BGO den store utbyggingstråden

Re: BGO den store utbyggingstråden

Hadde tydeligvis siste ankomst for mitt vedkommende til gamle bgo i går. De har såvidt startet med noen flytteforberedelser, blant annet er bordene tatt bort foran sikkerhetskontrollene i fast track.

Skal de bruke dagens terminal slik den er for utenlandsreiser, eller setter de igang med større ombygginger med en gang? Stusser også på at det vel bare er 6 gater på nye terminalen, og vel fem på den gamle terminalen.

Ser fra kartet at dagens innenlandsgater vil fungere som fleksigater i fremover.

Dagens terminal - eller "satelitten" som den heter hos oss, vil bli brukt til både utland og innland. Vi har delvis startet på noen ombygginger i terminalen, og det er i forbindelse med kombi-gatene - hvor vi åpner og lukker terminalen i segmenter og flytter toll-skillet.
Det er en del områder som blir pusset opp i forkant av sykkel-vm, men ingen større ombygginger starter før da.

Totalt har vi ti broer på satelitten og seks på T3 - men bro 22 vil bli revet i vinter, da vi ikke har plass til å ha fly på både 22 og 20 samtidig. 22 vil som bro 21 (som vi rev i 2016) bli en bussgate.
Teknisk sett har vi 24 gater, men noen av dem (f. eks. 34/35 og 15/16) kan ikke brukes samtidig siden de bruker samme gangvei.

Som enkelte har nevnt så vil artiumet i midten av satelitten få en ny etasje. Vi skal lage en dekke på samme nivå som dagens andre etasje - så til 2019 håper vi på å kunne åpne flere butikker og restauranter (muligens ny lounge) på det nivået.

Som jeg har sagt til mange kollegaer og kunder i dag, - gratulerer med dagen! :D

Bare å gratulere Flesland med den store dagen. På høy tid og vel fortjent, det har vært trangbodd der de siste årene.

Så får vi håpe bybanen kan få seg en ekspresstrasé gjennom Fyllingsdalen og noen tunneler en gang i ikke så alt for fjern fremtid og bruke 15 minutter til sentrum...

Ja dette er stas. Det er blitt veldig fint og når T2 også blir ferdig rustet opp så blir det virkelig en flyplass som er dimensjonert for antall reisende.

Flott ny terminal og alt fungerer tilsynelatende knirkefritt.
Jeg hadde domestic-avgang fra T2 i dag. Etter en titterunde på T3 gikk da turen gjennom over til T2 der en kommer inn der fast-track-security befant seg før T3 åpnet. Ankomst på T3 skal testes om noen timer.

Flott ny terminal og alt fungerer tilsynelatende knirkefritt.

Tilbakemeldingen fra en kollega etter å ha vært gjennom var klar (dog med et glimt i øyet, så smurt på): -Skandale. Og: -Det var bedre før!

Problemet var at det visstnok er for få toaletter på ankomst (noe Avinor burde greid å unngå etter at de gjorde det samme på Gardermoen), noe som medførte kø der bare av ankomst av et ikke helt full Norwegian-fly.

Så er det jo selvsagt blitt fryktelig langt til enkelte parkeringsplasser, men det er jo bare sånn det er og ordner seg nok litt etterhvert som man blir vant til hvor man kan gå.

Man blir jo sluppet rett inn i terminalen fremdeles, så det er jo ikke færre toaletter enn tidligere i hvert fall? Synes det er verre at skiltingen er helt på tur. I dag dro jeg med meg en full 737-700 feil vei fordi jeg gikk først og i all min naivitet trodde at ut ikke var sperret av provisoriske lettvegger (og alle andre fulgte etter meg som om jeg var en eller annen bjellesau). I tillegg kom baggen min helt forbanna sist på båndet, selv med oransje lapp. Er det rart man drikker..?

Man blir jo sluppet rett inn i terminalen fremdeles, så det er jo ikke færre toaletter enn tidligere i hvert fall?

Så vidt jeg forstod mente han i ankomsthallen, altså i området ved bagasjeutleveringen (eller eventuelt etterpå). Selv har jeg ikke vært der ennå.

Var jo vist noen tegninger for terminalen for i fjor eller enda lengre siden, der vi var flere som kommenterte at dette minnet sterkt om de berømte toalettene på Gardermoen som er alt for små og underdimensjonerte. Skal opp å se meg rundt på søndag før snuten settes mot Amsterdam.

Finnes det noen tegninger hvordan den gamle terminalen (T2) blir seende ut etter den er ferdig ombygget?

Finnes det noen tegninger hvordan den gamle terminalen (T2) blir seende ut etter den er ferdig ombygget?

Nei - skisseprosjektet blir avsluttet denne uken, og så går det litt tid før vi har endelig plan klar.
Men store endringer blir det helt klart - det vi vet til nå er:
- Artiumet i første etasje får en ny etasje.
- O'Learys (feil skrevet kanskje?) åpner der hvor Millibar lå tidligere, og får en del plass østover mot gamle Peppes/La'Baguette. (8. september).
- Upper Crust åpner i gamle sikkerhetslusen. (20. oktober).

Ellers er broene på T2 etterhvert modne for utskiftning, men det vil bli tatt stegvis. Det er ingenting konkret eller offisielt enda (men ryktene snakker om to broer i året fra 2018 av - dog er dette rykter..).

Hva skal det blir der inngangen var før? Akkurat nå er det jo bare gravemaskiner som holder på fjerne asfalten

acc1f9e565d689d2f0d58e9066b53bc1.jpg

Jeg lurer på om noen som jobber på flesland har forsøkt maten på Bølgen og Moi. Det er faktisk noe av det j**** jeg noensinne har smakt. Heldigvis kunne jeg la jobben ta utlegget men gud bedre meg. Flyplassmat er og blir det samme som før på Flesland, dyrt og kjipt.

Ellers vil jeg anbefale alle som drar utenlands fra BGO å holde seg i innrenriksdelen så lenge som mulig. Ser rett og slett ikke ut etter at man kommer gjennom tax-free butikken. Veldig lite sitteplasser. Der O`Learys ligger er det ikke noen vinduer, og belysningen er enda ikke på stell så det er rett og slett ganske mørkt og kjipt. Alt av sitteplasser på den tidligere kafeen ved utland er tatt vekk. Antar at dette kommer seg med stundom.

Blir overveldet over hvor fin den nye terminalen er hver gang jeg kommer inn døren. Så lenge man holder seg unna bølgen og moi samt utenriksterminalen er dette tipp topp.

Last edited:

Enig, den nye innenriksdelen er super, med perfekt utsikt. Beste stedet å sitte er mezzaninene, over Starbucks/Joe & the juice.

Bagasjehall med plass til folk er jo også noe helt nytt for bergensere :D

neineinei.jpg

:headbang

Første man ser etter passkontrollen ved ankomst. ORD DELINGS FEIL..

...men "favorittparfyme" og "hudpleieprodukter" har de klart å skrive riktig. Helt utrolig. Blir flau over alle skrivefeilene i offentligheten for tiden. Ufattelig at det ikke er bedre kontroll på dette i de fleste bedrifter, spesielt de som lever av å drive med reklame.

...men "favorittparfyme" og "hudpleieprodukter" har de klart å skrive riktig. Helt utrolig. Blir flau over alle skrivefeilene i offentligheten for tiden. Ufattelig at det ikke er bedre kontroll på dette i de fleste bedrifter, spesielt de som lever av å drive med reklame.

R nå D så nøye da, azz? :)

Orddelingsfeil er det ikke :colgate: Orddelingsfeil er når man deler ord på denne måten ordd- elin- gsfeil.

Begrepet her er særskrivingsfeil - noe min tenåringsdatter er ekstremt opptatt av så jeg har lært det derfra ;)

Godt at feilen min ikke havnet på et svært banner som mange tusen reisende får se da :drink

For å komme tilbake til trådens tema så har man nå fjernet broen som vanligvis har blitt brukt for ruter utenfor Schengen. Det vil si at man må vri til høyre etter passkontrollen og der blir det looovlig trangt som følge av dette. Er det noen grunn til at denne broen er tatt vekk?

Back