• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bilder av de nye ambulanse helikopterne til Lufttransport

LN-MEH

ScanFlyer Gold
Her er noen bilder fra en liten foto-session som Lufttransport ordnet til i anledning overgang til nye ambulansehelikoptere av typen AgustaWestland AW139.
107-3.jpg


079-5.jpg


125-3.jpg


137.jpg


140.jpg


148.jpg


163.jpg


165.jpg


167.jpg


175.jpg

Flytt den der Toyotaen var en av kommentarene når den nye legebilen dukket opp..
172.jpg


189.jpg


195.jpg


191.jpg


222-1.jpg
 
Last edited:
Nydelige og knallgule bilder! lurer på når den nye AW139 settes i drift...?

Er vel ikke lenge igjen?
 
De så jysla snaisne og rommelige ut. Må være bra arbeidsforhold i en sånn en.

K
 
Finfine bilder :) Var inne i en slik en på BAS, pax-utgaven til LTR, må si jeg ble betatt av det heliet der. Det kan virke som om pilotene driver å gjør seg kjent med helikopteret nå, de var her på i Molde på fredag, hvis jeg husker det rett, og kjørte landingsruter på MOL, mens LN-OLN kom til og fra og en LTR EC-135 var på besøk. Det er nok ikke alt for lenge før de er i tjeneste tenker jeg
 
Kjempeflotte bilder, flott å se så mange maskiner samlet på en gang!!

Du fikk ikke tatt noen bilder av interiøret?? Ligger båren på tvers i kabinen?

Y
 
Hvordan er det egentlig å lande oppe i kuppert og ulendt terreng oppe i fjellheimen med helikoptre som er oppsatt med hjul-understell kontra de med ski-understell?
 
Bra cruising speed på disse maskinene, TC maskina flådde forbi her med 170kts groundspeed her nå. Minst 20 mer enn vi pleide å se på det meste med den gamle.
 
Hvordan er det egentlig å lande oppe i kuppert og ulendt terreng oppe i fjellheimen med helikoptre som er oppsatt med hjul-understell kontra de med ski-understell?

Det gjør man stort sett ikke. Det er ikke det de er laget for. Er det snakk om redning i fjellheimen er det vel Seaking man snakker om. Ellers finnes det alltid en vei.
Legehelikopter i Nordnorge har ikke hatt ski på mange år. AS365 Dauphin, som står nærmest fotografen på bildene har jo også hjul.

K
 
AS365 har issues med terreng, den smale sporvidda hjelper sikkert ikke. Nå er jo ikke akkurat meier et must for å lande i bushen, herregud majoriteten av alle taktiske transporthelikoptre har jo jul! (UH-60/Puma/Chinook/NH90/CH46/Hip......)

Når det er sagt, så fikk LTRs maksin i Tromsø skader under landing på Heia da ene MLG sank ned i ei veigrøft.
 
Når det er sagt, så fikk LTRs maksin i Tromsø skader under landing på Heia da ene MLG sank ned i ei veigrøft.

Og det er nettopp litt av problemet når det gjelder terrenglandinger med hjul. Å lande med hjulunderstell i terrenget skiller seg ikke så mye fra skids reint teknisk. Men med skids får du fordelt vekten på en helt annen måte. Selv har jeg ofte måtte holde maskinen light on wheels under terrenglandinger for å unngå at hjulene skulle synke i myra med påfølgende bøyde antenner og knuste searchlights.
Så (jeg hater å måtte innrømme det) skids er nok best i terrenget. :)
 
Back
Top