Bilder av AB139, Værøybussen

Topgunnar

Newcomer
Bilder av AB139, Værøybussen

Her er de første bildene fra Utsjekksflyvningene på Lufttransports juvel!
Som dere ser er den ganske baktung og har faktisk en nose up pitch angel på 3 grader i stait and level flight! :up:

Attachments

• Milano 013.jpg
    Milano 013.jpg
    33 KB · Views: 11
Re: Bilder av AB139, Værøybussen

et til.. (jeg kan ikke med det å legge inn flere bilder på en gang;) )

Attachments

• Milano 012.jpg
    Milano 012.jpg
    33.2 KB · Views: 11

klarer ikke å se reg. på den - hva blir det??
Når overtar LTR Værøyflygningene fra CHC??

De skulle i følge anbudsdokumentene starte 1. august men det har de vel ikke gjort såvidt jeg vet. Det har vel kanskje noe med at det nye helikopteret ikke er levert ennå.

Det er vel CHC Helikopterservice som flyr ennå?

Det nye helikopteret til Lufttransport har fått registrering LN-OLV http://www.dgualdo.it/helics-lnolv-agu-001.htm

British International Helicopters fly Ruta nå med en S-61 inntil LT starter, det skjer etter planen den 1 oktober. ABèn blir ferget opp til tromsø først for å modernisere lasterommet om ca 14 dager.

Originally posted by Topgunnar
ABèn blir ferget opp til tromsø først for å modernisere lasterommet om ca 14 dager.
Er det lov å håpe at den tar en stopp på Sola på vei oppover? :)

Originally posted by LN-ATC
Originally posted by Topgunnar
ABèn blir ferget opp til tromsø først for å modernisere lasterommet om ca 14 dager.
Er det lov å håpe at den tar en stopp på Sola på vei oppover? :)

Det er faktis så vidt jeg vet planlagt et stopp på sola JA,, jeg kommer tilbake med mer info så snart jeg vet mere. (min bror er en av pilotene som skal fly den opp)

OLV skal nå befinne seg på HeliTech:05, Duxford, UK.

Topgunnar, har du noe info om når den tenker å fyke videre?

Står det ikke august på bildet? :) Det ser ut som OLV var i Milano iallfall fram til 23. september. Uansett, maskinen er tøff å se på!

Flere bilder her: www.dgualdo.it

Originally posted by LN-SEK
Og her ett flott bilde av den fra Duxford ! :nor :cheers:

Liker livery !

Jeg tror jammen dette blir den fineste maskinen til Lufttransport. Kanskje jeg må ta meg en tur til Værøy? :)

British International Helicopters flyr ja Ruta nå mellom Bodø og Værøy.
G-ATBJ er reg`en. S-61. Ja må si jeg har lastet den noen ganger nå ja :)
Og den maskina er veldig framtung, så lasterommet bak fylles opp først :)
:nor

Originally posted by Jan H
British International Helicopters flyr ja Ruta nå mellom Bodø og Værøy.
G-ATBJ er reg`en. S-61. Ja må si jeg har lastet den noen ganger nå ja :)
Og den maskina er veldig framtung, så lasterommet bak fylles opp først :)
:nor
Trengs tydeligvis litt opplæring i basic helikopterteori her:

En S61 er designet med ca 3 graders foroverhelning på rotorakslingen, og har en kabin som fortsetter under gearboks og bakover i skroget. Når denne er riktig lastet, vil den fly med skroget tilnærmet vannrett. Under akselerasjon vil den sette nesen litt ned. På statiske bilder vil det selvfølgelig se rart ut. I samme familie: S92, AS332, Sea King etc etc

En AB139 har kabinen foran gearboksen, dermed vil en AB uvegerlig ha sitt tyngdepunkt langt bak når det ikke er last i kabinen. I hover vil dette se rart ut. Når den flys kommersielt med de lastene den er beregnet for, vil den "henge" penere under rotoren sin. På helikoptere med kabinen foran gearboksen har som oftest rotorakslingen ikke så kraftig helning forover, og de vil heller ikke sette nesa så mye ned som en S61 inder akselerasjon. Her kan nevnes i fleng Bell maskiner, AS350, SA365, AS315 etc etc.
Så å snakke om frem-og baktunge helikoptere ut fra bilder er litt vanskelig. Se heller på loadsheet.....

Originally posted by LN-ATC
Står det ikke august på bildet? :) Det ser ut som OLV var i Milano iallfall fram til 23. september. Uansett, maskinen er tøff å se på!

Flere bilder her: www.dgualdo.it
Det er en meget tøff maskin både i virkeligheten og på bilder.Fin inni er den også,skulle gjerne ha tatt meg en tur med den.:)

merkelig at det ikke står noe om Værøyruten på Lufttransports hjemmesider. Hvordan bestiller man plass på helikopteret til Værøy (bortsett fra å bruke linken over selvsagt?)

Og jeg gikk selvfølgelig glipp av den! Men man kan jo ikke få med seg alt.
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=82525

Back