BGO den store utbyggingstråden

Re: BGO den store utbyggingstråden

Lurte på hvor skal småfly parkere på innlandsdelen?? Widerøe feks.

Hvert 5. min som regel - bedre enn flytoget/NSB til sammen på frekvens ;) tenker å teste mandagsmorgen [emoji41]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Men for eksempel reisende som skal til oljeselskapene får en kjapp og billig reisevei til kontorene sine på Kokstad. Vil tro taxinæringen vil merke en del nedgang hos den gjengen. I hvert fall i disse sparetider.

Studenter og andre andre med busskort for Bergen har jo bybanen til Flesland inkludert i prisen, og skal du ikke helt inn til sentrum er det stor sannsynlighet for at du sparer mye tid på å ta banen i stede for flybussen.
37kr i forhold til 100kr er tross alt litt forskjell også.

Og alle som bor i nærheten av Nesttun hvor flybussen ikke en gang går. Men det er jo relativt tåpelig at den ikke går tidlig nok til at man rekker de tidligste flyene

Dæven så fint området rundt Bybanen er på den nye terminalen. Ble nesten litt stolt der jeg gikk av og rundt/opp og bort til den gamle terminalen. Bruker kanskje 10-15 min mer med Bybanen enn taxi, og det går helt fint for min del. Gjelder bare å ikke ha de aller tidligste flyene ettersom Bybanen begynner for seint som Sykkelthor nevner over. Dvs. 0700 istedenfor 0610 til Oslo om mulig [emoji28][emoji16]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Var ute og tittet litt i går. Det ser veldig fint ut. Gleder meg til hele stasen åpner i august.

For mange som bor i nærheten av traseen vil nok ikke noen minutter ekstra sammenlignet med drosje bety mye. Og mange vil nok levere og hente sine kjente og kjære f.eks. på Nesttun heller enn ute på Flesland. Så noe reduksjon av biltrafikk er nok å forvente, hvilket er positivt også for de som ikke bor slik at Bybanen kan anvendes.

Taxinæringen vil nok kanskje merke litt reduksjon i påtrykket utenom rushtiden. Bybanen er jo rimelig fullastet i rushtiden så mange vil nok fortsatt betale for å slippe å skvise seg selv og koffert inn på proppfull trikk. Og grunnet den lange reisetiden til sentrum vil det nok fortsatt være et market for flybussen.

Og for min egen del, som bor i Gravdal, er det bil og taxi som gjelder. I følge Skyss sin reiseplanleggar er minste mulige reisetid 57 minutt og lengste 1 time og 18 minutt. Flybuss er det smått med i nabolaget. Med bil tar det cirka 15 minutt.

En av de største fordelene med banetrafikk er jo at den i prinsippet fjerner usikkerhetsmomentet som vei/gatetrafikk innebærer, særlig i rushtiden f. eks. Lagunen-BGO og v/v. (Jeg vet at mange NSB-pendlere brenner inne med kommentarer om forsinkelser, men i prinsippet. Bybanen har stort sett tikket og gått som den skal.) Dette vil i det minste for meg veie opp for mye av ulempen med lengre reisetid.

Men som Sykkelthor sier--- med første ankomst til lufthavnen 06:28 så nytter det ikke å ha tidligste flyene ut. Selv for 07:00-avgangene skal man vel ikke være så hysterisk anlagt selv om man kun reiser med håndbagasje.

Testet bybanen fra Kokstadflaten til Flesland nå. Fungerer bra dette.
Nye terminalen ser fin ut å.

Attachments

• 20170428_181232.jpg
    20170428_181232.jpg
    75.2 KB · Views: 1,284
  • 20170428_181425.jpg
    20170428_181425.jpg
    75.1 KB · Views: 1,288

Og nå har vi fått bokstavgater på Flesland.

http://www.bt.no/data/direkte/2017/trafikken-direkte/?liveblogPinnedItem=111498
Fra og med i dag, 9. mai, innfører Flesland bokstaver som en del av gate-nummereringen. Dette er en del av forberedelsene til at Avinor åpner ny terminal 17.august 2017.

Innlands-gatene får enten en C eller D foran gate-nummeret. D er gatene etter sikkerhetskontrollene på innland (gate 24-32), og C er gatene til flyvninger på kortbanenettet (gate 33-35).

Utlandsgatene får en E eller en F, avhengig av om avgangen skal til et Schengen-land. I den nye terminalen vil alle gatene få en B foran gate-numrene.

Tallene på gaten blir som før. I følge Avinor er en av fordelene med bokstavmerking at det blir lettere å skille mellom inn- og utlandsgater.

- Noen av gatene benyttes nå vekselvis som innlands- og utlands gate, og har i dag samme nummer. Dette har vært forvirrende og vi har lenge ønsket å gå over til et bedre og mer forståelig system.

Det nærmer seg åpning av den nye terminalen. Førstkommende torsdag er dagen vi reisende bergensere ser fram til. :)

Ser ikke ut som det har blitt postet før, men Avinor har lagt ut detaljerte kart over terminalen på sine hjemmesider:
https://avinor.no/konsern/flyplass/bergen/utbygging/velkommen-til-flesland/kart

Jeg får ikke prøvd fasilitetene før i slutten av måneden, men gleder meg til bedre kapasitet og plass, café lounge og flere spisesteder.

Er det noen av dere som har vært med på testene til Avinor, eller sett anlegget før åpning?

Hadde tydeligvis siste ankomst for mitt vedkommende til gamle bgo i går. De har såvidt startet med noen flytteforberedelser, blant annet er bordene tatt bort foran sikkerhetskontrollene i fast track.

Skal de bruke dagens terminal slik den er for utenlandsreiser, eller setter de igang med større ombygginger med en gang? Stusser også på at det vel bare er 6 gater på nye terminalen, og vel fem på den gamle terminalen.

Ser fra kartet at dagens innenlandsgater vil fungere som fleksigater i fremover.

Last edited:

Har spurt direkte på epost om hvordan utenlandsdelen blir og fikk bare "vent å se" til svar. Har derimot hørt at det er bestilt ståldragere og hyrt inn folk til å legge lokk over det man i dag kan kalle atriumet i nåværende terminal. Dvs at gulvarealet vil gå opp betraktelig i utenlandsdelen.

Mistenker også at vi vil se en del flex gater i nåværende terminal, slik at de også kan brukes som innenlandsgater.

Når jeg var på omvisning tidligere i år så ble det fortalt at de skal legge gulv over hele gate nivået i dagens terminal, slik at man får et ganske mye større areal. Og det skal pusses skikkelig opp på sikt. Alt etter hvor mye penger de får til prosjektet.

Det legges også opp til mye bruk av kombigater ved peak. Slik man ser på kartet til havard.

Da var dagen her! Ingen tilløp til panikk da jeg subbet gjennom i 5:15-tiden, men det slo meg at security virket veldig liten. Spent på om den klarer å ta unna i de travleste periodene..! Ellers er loungen et hyggelig tilskudd, og sammenlignet med caféloungen på Værnes (som er eneste sammenligningsgrunnlag jeg har) virker den nye på Flesland større og mer luftig. En liten strek i regningen er plasseringen som er så langt bort fra alt som man kan komme, men hvis man skulle ha litt tid å slå ihjel er det helt klart et OK sted å sitte for en kopp kaffe.

Back