Betaler kundene til Norport Handling for lite?

Whatever

ScanFlyer Blue
Handlingpriser har jeg ikke mye peiling på, men det jeg legger merke til når jeg er ute og reiser er handlingselskapene. Som kjent er jo Norport Handling handlingselskapet til Norwegian og en del andre selskaper i Stavanger. Så det jeg lurer på er om disse betaler for lite til Norport? Grunnen til jeg lurer er fordi jeg lurer på hvor mye de betaler for uniformene til de ansatte? Jeg så totalt 5 Norport ansatte når jeg skulle ut og reise i dag. Og uniformene deres så slitt ut og billige. Ingen av dem var kledd likt og det så ikke bra ut rett å slett! Noen hadde en tynn billig genser, mens ei hadde jakke med hull i. Lite gjennomført uniformsreglement eller bruker de for lite penger på uniformer? Alle SGS ansatte var velkledde.

En bekjent av meg reiste med Norwegian i dag tidlig til Bergen. De ble forsinket pga. Norport manglet traktor til å skue ut flyet. Har de ikke nok utstyr i Stavanger?
 
I likhet med SGS har Norport Handling ulike klesplagg for ulike værtyper. Hva som brukes, er såklart opp til hver enkelt, ettersom om vedkommende tåler kulde bra eller dårlig. Norport Handling er vel ikke fullt så strenge som SGS når det kommer til bekledning. De har regler, men om disse følges er en helt annen sak. Om Norwegian eller andre kunder betaler lite til Norport, kan ikke jeg si noe om, men det er klart at i disse tider presser flyselskapene prisene ned til det minimale for handling. Og da er det ofte slik at handlingselskapene må bøye seg i støvet, og ta til takke med det de får, om de vil sikre seg avtalen, og derav sikre allerede eksisterende arbeidsplasser. Etter hva jeg vet, har Norport i Stavanger to pushe-traktorer. Dette skal i teorien holde, da nåværende trafikk ikke krever flere. Men det kan jo oppstå tekniske feil med også disse. Skal ikke se bort i fra at den ene var i ustand, og at den andre var opptatt med ett annet fly. Var det i morgen-rushet at BGO-flyet ble delayet, var nok dette grunnen, da det er flere fly som skal ut med ikke så altfor stort mellomrom. Men i forhold til SGS, så har Norport lite utstyr. Jeg vil faktisk påstå at SGS har overflødig, sånn at mye av det står ubrukt, og rett og slett råtner bort. Ikke bra dette heller. Utstyr er dyrt, og det koster mye penger å vedlikeholde. Ikke rart SAS har slitt med økonomien. Nå sporer jeg visst litt av her, men poenget mitt er at SGS er nok mer proffesjonelle når det kommer til bekledning og utstyr, men så får da Norport jobben gjort også da, og det er vel det viktigste:)
 
Jeg vil tro at også Norport har et uniformsreglement de ansatte må følge. I de fleste selskap er den ansatte selv ansvarlig for å holde uniformen ren og i henhold til reglementet.
 
Ja, vet ikke om om den mangelfulle uniformeringen nødvendigvis betyr noe for effektiviteten til dette handlingsselskapet, men man kan jo gjøre seg noen tanker...

Jeg kan således se poenget til SGS-ansatte som nå skal inn i ISS-uniform (eller hva det nå blir..) Jobben blir vel den samme for de som får fortsette, lønnen muligens litt lavere, men mest av alt forsvinner vel "stil, prestisje og en del goodwill / fordeler på jobb".

Det blir litt som når jeg har gått på russiske crew i Dubai eller andre steder rundt Midtøsten, og de spaserer rundt i jeans og hvit pilotskjorte med striper på skulderklaffene. Det ser unektelig litt billig ut, og man håper at materiellet de opererer ikke er gjenstand for samme besparelse...

Men det kan like gjerne være noen i handlingsselskapet Norport som burde stramme opp troppene litt! Ser helt klart ikke bra ut.

Tally-Ho
 
Jeg vil tro at også Norport har et uniformsreglement de ansatte må følge. I de fleste selskap er den ansatte selv ansvarlig for å holde uniformen ren og i henhold til reglementet.


---
Helt enig. Oppstramming! ;-)

T-H
 
Angående uniformsreglement er dette noe jeg synes mange burde stramme opp litt... Forsåvidt også utenfor bransjen - jeg har ofte reagert på mye rar bekledning i f.eks supermarkeder...
 
Jeg vil tro at også Norport har et uniformsreglement de ansatte må følge. I de fleste selskap er den ansatte selv ansvarlig for å holde uniformen ren og i henhold til reglementet.

Norport Handling har ikke uniformsreglement, nye ansatte arbeidet også uten uniform. Den enkelte ansatt kan hente enkle uniformer fra Uniformpartner.
 
Angående uniformsreglement er dette noe jeg synes mange burde stramme opp litt... Forsåvidt også utenfor bransjen - jeg har ofte reagert på mye rar bekledning i f.eks supermarkeder...

Helt enig! Folk verkar ha glömt bort vad ordet betyder.
 
Nå skal jeg ikke blande meg inn i hva som er for lite eller mye.
Men vi alle oppfatter folk ut i fra hvordan vi ser dem - både bevisst og ubevisst! Og det uansett hva slags jobb personen har.

Noen økonomiske faktaopplysninger:

Nordport Handling hadde i 2008 en omsetning på 107, 5 mill
Lederen for Nordport har fått øket sin lønn som i 2004 var på 429` til i 2008 på 1,079`
Nordport hadde et årsresultat i 2008 på 7,3 mill.

Så rimelig god råd til uniformer har de nok, om det er økonomi som er årsaken!

Til sammenligning så var omsetningen i 2006 på 66 mill og overskudd på 16mill!
 
Last edited:
Uniformen er ikke bare for at alt skal se bra ut, men også verneutstyr... Vi hadde problemer i Widerøe med og få folk til å gå med uniformen men når de fikk høre at forsikringen firmaet hadde på den ansatte kun virket hvis de brukte uniformen så begynte de med det :-) Og det er slik at forsikringselskapene krever at den enkelte ansatte skal bruke den uniformen selskapet har... Og ikke blande med sivile effekter... Som når ett skjerf tuller seg inn i bagasjebåndet og skjerget er av sivil art tror jeg ikke forsikringselskapet liker det noe særlig....
 
Uniformsreglement er viktig, alle skal se så og si like ut, og ikke minst reine og pene. Unirformene er det kundene møter når de kommer på flyplassen, i tillegg til et smil, og har MYE å si både for handlingselskapet og flyselskapet de handler. Uniformsreglement og at dette følges er viktig i den forstand at man ser om en ansatt faktisk bryr seg om den jobben han/hun gjør, ved å ta på seg unifromen korrekt og ikke minst holde denne i stand. Alt for mange slappe folk rundt om kring, ikke bare i flybransjen, noe som kanskje også gjenspeiler jobben den enkelte ansatte gjør?
 
Men i forhold til SGS, så har Norport lite utstyr. Jeg vil faktisk påstå at SGS har overflødig, sånn at mye av det står ubrukt, og rett og slett råtner bort. Ikke bra dette heller. Utstyr er dyrt, og det koster mye penger å vedlikeholde. Ikke rart SAS har slitt med økonomien.

Har vi for mye utstyr???????? Jeg jobber på apron og kan med en gang avbekrefte denne synsingen. Vi har til tider for lite utstyr, men er nok flinkere til å improvisere enn andre aktører på osl. Noe som kommer av større erfaring!!!!!
 
Last edited by a moderator:
Men i forhold til SGS, så har Norport lite utstyr. Jeg vil faktisk påstå at SGS har overflødig, sånn at mye av det står ubrukt, og rett og slett råtner bort. Ikke bra dette heller. Utstyr er dyrt, og det koster mye penger å vedlikeholde. Ikke rart SAS har slitt med økonomien.

Har vi for mye utstyr???????? Jeg jobber på apron og kan med en gang avbekrefte denne synsingen. Vi har til tider for lite utstyr, men er nok flinkere til å improvisere enn andre aktører på osl. Noe som kommer av større erfaring!!!!!

Greit nok dette med utstyr, selv om noe enkelte steder kaaanskje kan sees på som overføldig, men du må være litt enig i at SGS har en smule for mye kostnader på uniformer? ;) Når man må kjøpe et eget klesskap kun for å ha plass til unifromsklær, da går det litt over stokk og stein.. og baller på seg med MYE kostnader for selskapet som kanskje ikke er nødvendig?
 
Last edited by a moderator:
Norport Handling har ikke uniformsreglement, nye ansatte arbeidet også uten uniform. Den enkelte ansatt kan hente enkle uniformer fra Uniformpartner.

Det har jeg vanskelig for å tro Flightdeck. Er dette noe du vet ? Selv om den enkelte ansatte henter ut uniformer fra Uniformspartner vil jeg tro det finnes et reglement som skal følges. Jeg har kontakt med Norport både i SVG og BGO og uniformen til gatepersonell har alltid sett fin ut.
 
men du må være litt enig i at SGS har en smule for mye kostnader på uniformer? ;)

Så 5 skjorter (eller gensere), 2 bukser og 2 jakker iløpet av 12 måneder er overflod av uniformsutstyr ???
2 slips, 1 belte, 1 frakk, 1 skjerf er noe av det andre jeg husker på sparket nå.
Så vil veldig gjerne at noen forklarer meg at dette er "masse utstyr"

Og ja jeg har eget skap til uniformsutstyret, bla for å plass til mine vanlige klær i et skap, samt det er enklere..
 
Utsagn tatt litt ut av sammenhengen:



Nei, jeg vil anta at Norport har et inkassobyrå som de bruker mot kundene som betaler for lite.

Hehe, tror du misforstår her litt.
Han mener selvfølgelig ikke at Norwegian ikke gjør opp for seg, men hvorvidt Norport tar for lite betalt.

I seg selv virker det veldig rart ut, de vet nå å ta seg betalt i den bransjen..
 
Back
Top