29. juni 2014, kl. 19.25:
SAS Scandinavian Airlines
SK542 Manchester (MAN)–København (CPH)
SAS Go
Canadair Regional Jet 900
Det ble en annen reiserute tilbake til Bergen, da vi skulle fly innom København på hjemturen. Som på veien bortover ble det bestilt billetter i SAS Go under en kampanje rett etter nyttår.
Vi ble heldigvis kjørt til flyplassen, og ankom dermed Ringway omtrentlig halvannen time før avgang. SAS hadde da to innsjekkingsskranker åpne, der den ene var dedikert til passasjerer med SAS Plus og SAS EuroBonus Gold. Den kvinnelige agenten i skranken var meget hyggelig og profesjonell. Vi fikk lapper til håndbagasjen slik at denne kunne leveres ved flyet, klistremerker med tilgang til Fast Lane og forklaring på hvor loungen lå.
Køen i den vanlige sikkerhetskontrollen var ikke akkurat stor, men uansett gir deg meg en god følelse av å benytte Fast Track. Dernest fant vi veien mot loungen som heter «Aspire», og er drevet av Servisair. Nedenfor følger et par bilder av matutvalget her.
Heldigvis hadde de flere skjermer der de viste Nederland-Mexico. Ironisk nok måtte vi bevege oss til gate 8A akkurat når kampen gikk inn i de siste ti minuttene av spilletiden. Selv om ikke matutvalget i loungen var noe å skryte av, var det flere typer øl og de lagde gjerne drinker til deg.
Siden vi skulle fly CRJ 900 mot København, fikk vi dermed ingen gate med brotilknytning ved denne anledningen. Et juniorlag fra Liverpool skulle på samme fly som oss. Det var ikke mange skandinaver om bord i maskinen, stort sett engelskmenn og tyskere/øst-europeere.
Dagens maskin var OY-KFA, Johan Viking, som er den første av CRJ-maskinene som ble levert til SAS i løpet av desember 2008.
Jeg overhørte kabinpersonalet da de meldte ombordstigning komplett, og meldte da 67 personer om bord. Samboeren og jeg hadde en toseter i 5 A og 5C. Beinplassen i disse maskinene er definitivt bedre enn hva den er i ex Air Europa-maskinene. Personlig synes jeg at setene nesten er like komfortable som de gode, gamle SAS-setene. Det satt kun fire passasjerer fremme i Plus. Besetningen bestod av en norsk mann i 30-årene og en svensk kvinne i 20-årene. De var glade i å forsvinne bak gardinen til tider, og gjorde ikke noe særlig spesielt ut av seg.
Det ble pushback fra gate et par minutter før oppsatt rutetid, og det var ingen kø for take-off denne søndagskvelden. Dermed klatret maskinen raskt oppover i skylaget og vi skjøt fart gjennom noen heftige skyer (inkludert turbulens) før kapteinen slukket skiltet med setebeltet. Purseren som serverte i Plus gikk ikke rundt med trallen, men hentet maten de ønsket fra galley.
Den svenske flyvertinnen kom rundt med trallen til oss i minusklassen. Siden loungen ikke bød på det store matutvalget jamfør bilder litt lengre opp, gikk jeg for en salat denne gangen. Først forhørte jeg meg om hvilken salat de kunne by på denne søndagskvelden. Heldigvis var det ikke den grusomme tunfisksalaten, men en salat med svinefilet, speltcouscous og en slags dressing. Denne salaten får absolutt godkjent fra meg, og mettet bra.
Jeg kunne ikke dy meg og måtte fange en toalettrekker midt i aksjon. Kabinbesetningen hadde nå gjemt seg bak gardinen for resten av flygningen.
Etter hvert som vi nærmet oss Danmark, ble været bare bedre og bedre. På innflygningen var det virkelig nydelig.
Johan Viking tok bakken nærmere 15 minutter før oppsatt rutetid, noe som er meget godkjent. Men hva hjelper det når vi får parkering borte ved SAS hangarene og må busses rundt hele Kastrup? Jeg kjente at jeg var glad vi gikk for håndbagasje på denne turen. Passkontrollen hadde ingen kø, og vi rakk et toalettbesøk i loungen før vi satte kursen for Bergensflyet.
29. juni 2014, kl. 22.50:
SAS Scandinavian Airlines
SK4890 København (CPH)–Bergen (BGO)
SAS Go
Boeing 737-683
Parkeringspolitiet på Kastrup ville oss reisefølget og meg virkelig vondt denne søndagskvelden. SK4890 stod oppført fra gate A22. For de som er lokalkjent er dette en drøy spasertur fra SAS loungen. Litt småsvette ankom vi gaten et par minutter før personalet annonserte ombordstigning. Jeg er usikker på om prioritet ombordstigning faktisk fungerte da vi var de første om bord. Resten av gjengen kom vilkårlig uavhengig av hvor de skulle sitte. Beinplassen for sete 5A får godkjent.
Dagens maskin var LN-RCW Yngvar Viking og det ble min fjerde tur i maskinen som tidligere har tatt meg til henholdsvis Oslo, Stavanger og Trondheim. Om bord var det 3,5 rader med Plus der kun én hadde ledig midtsete. Go kunne ikke by på noe ledig sete og økonomene i SAS gliste nok godt over denne avgangen. Siden dette er en typisk oppsamlingsavgang kom det et par passasjerer i siste liten. Fritt fra hukommelsen mener jeg disse kom fra Milano, en avgang som var noe forsinket inn til København. Slik så kabinen ut før pushback.
Omtrentlig et kvarter etter oppsatt rutetid kom vi oss endelig fra gate. Kapteinen lovet at vi skulle ta igjen forsinkelsen og lande i Bergen på oppsatt rutetid. Såpass sent for kvelden hersket det ingen kø ved rullebanen og vi skjøt fart oppover i skylaget. Det tok selvsagt ikke lang tid før den første toalettrekkeren dukket opp, noe som måtte foreviges av undertegnede.
Kabinbesetningen bestod i dag av tre middelaldrende kvinner som hadde en over gjennomsnittlig dag på jobben. De gav meg et glass vann uten at det skapte noen diskusjoner. Ellers så ikke salget ut til å være det helt store på denne avgangen. Flesteparten jobbet nok med søvnmangelen som kom til å ta dem utpå mandagen. Etter hvert nærmet vi oss innflygningen til Flesland.
Selv med lovlig sen avgang fra København klarte faktisk Yngvar Viking å snike seg ned på rullebane 35 et par minutter før rutetid 00:15. Uheldigvis for oss skulle den nevnte maskinen til Oslo morgenen i etterkant, slik at vi parkerte på gate 28. Tidligere anledninger når jeg har ankommet på en innenlandsgate, har de plassert noen Securitas-vakter som geleider oss reisende inn i den tollfrie butikken gjennom innlandsavdelingen. Dessverre ble det ikke slik denne gangen og hele gjengen måtte ut i buss. Bergensere er generelt trege på tur, og denne anledningen var intet unntak. Til slutt kom vi oss inn i terminalen og med bare håndbagasje kunne vi sette kursen direkte mot bilen.