufthavnen, bør det ikke forventes at man kjenner farene ved å ferdes på/krysse rullebanen? Ja, det skjer ulykker. Men for meg er det likevel imponerende at slikt skjer. Slikt skal ikke skje! På landeveien? Ja, det kan skje fra tid til annen, men på en flyplass; nei...

Det er vel kanskje en viss complacency inne i bildet - man krysser rullebanen dag etter dag i lengre tid uten problemer, og plutselig er det en annen bil i kryssende kurs som man aldri har møtt der før. I et fly hadde TCAS slått inn og varslet, men i en bil?.. nei. Kan vi kanskje regne med at det blir noen nye prosedyrer i forbindelse med rullebane kryssing i Molde?

Står igjen med to mulige årsaker;
- enten finnes det ikke en prosedyre for rullebanekryssing i Molde
- eller så ble denne brutt.

Last edited:

At (Hvis) noen får tillatelse til å krysse banen mens denne sjekken pågår er egentlig like grovt som hvis det er et fly som er på banen ...

Øhhh.....nei.... :headbang Herregud, skal man nå begynne å legge seg opp i slik også da.

Hva gjelder CSRA, så er det ikke alle flyplasser som har hele området innenfor flyplassgjerdet definert slikt. CSRA kan være mye mindre. Aner ikke hva forholdene er i Molde.

Øhhh.....nei.... :headbang Herregud, skal man nå begynne å legge seg opp i slik også da.

Hva gjelder CSRA, så er det ikke alle flyplasser som har hele området innenfor flyplassgjerdet definert slikt. CSRA kan være mye mindre. Aner ikke hva forholdene er i Molde.

Det har skjedd en ulykke, så jo, man bør legge seg opp i det så det ikke skjer igjen. Selv om det ikke var min uttalelse, så er jeg fortsatt like bastant på at en slik hendelse ikke skal kunne skje på en rullebane. Det være enten en AFIS eller kontrollert flyplass. På en AFIS flyplass får man aldri tillatelse/klarering, men man får blant annet informasjon om annen trafikk. Avinor bilen er i tilfelle essensiell trafikk.

"Flyside" er normalt karakterisert som CSRA. For å ferdes på "Flyside" er det normalt med diverse former for kursing - Airside Safety bl.a.

Presiserer igjen; jeg kjenner ikke de lokale forholdene på Molde, men antar at dette er relativt likt over hele Avinor fjøla.

Last edited:

VG Nett skriver også følgende:
Hvordan to biler klarte å kjøre i hver andre på den, for biler, romslige rullebanen, aner han ikke. Men det er på det rene at begge bilene tilhører Avinor.

Det har skjedd en ulykke, så jo, man bør legge seg opp i det så det ikke skjer igjen. Selv om det ikke var min uttalelse, så er jeg fortsatt like bastant på at en slik hendelse ikke skal kunne skje på en rullebane. Det være enten en AFIS eller kontrollert flyplass. På en AFIS flyplass får man aldri tillatelse/klarering, men man får blant annet informasjon om annen trafikk. Avinor bilen er i tilfelle essensiell trafikk.

ALT kan skje på en rullebane. Fra det mest sinnsyke med rådyr som plutselig krysser, til at to biler utrolig nok kan krasje. Fly kan jo faktisk styrte de og, selv om det er høyst usannsynlig og ikke skal skje. Ulykker skjer selv de beste... Swiss cheese theory har sikkert vært sentral også her, og flere små uheldige hendelser har ført til en stor uheldig hendelse. Bra det gikk bra - det er jo ingen tvil om at dette kommer til å bli tatt opp innen både Avinor og spesielt på Molde lufthavn...

Så til et annet spørsmål: jeg trodde ikke det var lov å ta private biler inn før etter "ettermiddagstid"? Er dette en lokal spesial, eller gjelder det Avinor nasjonalt? Er vel ikke verre enn at bilen har stått over fra forrige dag, jeg bare lurer jeg - litt sånn på siden av saken.

Back