Bilder og filming under take-off og landing

ThePlanespotter1

ScanFlyer Silver
Hei!

Kan være at noe liknene har vært oppe før men finner ikke noe...

Siden Cabin Crewet sier at "all elektronisk utstyr må være avslått under take-off og landing", betyr det da at jeg ikke kan filme/ta bilde da?

Har aldri vært noe problem for meg, hvertfall. Et kamera sender vel ikke ut noe form for signaler til noe som helst, så skal ikke kunne gjøre noe skade uansett.

Ta bilder, film og kos deg!

Aleksander

Dette med elektroniske duppeditter skal være avslått handler nok mest om at du skal følge med og være oppmerksom om det skjer noe ekstraordinerært under landing eller takeoff.
Det er også en fordel at ikke pcer, kamera og andre tyngre saker blir slengt på en selv eller naboen ved kraftig oppbremsning/hard landing.
Jeg slipper som regel unna med en gopro klistrert fast til vinduet med sugekopp, det skal en del krefter til før den løsner.
Bruker jeg kamera holder jeg det god fast og fester og har på en stropp og legger det ned i sete mellom beina rett før landing slik at det ikke treffer noen.

På alle turene jeg har vært på har de kun brydd seg 1 gang, så da respekterte jeg selvfølgelig det. Forsøk uten å spørre først. De bryr seg som regel ikke. ;)

Men kanskje greit å bruke et ordentlig kamera, ikke mobilkamera og liknende. :)

Reglene sier jo at alt elektronisk utstyr skal være slått av under avgang og landing.

Jeg slipper som regel unna med en gopro klistrert fast til vinduet med sugekopp, det skal en del krefter til før den løsner.

Prøvde det for noen få dager siden :)

La kameraet ved siden av sete foran meg med sugekopp slik at GoProen lå gjemt ved sete (hvis du skjønner). Det ristet en del på videoen siden de "plastikk" vinduene er "bevegelige"...

Fikk refs fra FlyBe crewet når jeg tok bilder ut av vinduet etter landing på HEL :p ellers har det gått helt fint.

Jeg satt ved siden av en Norwegian-pilot under en flyvning sist måned. Det så ikke ut som han brydde seg så veldig om at jeg tok bilder under Take-Off og landing. Det tok jeg som et hint på at det var lov å ta bilder/filme.

Vel, forhåpentligvis er du ironisk - om ikke, når begynte en offduty styrmann i DY å bestemme hva som er lov og ikke? :rolleyes:

Var kanskje litt krass der, men når en pilot tilsynelatende ikke bryr seg om en sivilist filmer ( selv om han er offduty) så ANTAS det å være greit å filme! :cool:

Jeg personlig har aldri hatt noen problemer med å filme i fly!

Litt skremmende hvor mange her inne som synes det er greit å greit å ignorere sikkerhetsreglement når man er ute å flyr...

Det har jeg nok mest sansynlig gjort, men skal ikke gå nærmere inn på det da jeg ikke helt ser hvordan det er relevant for sikkerhet ombord i fly...

Back