Betaler RYANAIR og ansatte skatt ?

tiemand

ScanFlyer Blue
Parat/YS stiller noen fundamentale spørsmål til finansministeren som bør være av interesse for alle som arbeider i norsk luftfart - samt SAS og Norwegian spesiellt.

http://parat.com/list.aspx?m=7&amid=307324

Skal det vær konkurranse skal det være på like vilkår. At myndighetene gir Ryanair fritt spillerom til å unnlate og betale arbeidsgiveravgift og skatter forøvrig er det samme som å pisse på alle oss andre som pent må betale.

:headbang
 
Last edited:
Det vil da være aldeles positivt at få dette afklaret og undersøgt.

Fint med konkurrence, men på lige vilkår... Det eneste der undrer mig er dog, at myndighederne i Skandinavien ikke - for egen drift - har undersøgt dette for lang tid siden.
 
Jeg ser at det ikke har vært kommentert tidligere, men Klassekampen har både lørdag 11.12 og mandag 13.12 2 siders oppslag om betingelser hos Ryanair (herunder skattespørsmålet). Sikkert ikke så mange her som leser Klassekampen...;)
 
Håper virkelig at noen snart tar seg bryet med å finne ut av dette.

Hittil har diskusjonene rundt Ryanair-ansattes lønns-, ansettelses- og arbeidstidsvilkår vært preget av rykter, synsing og hearsay.
 
Parat bør jo også gå skipsfartsnæringen i sømmene.
Sjøfolk får redusert skatt i forhold til folk på land. Konkurransevridende.
Ulike vilkår.

Så når Radisson i Oslo skal konkurrere mot Color Line om å arrangere konferanser, julebord osv. så har Color Line den fordelen at deres ansatte subsidieres av den norske stat, mens Radisson ikke får noe. Ikke helt kurrant.
Men dette er sikkert noe Parat jobber med, som er så opptatt av like vilkår.


Ellers er det verdt å merke seg at Parat ber Avinor om å ikke gi Ryanair særfordeler i forhandlinger på Trondheim. Alle skal betale samme pris, uansett størelse. Et flyselskap med ett fly i uka skal betale samme pris som et som kommer med 15 fly hver dag. Like vilkår for alle. Alle!

Det strider jo litt mot hva de selv står for, at jo flere medlemmer man er, jo sterkere står man i en forhandlingssituasjon med motparten. Da enten man forhandler med arbeidsgiver om lønn og arbeidsvilkår, eller om man forhandler om bensinrabatter, særordninger med strømpriser, forsikringsvilkår, banktilbud eller - en tur med danskebåten (som ikke har like vilkår som de på land).

Og er man så flink at man verver medlemmer til fagforeningen, så kan man få en tur med Ryanair i gevinst...
 
Og er man så flink at man verver medlemmer til fagforeningen, så kan man få en tur med Ryanair i gevinst...

Nå blander du kortene litt. Dette var det LO som hadde for en stund tilbake. Parat, som er den største fagorganisasjonen for luftfartsansatte i Norge, har aldri tilbudt reiser med Ryanair til sine medlemmer. LO har også endret sin praksis i dette tilfellet.
 
IMM, nå blander du sammen mye rart som ikke har noe med det å betale skatter/avgifter til Norge å gjøre...
 
Helt enig, total avsporing av debatten. Vi diskuterer konkurransesituasjonen i en bransje - og vi holder oss til flybransjen.

At skipsreder Christian Michelsen i all vesentlighet klarte og skape skattefritak for skipsfarten når han tok regjeringsmakten i 1905 er en kjennsgjerning. En problematisk kjennsgjerning ja, men dog en utvikling som spredte seg worldwide.

Spørsmålet er om vi ønsker det samme for luftfarten, les rustne, råttne fly registrert på Bermuda,Liberia,Myanmar osv. Med ansatte som behandles som rotter. Er det dit vi vil.
 
Jeg kan kun si det jeg har hørt fra tidligere piloter i Ryanair (nå ansatt hos oss). De var ansatt på en spesiell kontrakt (gjennom et rekrutteringselskap), og betalte ikke skatt på inntekt verken til Norge, Irland , UK eller hvor de nå hadde sin base.

Dette har selvfølgelig flere sider, bortsett fra at Norge (eller hvem det nå er - går glipp av skattekroner). Den enkelte har ikke noe sikkerhetsnett om han/hun blir syk, ingen fagforening som backer opp, opparbeider ikke rett til tilleggspensjon (blir minstepensjonist), har begrensede eller ingen rettigheter ved overtallighet, oppsigelse...etc etc...

At de også måtte dekke myndighetspålagte halvårlige sim.sjekker (OPC'er) og nødtrening har jo ikke noe med saken å gjøre, men forsterker bare bildet av noe trist...trist...

Nå finnes det visstnok en del av pilotene som er ansatt direkte av FR, og de tror jeg har andre betingelser. Og for all del - det finnes sikkert mange piloter i FR som trives godt der de er - det er ikke det som er saken her...

Tally-Ho
 
Antallet fast ansatte Piloter i Ryanair er forsvinnende lite. O'Leary kommer drassende med påstander om sine fastansatte så fort søkelyset blir rettet mot Ryanairs ulovlige bemanningspolitikk.

Ellers er disse fast ansatte virkelig håret i suppa for O'Leary og han har kjempet mot sine egne gjentatte ganger i rettsvesenet i Irland og tapt så det suser.

At RYR piloter må betale selv for elementære utgifter er en helt annen skål.

Denne diskusjonen dreier seg om hvorvidt de skal betale skatter og avgifter på lik linje med deg og meg - helt enkelt.
 
Fant denne bloggen:
http://ryanairdontcare.blogspot.com/2010/07/brookfield-aviation-scam-pilotsryanair.html?zx=942c484c625b9b44
Thursday, 1 July 2010
BROOKFIELD AVIATION SCAM PILOTS.RYANAIR OWN BROOKFIELD
UP TO 100 Ryanair pilots have been put on protective notice by Brookfield Aviation, the British contract company that pays them, and told they must sign up to new employment terms to satisfy the Revenue.
The Revenue is understood to have raised issues about whether the pilots are effectively Ryanair employees. As such, Ryanair would have to pay millions of euros in extra taxes annually.
"Brookfield is a third-party company supplier of aircraft crew to a number of airlines including Ryanair," the airline said. "This is a matter for Brookfield and their people, not Ryanair."
Brookfield has told pilots that on legal advice, and after consulting the Revenue, it wants to implement a new contract structure drawn up by the Dublin tax consultants McNamara and Associates. Under this structure, groups of pilots would become directors of companies set up by McNamara and Associates and contracted to Brookfield.
Pilots have asked Brook-field to provide a written copy of the agreement the agency says it has reached with the Revenue. Brook-field declined to say why it has not done so.
Some of the pilots have provided tax-clearance certificates to Brookfield. They have also told Brookfield they are unclear why they must now become directors of companies set up by McNamara and Associates.
Pilots have been told they must sign up to new contracts if they wish to continue working for Brookfield after January 9, 2010. Pilots will be sent their new contracts this week

Incidentally - Brookfield is controlled by Ryanair. It is effectively a subsidiary, but kept at 'arms length'.

Ryanair aims for 'plausible deniability' when saying Brookfields outrageous tax dodging is nothing to do with them. In fact they ARE Ryanair employees. Just being employed through a scam Agency set up by Ryanair.
Ryanair have a similiar company for training and supplying Cabin Crew - supposedly a 'third party' yet it is owned by (named) individuals with close connections to Ryanair. It is legendary for exploitation of its young (mainly female, eastern european) contractees.

John say's
Brookfield,crewlink,dalmac,stjames and cavoc,ryanair say they are all third party providers.Ryanair own all of these companies and use them as a tool to scam their workers...
Posted by jonnyenglish at 11:33
 
Beklager avsporingen. Fullstendig klar over at det var en samrøre mellom mange ting, og at ikke alt var om Parat.
Men jeg mener det er mange grunner til å spørre seg om hva som skjer nå, og hvorfor, og hvorfor nå.

Ryanair har flydd hit i veldig mange år nå, og det er først de siste få måneder som fagforeningene har gitt lyd fra seg. Det er vel ikke noe nytt som har skjedd i selskapet som gjør at de skal få mer fokus nå enn tidligere.

Og med det setter jeg punktum for meg her.
Nå setter jeg kursen mot Torp, og går ombord i WF 311, for så å fly Norwegian for første gang. Det blir en natt på Gatwick før familien IMM skal ut med Virgin Atlantic. OPPPS, der var jeg off topic igjen. Beklager :p
 
Ryanair har flydd hit i veldig mange år nå, og det er først de siste få måneder som fagforeningene har gitt lyd fra seg. Det er vel ikke noe nytt som har skjedd i selskapet som gjør at de skal få mer fokus nå enn tidligere.

Det nye er vel at de har etablert base på Rygge, som første base i Norge.
 
Jag pratade med en pilot i DY som tidigare jobbat för FR. Han sa att om du har bas i UK kan du få din lön utbetald till vilket konto du vill i vilket land du vill (tex Caman Islands) de fick sin lön i GBP. Hade du bas någon annan plats fick du lön i Irländska pund till ett konto på Irland, dvs de bör då ha skattat till Irland. Vad som gäller för kabinanställda vet jag inte. Sen om det är ok att ha lön och skatta i ett annat EU/EÖS land när man har bas i Norge har jag INGEN anining om.
Men som nämnt tidigare i tråden hade det varit fint om det blev klarhet i detta så vi slipper fler FR lön mm trådar
 
Jeg antar, basert på noen av disse diskusjonen, at endel piloter i Ryanair er å betrakte som selvstendig næringsdrivende som leier seg ut til Ryanair. Nå er det vel regler som styrer hvorvidt man er å regne som selvstendig eller ikke basert på om man utelukkende har en oppdragsgiver, men dette vet jeg lite om. Om de derimot kan defineres som selvstendig næringsdrivende så har de vel samme rettigheter og muligheter til å trekke fra alle relevante utgifter fra brutto omsetningen sin for å redusere skattebelastningen. Vi har jo nullskatteytere også i Norge i andre bransjer enn luftfarten.

Jeg får selv stadig e-poster om muligheter for å registrere foretak overseas, noe jeg antar har skattemessige implikasjoner. Om dette er rett frem å gjøre for meg, noe jeg ikke har satt meg grundig inn i, så kan man vel ikke forlange at pilotene i FR ikke har samme muligheten. Rent moralsk så er jeg betenkt, for jeg vil gjerne bidra til fellesskapet all den tid jeg henter fordeler ut av dette for meg og min familie, men det er den moralsk siden av saken og ikke den juridiske.
 
Last edited:
Dette er det ikke anledning til under felleseuropeiske skatteregler. Grunnen til at Ryanair har kunnet holde på med dette er lemfeldighet fra skattemyndigheter og kunnskapsløshet fra ledende medier.
 
Dette er det ikke anledning til under felleseuropeiske skatteregler. Grunnen til at Ryanair har kunnet holde på med dette er lemfeldighet fra skattemyndigheter og kunnskapsløshet fra ledende medier.

Så det er delvis medienes skyld???
 
Ja, i grunn. Hvis de var like mye opptatt av rettferdige konkurransevilkår for bedrifter og ansatte som de er av å skrive om kongelige tåper og reality fjoller så hadde mye vært gjort allerede.
 
Back
Top