• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bilder fra Lanzarote/ACE (Des.2009), Del1av2:

Blackhawk

ScanFlyer Gold
IMG_0383.jpg





Ja så var det tid for en (eller rettere sagt to) fotoserier
fra trolig den av Kanariøyene som er best tilrettelagt
for spotting, og å ta fotos av fly. Her får man nesten
tilskuerplass på sølvfat, i allefall dersom vinden ikke dreier -
og de tar av fra motsatt ende (som faktisk skjedde en del
denne gangen). Mye dårlig vær, vind, samt svært utfordrende
lysforhold - gjorde at mange av bildene kunne vært bedre.

Håper uansett at selv om det er litt blandet kvalitet på disse,
faller de to seriene i smak - så er dere advart for evt.
skjeve horisonter osv.

I år som tidligere, er trafikken ofte inndelt de ulike dagene -
(som på alle charterreisemål) slik at majoriteten av fly mange
av dagene; kommer fra samme land osv. Og i år var det mer
eller mindre slik:

Mandager: "mixet dag", forholdsvis lite trafikk totalt.
Tirsdager: "Tysk dag", forholdsvis bra med trafikk.
Onsdager: "mixet dag", mellomting mellom mandag/tirsdag.
Torsdager: "Engelsk dag", stor dag med mye trafikk.
Fredager: "mixet dag", greit med trafikk - mye fra Skandinavia.
Lørdager: "mixet dag", med trafikk fra både Skandinavia og Spania.
Søndager: "Tysk/Engelsk dag", en av de "store" dagene - mye trafikk.

Kommentarer til bildene er under de enkelte bilder, og jo da - er
klar over at jeg visse steder tar med to og to bilder av samme
maskin - sånn går det; når man ikke klarer å bestemme seg
for hvilket av motivene som tar seg best ut:


Mandag 14. Desember, 2009:


IMG_0255.jpg

IMG_0256.jpg

"SE-DZN" fra TuiFly Nordic med B738, er klar til nok en tur oppover mot
kaldere temperaturer i Skandinavia. Maskinen er forøvrig snart åtte år gammel.


IMG_0262.jpg

IMG_0266.jpg

"G-OBYF" fra Thomson (TUIfly) med 12 år gammel B767-300ER, er
klar for retur tilbake til England - og rekkevidden på en såpass kort tur -
er ingen match for denne langtraveren.


IMG_0275.jpg

IMG_0276.jpg

"EC-GQF" fra Binter Canarias og ATR72-200, maskinen opereres
av selskapet "Naysa" - og er forøvrig 14 år gammel.


IMG_0281.jpg

"EC-ILH" fra Spanair og A320-200 (åtte år gammel) på vei til fastlands-Spania.
i fin-fin "Star Alliance"-fargeskjema.


IMG_0289.jpg

"SE-RFO" fra TUIFly Nordic og B757-200 (17 år gammel traver) på vei opp
til Sverige, i grusom seat-config m/ 235 seter - ikke mye til pitch der nei!


IMG_0297.jpg

IMG_0298.jpg

"EC-HTC" fra Iberia med A320-200 (ni år gammel) på vei opp til fastlands-Spania.
 
Tirsdag 15. Desember, 2009:


IMG_0303.jpg

IMG_0307.jpg

"D-ABOM" fra Condor/Thomas Cook med laaang B757-300 (10 år gammel), med
seating for 265 pax.


IMG_0313.jpg

"EC-KRY" fra Binter Canarias (operert av Naysa) med ATR72-200, en av de
nyere maskinene - kun 1.5 år denne her. Har selv fløyet med denne mellom
Gran Canaria (LPA) og Lanzarote (ACE), alltid festlig med Binters "pushback"
fra terminalen for egen maskin - med propellene i revers, "hei hvor det går" osv..


IMG_0319.jpg

"EC-HJP" fra Air Europa med B738 (10 år gammel).


IMG_0334.jpg

"EI-DHJ" fra RyanAir med B738 (fem år gammel).


IMG_0340.jpg

"EC-III" fra Air Europa med leaset B738 (litt over syv år gammel).


IMG_0343.jpg

"D-ABKD" fra Air Berlin med B738 (kun ett år gammel maskin).


IMG_0347.jpg

"G-CDZI" fra Thomson/TUI og B738, som tidligere har tilbragt fem år
hos TUIfly Nordic (10 år gammel).


IMG_0356.jpg

"G-OZBG" fra Monarch Airlines med A321-200 (syv år gammel).


IMG_0358.jpg

"D-ABOF" fra Condor/Thomas cook og lang B757-300 (11 år).



Onsdag 16. Desember, 2009:


IMG_0360.jpg

IMG_0362.jpg

"EC-GXU" fra Spanair med MD-83 (hele 22 år), så dette er en
aldrende dame - men tar seg godt ut.


IMG_0367.jpg

IMG_0368.jpg

"EC-HUH" fra Iberia med A321-200 (11 år).


IMG_0374.jpg

IMG_0375.jpg

"OH-LBU" fra Finnair med B757-200 (11 år), klar for returen til
Finland og Helsingfors.
 
Torsdag 17. Desember, 2009:
(resten fra denne dagen i Del:2)



IMG_0381.jpg

"EC-IVV" fra Air Europa med B738 (10 år), som tidligere har fløyet for
SAS (som "SE-DYA" og "LN-RPD") fra Aug. 2000 til Mai 2002.


IMG_0386.jpg

"EI-DPB" fra Ryanair med B738 (fire år).


IMG_0390.jpg

IMG_0393.jpg

"G-OZBO" fra Monarch Airlines med A321-200 (10 år), med innholdsrik
historikk. Tjenestegjort hos British Midland, BMI, ArkeFly, så BMI igjen, før
den havnet hos Monarch: Mai 2007.


IMG_0396.jpg

"G-BYAW" fra Thomson Airways med B757-200 (15 år).


IMG_0402.jpg

"G-EZTH" fra EasyJet med A320-200 (kun ca. 1/2 år denne maskinen), levert ny
til selskapet i Juni 2009.


IMG_0407.jpg

"G-TCAD" fra Thomas Cook England med A320-200 (syv år), har tidligere
vært hos MyTravel A/S (Danmark) fra 2003 til 2004.


IMG_0415.jpg

IMG_0417.jpg

"G-OOBJ" fra Thomson Airways sees her i First Choice Airways-farger med B757-200
(17 år gammel travel), tidl. vært i US Air og US Airways (fra 1993 til 2004).
First Choice ble oppkjøpt av TUI i Mars 2008, dermed forsvinner etterhvert
disse fargene - og blir ersattet med de blå TUI-fargene til Thomson Airways.


Resten i Del:2
 
Ser det er mange som har lest Del:2 i forhold til Del:1, men vil anbefale at
mange også kikker igjennom dette - da jeg nok er mest fornøyd med
bildene i denne serien.
 
Back
Top