Bilder av de nye ambulanse helikopterne til Lufttransport

LN-MEH

ScanFlyer Gold
Her er noen bilder fra en liten foto-session som Lufttransport ordnet til i anledning overgang til nye ambulansehelikoptere av typen AgustaWestland AW139.
107-3.jpg

079-5.jpg

125-3.jpg

137.jpg

140.jpg

148.jpg

163.jpg

165.jpg

167.jpg

175.jpg

Flytt den der Toyotaen var en av kommentarene når den nye legebilen dukket opp..
172.jpg

189.jpg

195.jpg

191.jpg

222-1.jpg

Last edited:
Nydelige og knallgule bilder! lurer på når den nye AW139 settes i drift...?

Er vel ikke lenge igjen?

De så jysla snaisne og rommelige ut. Må være bra arbeidsforhold i en sånn en.

K

Finfine bilder :) Var inne i en slik en på BAS, pax-utgaven til LTR, må si jeg ble betatt av det heliet der. Det kan virke som om pilotene driver å gjør seg kjent med helikopteret nå, de var her på i Molde på fredag, hvis jeg husker det rett, og kjørte landingsruter på MOL, mens LN-OLN kom til og fra og en LTR EC-135 var på besøk. Det er nok ikke alt for lenge før de er i tjeneste tenker jeg

Kjempeflotte bilder, flott å se så mange maskiner samlet på en gang!!

Du fikk ikke tatt noen bilder av interiøret?? Ligger båren på tvers i kabinen?

Y

Hvordan er det egentlig å lande oppe i kuppert og ulendt terreng oppe i fjellheimen med helikoptre som er oppsatt med hjul-understell kontra de med ski-understell?

Bra cruising speed på disse maskinene, TC maskina flådde forbi her med 170kts groundspeed her nå. Minst 20 mer enn vi pleide å se på det meste med den gamle.

Hvordan er det egentlig å lande oppe i kuppert og ulendt terreng oppe i fjellheimen med helikoptre som er oppsatt med hjul-understell kontra de med ski-understell?

Det gjør man stort sett ikke. Det er ikke det de er laget for. Er det snakk om redning i fjellheimen er det vel Seaking man snakker om. Ellers finnes det alltid en vei.
Legehelikopter i Nordnorge har ikke hatt ski på mange år. AS365 Dauphin, som står nærmest fotografen på bildene har jo også hjul.

K

AS365 har issues med terreng, den smale sporvidda hjelper sikkert ikke. Nå er jo ikke akkurat meier et must for å lande i bushen, herregud majoriteten av alle taktiske transporthelikoptre har jo jul! (UH-60/Puma/Chinook/NH90/CH46/Hip......)

Når det er sagt, så fikk LTRs maksin i Tromsø skader under landing på Heia da ene MLG sank ned i ei veigrøft.

Når det er sagt, så fikk LTRs maksin i Tromsø skader under landing på Heia da ene MLG sank ned i ei veigrøft.

Og det er nettopp litt av problemet når det gjelder terrenglandinger med hjul. Å lande med hjulunderstell i terrenget skiller seg ikke så mye fra skids reint teknisk. Men med skids får du fordelt vekten på en helt annen måte. Selv har jeg ofte måtte holde maskinen light on wheels under terrenglandinger for å unngå at hjulene skulle synke i myra med påfølgende bøyde antenner og knuste searchlights.
Så (jeg hater å måtte innrømme det) skids er nok best i terrenget. :)

Back