BGO den store utbyggingstråden

Re: BGO den store utbyggingstråden

Fordi man har T1 som er den originale terminalen som nå er brukt til helikoptertrafikken og T2 som er hovedterminalen.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Noen som vet hvor regionrutene skal gå fra med den nye innenlandsterminalen? Ser ikke at det er lagt inn i eksempelbildene til Avinor, utover noen Dash-maskiner på fjernparkeringen, noe som vel neppe kan være endelig løsning.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Kommer det lounge(r) på "nye" BGO?
Med tanke på at det ikke engang finnes lounge på innenriksdelen av OSL så hadde det vært noe av et mirakel hvis det blir en lounge "nye" BGO. Det SKAL være kjipt å reise her...
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

For noen år siden var det planer om at SAS skulle ha en Lounge i innlandsdelen men nærme utland på Værnes, denne skulle være en light versjon av de man finner på CPH, OSL osv, denne skulle også samarbeide med KLM....så man skal ikke se bort ifra at SAS og kanskje noen andre har hadd ønske om dette under planleggingsfasen, hvem vet...kanskje det kommer en løsning i siste øyeblikk...
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Kommer det lounge(r) på "nye" BGO?

Kan jeg aldri tenke meg. Det evt. arealet blir nok en pølsekiosk i stedet, evt. en eller annen butikk. På BGO behandles passasjerer som kveg, og slik blir det nok fortsatt.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Pratet med en som er involvert i prosessen med utbyggingen på BGO som utrykte frustrasjon for en del av avgjørelsene som er tatt, f.eks.:
- Det blir ikke lagt fuel i bakken slik som på OSL (noe som ville redusert trafikken med store kjøretøyer på flyoppstillingsplassen, redusert sannsynligheten for skader (ettersom de mindre bilene er mer oversiktlige, tar mindre plass, etc.).
- Det blir ikke lagt ned 28VDC uttakk til mindre fly, - og man vil dermed fortsatt måtte kjøre GPU til mindre fly som krever dette.
- Det blir ikke lagt ned cabin-heater.
- Gatene bygges så trangt at det vil bli restriksjoner på oppstart og pushback på flere gater, - og dermed taper man muligheten til bedre trafikkavvikling.
- Det lages ikke oppbevaringsplass til traller og annet utstyr på gatene, - og man får mer transportkjøring med utstyr (og igjen økt belastning på miljøet og risiko for skader).

Som nevnt over - så er det synd de ikke gjør det skikkelig når de først skal investere så mye alikevel. Hva med å tenke litt lenger inn i fremtiden?
 
BGO den store utbyggingstråden

Det høres dessverre ut som typisk Avinor og utbygging.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Litt i offside fra ny terminal som det stort sett blir skrevet om, men satser på det er rett tråd.
Ser iflg avinor at det er ny restaurant som heter "Simply Good" på utland nå. Betyr dette at "Fjords Pub" er borte vekk? Er hvertfall fjernet fra avinor sine sider. Må i såfall si at den blir savnet (stedet ikkje utvalget ;) )
 
Flesland bygger ut terminalen

Neste år kan køene i sikkerhetskontrollen på Flesland bli redusert.
I løpet av året tyvstarter nemlig Avinor arbeidet med ny terminal på Flesland ved å bygge på det eksisterende flyplassbygget.

Når det står ferdig i løpet av 2014, betyr det økt kapasitet ved innsjekking og i sikkerhetskontrollen.

- Vi håper påbygget skal løse en del av de utfordringene vi har med dagens terminal, sier lufthavnsjef Adelheid Nes.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Flesland-bygger-ut-terminalen-2860784.html
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Ja, det var bra at de satte ned foten! TRD-prosjektet ble jo neddimesjonert pga. BGO, kanskje TRD får "tilbake" noen penger, slik at de får utvidete slik som de trenger, kapasiteten er enda mere sprengt en på BGO...

Nei, ingen tvil om at dette er bortkastede penger på BGO, ja. De har det jo mer enn godt nok som de har det.. :rolleyes:

Noen eksempler fra de siste par uker:
14. mai http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Ko-pa-Flesland-igjen-2896299.html
13. mai http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Lange-koer-pa-Flesland-2895648.html
12. mai http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Lange-koer-pa-Flesland---igjen-2895367.html
06. mai http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Koen-sto-ut-doren-pa-Flesland-2891291.html

Dette er heller ikke noe unormalt, men ganske så normalt på søndager, mandager og fredager.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Selv om pengene ennå ikke har blitt bevilget skal arbeidet og forberedelsene gå som normalt. Arkitektene har i hvertfall fått beskjed om å kjøre på.
Selv om utbygging ikke er så stor så skal kapasiteten i første fase blir på 7,5 millioner
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Slik det ser ut nå vil BGO nå ca 6 mill + passasjerer i 2013. Pr 31 .08 har BGO 4 103 478 passasjerer . Dette innkludere riktig nok 167 820 som reiste offshor fra T2 . Med en vekst på 5 % pr år til den nye terminalen står ferdig vil BGO i åpningsåret ha 7,5 mill passasjerer i 2017. Her brukes det sansynligvis 4 milliarder ++ og vi er like langt . Fokus hos Avinor er nå kostnadskutt som sansyligvis går ut over bygningskvalitetene på den nye terminalen da Jens og co ikke ville gi Avinor mulighet til å finansiere utbyggingen.Det ville ikke overaske meg om det nå skjæres så dypt i kostnadene pga manglende finansiering at vi ender opp med et "papphus" av en ny terminal ! Hvor mye mer det ville kostet å bygge ut teminalen til 10 mill terminalpassasjerer vites ikke . Det som er helt sikkert er at det blir MYE dyrere å gjøre dette etter terminalen er åpnet .

Det er vel nå opp til Erna Solberg og redde BGO utbyggingen fra full katastrofe. Dette er jo en dame som kjenner problemene der ute så nå er det muligens et håp om at det kommer nok penger og terminalen bygges ut til 10 mill ...skjønt dette er vel mer ønsketenkning en realiteter.


BGO utbyggingen ser ut til å foregår etter et meget kjent norsk mønster. Hvorfor gjøre det skikkelig med en gang når man kan gjøre det stykkevis og delt med en lavere kvalitet en det som det burde ha hvert .At sluttregningen blir mye større en det den strengt tatt kunne ha blitt med en rasjonell utbygging ser ikke ut til å bekymre noen av de bevilgende myndigheter.Da er det etter det jeg kan forstå, mange blandt de ansvarlige til dd som ligger det an til livslangt medelemskap i det sagnomsuste Dusteforbundet !
 
BGO den store utbyggingstråden

Ser de har gjort om kjøremønsteret for biler på bgo nå. Jeg skal ikke forville meg bort på kiss & fly en søndagsettermiddag etter å ha sett opplegget de har laget. Kan en fortsatt parkere på korttid i parkeingshuset?
 
Back
Top