• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Betaversjon av "inspirasjonskart" for wideroe.no

Farmer

ScanFlyer Crusty
Hei alle sammen.
Som de fleste som frekventerer Forumet vet, er det muligheter for å bestille reiser langt utover rutenettet til Widerøe på wideroe.no
Sjekk linken under, hvor vi har laget en betaversjon av et lite "inspirasjonskart" som viser HVA andre kunder har booket de siste dagene.

http://monitor.wias.no/flights

Browsere som støttes nå:
Chrome: Veldig bra
Firefox: Bra
Safari: Bra
Internet Exploder: Treg!
Opera: Funker inte

Greit å vite:
Kartet viser ikke alle solgte reiser, men alle unike reiser. Har 40 stykker reist MJF-TRD-OSL, vises det som én reise (den billigste).
Holder du pekeren over en reise får du fyldig informasjon om bookingen og lenke for å søke pris på samme reise.
Det er også mulig å klikke på hvert enkelt leg og komme in i ferdig utfylt booking søk.

Vi tar mer enn gjerne imot kommentarer av både positiv og negativ karakter !

Den var stilig! Pluss i margen for kreativ bruk av eksisterende teknologi og tjenester.

Ser for meg mye dere kan benytte den til i fremtiden, integrert med bookingmotoren m.v..

Hva med å legge inn et filter for avreiseflyplass/land så er det enklere å se trærne i skogen?

Internet Exploder: Treg!

Pluss problemer med script-stopp. Forøvrige er dette eksakt det samme problemet som med flightradar24.com. Se vedlagt feilmelding.

Chrome og Firefox har ingen problemer i det hele tatt.

Attachments

• Script_stopp.jpg
    Script_stopp.jpg
    51.7 KB · Views: 774
Takk for innspill så langt!
De tekniske tingene mht browsere etc har vi sånn rimelig kontroll på, og vi har en jobb gående på disse.
Hva med "inspirasjonsfaktoren" ?
Gir det aha-opplevelser, har det en nytteverdi for dere, for nye brukere etc?
Fyr løs !

Pluss problemer med script-stopp. Forøvrige er dette eksakt det samme problemet som med flightradar24.com. Se vedlagt feilmelding.

Dette er et problem med Google Maps. Spørs om det er løsbart i det hele tatt på vår side ....

En sak må dere jobbe med - hvis du beveger deg høyere enn Evenes så ser man ikke hele innholdet i snakkeboblen fordi deler av den utenfor kartrammen.

Ble forøvrig inspirert av denne rundturen for to til snaue NOK 50 000:
YD403 - Banjul, Gambia (BJL) - Dakar, Senegal (DKR) - ATR42
UX1322 - Dakar, Senegal (DKR) - Madrid, Spain (MAD) - B738
IB6621 - Madrid, Spain (MAD) - Havana, Cuba (HAV) - A343
CU170 - Havana, Cuba (HAV) - Montreal, Canada (YUL) - A320
AC832 - Montreal, Canada (YUL) - Brussels, Belgium (BRU) - B763
SN203 - Brussels, Belgium (BRU) - Banjul, Gambia (BJL) - A333

Hva med "inspirasjonsfaktoren" ?
Gir det aha-opplevelser, har det en nytteverdi for dere, for nye brukere etc?

Ja, det booster inspirasjonen (hvis man får ryddet litt). Skal jeg inspireres er det for å finne en reise fra en definert plass til "et eller annet sted" (derfor forslaget om å kunne definere "utgangspunkt"). Med artige ruteforslag og indikasjon om priser er det helt klart et verktøy som pirrer reiselysten for meg.

Dette er et problem med Google Maps. Spørs om det er løsbart i det hele tatt på vår side ....

Kan være pga. mye data som lastes i browseren. Har dere testet med en begrensning på hvor mange dere laster inn?
EDIT: FireFox på Mac funker, men den jobber tungt med datamengden.

Last edited:
En sak må dere jobbe med - hvis du beveger deg høyere enn Evenes så ser man ikke hele innholdet i snakkeboblen fordi deler av den utenfor kartrammen.

Vi er oppmerksomme på det .. vi kommer trolig til å forminske boblen og legge mesteparten av informasjonen i et felt på siden - ala flightradar ..

Grusomt treg i Internet Explorer!
Jeg får ikke inn flyrutene når jeg zoomer inn etter en tids bruk. Virker som programmet "låser seg."
Men morsom sak. Ser at WIAS selger enkeltreiser intra-Chile. Har dere online chat på spansk? ;)

Last edited:
Hvis det kommer på plass et filter for avreiseflyplass så er dette noe jeg ville brukt. Hadde også vært kjekt å kunne spesifisere f.eks vis kun flighter til Europa, USA osv.

Stilig :)

Lurer dog på, hvorfor jeg ser at en person har booket t/r LYR-OSL for 11218 NOK, når den dyreste prisen på sas.no (på samme datoer/flighter) ikke er "mer" enn 7464 i Full flex.

For å illustrere:

LYR-1.jpg

Her har noen altså booket en tur/retur LYR-OSL, for 11218 NOK. La oss klikke på linken, og booke selv.

LYR-2.jpg

Her har jeg valgt de samme flightene på de samme dagene, i dyreste klasse: 7464 :rolleyes:

For å illustrere:

LYR-1.jpg

Her har noen altså booket en tur/retur LYR-OSL, for 11218 NOK. La oss klikke på linken, og booke selv.

LYR-2.jpg

Her har jeg valgt de samme flightene på de samme dagene, i dyreste klasse: 7464 :rolleyes:

Hei Martin. Sjekket denne konkrete, og det er en større rundreise på denne karen. Systemet er slik at det beregner "turnpoint" som i dette OSL. på denne reise mellom LYR og OSL, men han har også flere stopp og "sidetrips" underveis. For å la det være søkbart blir det her en reise LYR-OSL-LYR..
Så snart neste kunde booker denne strekningen, og får en lavere pris vil det være denne som overtar der ;-)
Intensjonen er å skape et visuelt bilde av alle de muligheter som finnes på wideroe.no, skape inspirasjon , og få ennå flere til å oppdage at vi tilbyr mer enn reiser innenlands ..OG få flere til å legge inn søk for "sine" reiser. I så måte ser vi allerede at denne betautgaven viser at vi er på sporet av noe, og vi har faktisk fått inn bestillinger som kommer fra denne ;-)

Kom gjerne med flere kommentarer om hva som kan gjøre dette ennå bedre og ikke minst inspirerende!

Har dere vurdert å bruke noe annet enn Google Maps? Jeg synes alle geo-tjenester som bruker Google Maps ender opp som å se mer ut som Google enn tjenesten de skal være.

Hva med OpenLayers og ei grønn-hvit rendering av OpenStreetMap eller NaturalEarth?

Last edited:
Så snart neste kunde booker denne strekningen, og får en lavere pris vil det være denne som overtar der ;-)
Det vil altså si at man vil etter en tid kun få opp den laveste prisen som noen gang har blitt betalt på en rute? Eller har jeg misforstått litt?

Intensjonen er å skape et visuelt bilde av alle de muligheter som finnes på wideroe.no, skape inspirasjon , og få ennå flere til å oppdage at vi tilbyr mer enn reiser innenlands ..OG få flere til å legge inn søk for "sine" reiser.
Det er en god måte å gjøre det på. Men, som nevnt tidligere, et filter hvor man kan velge utreise flyplass, land, by, kontinent, osv vil hjelp mye. Nå synes jeg at det virker litt kaotisk. Man jeg har ikke studert den så veldig, bare en kjapp tur innom for å se...

Men det er ikke umulig at jeg vil bruke denne til å finne en interessant plass å reise når det kribler i reisefoten ;)

Det vil altså si at man vil etter en tid kun få opp den laveste prisen som noen gang har blitt betalt på en rute? Eller har jeg misforstått litt?

Ikke noen gang - men innen den søkeperioden som er satt. Tror den ble satt til 8 dager..

Back