BGO den store utbyggingstråden

Re: BGO den store utbyggingstråden

- Mange klager på at flyplassmat er dyrt. Hvordan blir prisnivået?

- Utgangspunktet er at prisene ikke skal være høyere enn utenfor flyplassområdet. Vi kommer til å ha kontroller flere ganger i året for å påse dette.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Flypassasjerenes-nye-hverdag-3548514.html

Ho lovar med andre ord prisar som er lågare enn per i dag (dagens prisar er langt høgare enn utanfor flyplassområdet, med unntak av kioskane). Det kan jo bli interessant å fylgja opp.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Noen som vet hvordan det blir med evt lounger?

Tror du må smøre deg med tålmodighet. T2 bygges om til ren internasjonal-terminal og når det er ferdig så vil der nok også være lounge. Men det arbeidet begynner jo ikke før T3 er i drift. Kan ikke huske å ha lest noe om lunge på T3. Men håper jeg husker feil.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Blir den gamle terminalen ren utenlands vil jo den ha nesten flere broer enn den nye?
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Da var plangrunnlaget til Nasjonal Transportplan ute, og det ser nokså uvisst ut mht. ny rullebane i Bergen:

"Avinor har gjennomført en ny vurdering av behovet for rullebanekapasitet ved Bergen lufthavn,
Flesland med basis i en ny trafikkprognose fra januar 2015. I denne er det lagt til grunn en svakere
trafikkvekst og en annen sammensetning av flytyper enn i tidligere prognoser. Behovet for en rullebane
2 er derfor forventet å inntreffe først i 2040. For å ivareta lufthavnens betydning også i framtiden er det
viktig å sikre arealer for en rullebane 2."

http://www.ntp.dep.no/Nasjonale+tra...chment/1215451/binary/1093521?_ts=15323e2abb8
 

Attachments

Last edited:
Re: BGO den store utbyggingstråden

Hmm, finner ikke kilde til min påstand om at når T3 er ferdig driftsatt vil T2 bli ombygget til å være dedikert utland. Kanskje noen andre har en kilde, eller kanskje jeg tar feil?

Rekker ikke å lese NTP-utkastet akkurat nå. Men syns artikkelen til Fanaposten var litt mangelfull på oppsummeringen.

Hvis påstand om at trafikkveksten ikke er større enn at en rullebane, med flytting av helikopter og fiksing av en sving etc, vil være tilstrekkelig til å håndtere hele trafikkveksten i all overskuelig fremtid så vil vel utslipp relatert til rullebane 2 være null (utslipp fra bane 1 som teoretisk har kapasitet til alle flyene reduseres tilsvarende til utslipp som øker på bane 2). Med mindre det diskuteres utslipp fra anleggsperioden, ikke utslipp fra flyene som skal bruke banen.

Det er naturligvis riktig å diskutere behovet for rullebanen før spaden går i jorden. Å argumentere med a rullebanen fortrenger boliger blir litt underlig da Ytrebygda bydel nå (og også etter at bytrikken er kommet på skinner) har dårlig kapasitet på vei og svært dårlig busstilbud så spørs det om det er et fornuftig område å fortette uansett.

Det er også riktig å tenke på samvirke med nabobyer og effekten av å knytte regionen tettere sammen med fergefri europavei. Skulle ønske noen gjorde mer av det i diskusjonen om godshavn som det umulig kan være hensiktsmessig å bygge på Flesland. Det sagt så har infrastrukturprosjekter på den skala som fergefri europavei har en tendens til å kreve noen tiår med diskusjon og vissvass etter faktisk utbyggingsvedtak før utbygging starter. Så hvis en hypotetisk får et vedtak i 2020 (optimistisk) så er det anleggstart i 2040 og offisiell åpning 2050. Og i 2050 må vel den etterlengtede flyvebilen være allemannseie?
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Mye leven i Bergen om lokasjon av ny godsterminal. Et forslag går ut på å ofre areal som Avinor vil ha til rullebane 2 på BGO. Det hevdes at LGW klarer 31 mill pax på 1 bane, mens BGO har 6.

Dere som vet-- det må være noe som halter i denne sammenligningen LGW/BGO? Er det helikoptertrafikken? At fly type WF beslaglegger mye kapasitet pr. pax? Topografiske forhold? Annet?


http://www.fanaposten.no/incoming/Venstre---Rullebane-2-alternativet-er-klart-best--462220.html
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

LGW har jo ikke vinter OPS og når de får litt snø så faller jo alt i sammen. BGO er ikke akkurat det stedet i Norge med mest snø, men det er uansett umulig å sammenligne med LGW. Det er samme grunn som gjør at OSL vil ha tre baner.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

LGW har jo ikke vinter OPS og når de får litt snø så faller jo alt i sammen. BGO er ikke akkurat det stedet i Norge med mest snø, men det er uansett umulig å sammenligne med LGW. Det er samme grunn som gjør at OSL vil ha tre baner.

Kan dette stemme?

Om man har problemer ved store snøfall med å holde én rullebane åpen, hva hjelper det å ha to?

Avinor nevner heller ikke snøfall som begrunnelse for rullebane 3 i dokumentet "OSL masterplan 2012-2050". Derimot skriver de:

"Ved behov for mer enn 90 planlagte bevegelser med rute- og charterfly i topptimene, vil det bli behov for en tredje rullebane. Dette vil etter prognosene inntreffe ved ca. 35 millioner passasjerer og rundt år 2030."

https://avinor.no/globalassets/_osl...avn/om-oss/rapporter/masterplan_2012-2015.pdf
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Kan dette stemme?



Om man har problemer ved store snøfall med å holde én rullebane åpen, hva hjelper det å ha to?

Du kan stenge en for brøyting mens du har den andre åpen for trafikk, når den ene er ferdig brøytet så flytter du trafikken over på den andre mens du brøyter neste.... så da klarer du å holde trafikken i gang kontinuerlig i stedet for å måtte sende trafikk i holding fordi den ene rullebanen som er, er stengt for brøyting. Det sier vel seg selv....
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Du kan stenge en for brøyting mens du har den andre åpen for trafikk, når den ene er ferdig brøytet så flytter du trafikken over på den andre mens du brøyter neste.... så da klarer du å holde trafikken i gang kontinuerlig i stedet for å måtte sende trafikk i holding fordi den ene rullebanen som er, er stengt for brøyting. Det sier vel seg selv....

Tja, mulig det. Ved større langvarige snøfall har jeg inntrykk av at problem 1 er at de ikke rekker rydde hele banen før det er på'an igjen. Det å rydde en bane for snø "som ligger rolig" tar jo ikke all verdens tid. 15 minutter på Værnes. Og da BGO var stengt noen timer for snørydding siste gang 24. februar hadde det vel ikke gjort saken bedre med to baner. Hva vet jeg. Men okkesom så nevner altså ikke Avinor snørydding som et moment for rullebane 3 på OSL. Heller ikke nevnt i Norconsults rapport som ble utarbeidet på oppdrag av Regjeringen.

http://www.ba.no/nyheter/flytrafikk...-fullstendig-pa-sengen-av-snovar/s/5-8-286717
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/sd/vedlegg/luftfart/osltredjerullebane.pdf
 
Last edited:
Re: BGO den store utbyggingstråden

Ser ut som tingene er i rute for åpning om et år

http://www.bygg.no/article/1284168
– 17.august 2017 får vestlendingene endelig den flyplassen de fortjener, med kapasitet nok til å bidra til utvikling i regionen, sier lufthavndirektør Aslak Sverdrup. Utbyggingen er i rute

Ser også det er mulig melde sin interesse som testere av den nye terminalen
Vi skal gjennomføre over 3000 tester, og så skal vi ha generalprøver for de forskjellige områdene. Til stresstestene trenger vi frivillige test-passasjerer. Det er allerede nå mulig å melde sin interesse til T3@avinor.no.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Takk for tipset om at det er mulig å melde sin interesse som test-passasjer :-) Så får vi se da om de vil ha en innflyvende Trønder med i testene.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Har vært på BGO etpar ganger, men det noen som vet hvorfor man velger det gamle bygget som utenlandsterminal? Virker rart på meg, men det er gjerne fordi den er større?
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Har vært på BGO etpar ganger, men det noen som vet hvorfor man velger det gamle bygget som utenlandsterminal? Virker rart på meg, men det er gjerne fordi den er større?

Fordi den er mindre, og mesteparten av trafikken er innenlands? OSL, SVG og TRD har vel alene langt større passasjertall enn hele utenlandstrafikken til sammen.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Fordi den er mindre, og mesteparten av trafikken er innenlands? OSL, SVG og TRD har vel alene langt større passasjertall enn hele utenlandstrafikken til sammen.

Er mulig det, da har jeg lært noe idag og, takk skal du ha.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Det har nok også litt med å gjøre at alle skal innom innlandsterminalen, men kun reisende til utlandet skal innom utlandsterminalen ... altså skal flest mulig få "muligheten" til å bruke de nye arealene.
 
Back
Top