Best fredag fra Ris

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
God morgen fra kjøkkenbordet - hjem kjære hjem:-) Terminal 1 i Berlin var 100 ganger bedre enn terminal 2 og heldigvis var ventetiden i sikkerhetskontrollen 5 min og ikke 1 1/2 time som de som dro nesten samtidig fra terminal 2 opplevde…ellers var det med unntak av crewet veldig lite pluss over over SAS Plus fra Berlin…men fra København var det meste på plass. Nå klar for hjemmekontorering selv om antall timer på jobb denne uken burde tilsi fri - men det kan vi ta når vi blir gamle.

Morn fra hjemmekontoret nr 2. Får legge inn en innsats før man setter seg i kjøredoningen for en helg på Gaustablikk. Blir nok noe høyfjellshotell når man kommer frem, for i motsetning til Mr EB så tilsier antall timer på jobb dene uka at man nesten burde jobbet hele helgen.

God morgen fra Beitostølen. Litt hjemmekontorering i morgentimene, med trykk på litt. Fyr i peisen, espresso i koppen, sjokolade og en liten Jäger i glasset. Slik hyttetradisjonen er. Trengs uansett å smøre stemmen så vi om en times tid er klare for å vekke konemor med bursdagssang. Ha en fin dag

God morgen fra Knausen. Her blir det hjemmekontor med peis og nykvernet kaffe. Litt strek i regningen er at det er bestilt nok en "forbedring" av håndtverkere og Mrs Sud er også hjemme. Syv flighter med bolaget i Pluss skal bookes og en del hotell - det er jo kos.

Det blir ufattelig godt meg fredag i soafen kjenner jeg.

God ukeslutt fra heimen. Kaldt ute, fyr i ovnen inne, kaffe i koppen. Siste arbeidsdag denne uka er i gang. Ha en fin helg!

Terminal 1 i Berlin var 100 ganger bedre enn terminal 2 og heldigvis var ventetiden i sikkerhetskontrollen 5 min og ikke 1 1/2 time som de som dro nesten samtidig fra terminal 2 opplevde
Reisetips vedr BER - man kan bruke security i både T1 og T2 uavhengig av hvor man sjekker inn og hvilken terminal flyet går fra. T1 har tre kontrollpunkter, T2 har ett.

God morgen fra Kongsberg.

Kaldt her i dag også med -13 på morgenkvisten, men det blir vel mildere utover dagen. Det blir nok stort sett arbeid fra hjemmekontoret i dag. Har litt undervisning neste uke som må forberedes. Ellers skal det komme svar på om det blir opptreningsopphold i løpet av denne uken. Jeg regner med de har godtatt henvisningen fra Riksen, så det er mer spørsmål om når det blir og lengden på oppholdet. Det er nok en del planer som må gjøres om når jeg får tidspunktet.

God morgen fra Tranby,
Ukas jobbtur ble denne fredagen, kaldt og klart over hele Sør-Norge idag observert fra red-eye flighten 4002 med -RUB.
-6 kalde hjemme i Tananger kl 05.00 og -16 grader på Galemoen kl 07.00 kan man si er en frisk start på dagen.
Møter her og retur vestover fjellet i ettermiddag. I mellomtiden prøver man å holde varmen.
Ha en fin dag.

Attachments

• 20230310_062718 1.jpg
    20230310_062718 1.jpg
    101 KB · Views: 218
  • 20230310_064935 1.jpg
    20230310_064935 1.jpg
    71.7 KB · Views: 217
God morgen fra Lillestrøm. Her hjemmekontoreres det før jeg toger inn til Asker hvor det skal jobbes i helgen.

Det blir altså litt mer toging denne helgen, noe som betyr at jeg får lest desto mer om Skippy.

Ha en fin en

G’morgen. Uken går mot slutten. Og godt er det …

Får en god slump tilbake på skatten i år. Imidlertid går det hele til å betale egenandelen for fruens sykehuseventyr. Det ble et dyrt måltid ….

Velvel, kaffe i koppen, det snorkes ved mine føtter og på radioen synger Onkel Frank om Onkel Remus. Og etterhvert skal det leses om Skippy her også.

G’morgen. Uken går mot slutten. Og godt er det …

Får en god slump tilbake på skatten i år. Imidlertid går det hele til å betale egenandelen for fruens sykehuseventyr. Det ble et dyrt måltid ….

Velvel, kaffe i koppen, det snorkes ved mine føtter og på radioen synger Onkel Frank om Onkel Remus. Og etterhvert skal det leses om Skippy her også.

Kostbart måltid ja. huttetu :cry,

Fin Fredag i koloniene.
Får også igjen en bra slump med penger fra futen, nå nede i 3.5% skatt, aner ikke hvordan, kanskje takk til Joe Biden eller til Odin Charter som har gått med underskudd år etter år og slikt trekkes fra vanlig inntekt.
Klager dog ikke, skal gi stor klem til min CPA. (Heldigvis er det dame :cool:)

God fredag fra Lysaker. Straks toget hjemover etter en arbeidsdag hos de små grønne. Skjer mye spennende om dagen, så er ikke fare for å bli arbeidsledig med det først. Rolig helg planlagt, det største som står på programmet er en tur til Drammen og ett besøk i den lokale svømmehallen.

Får ta en skål i kveld for at man slipper å tenke på slike ting som sykehusregninger og eventuell universitetsutdannelse for rekruttene. Den slags har man forskuddsbetalt via skatteseddelen.

Kostbart måltid ja. huttetu :cry,

Fin Fredag i koloniene.
Får også igjen en bra slump med penger fra futen, nå nede i 3.5% skatt, aner ikke hvordan, kanskje takk til Joe Biden eller til Odin Charter som har gått med underskudd år etter år og slikt trekkes fra vanlig inntekt.
Klager dog ikke, skal gi stor klem til min CPA. (Heldigvis er det dame :cool:)

Hva er CPA?

God ettermiddag fra MUC.
Omsider på vei etter sikkerhetskontrollørstreik her før i dag. Møtte for en gangs skyld opp tidlig, så har blitt to fine timer i min favoritt LH-lounge, såpass mye god mat og drikke at nesten ´gruer meg til business class opp til OSL :cool: (bestilte såpass sent at det bare vare 29 euro forskjell fra øko).

Hva er CPA?

Certified Public Accountant.
Aner ikke hva det er på Norsk, regnskapsfører?

Man kan godt regne ut sin egen skatt i USA men har funnet ut at det
lønner seg godt å bruke fagfolk, ikke bare for å finne ut den mest fordelaktige
måten å regne ut skatteplikten på, men også for å holde meg godt utafor fengsels murene.
Det er vel lignende eksperter i Norge også, men aner ikke de heter, eller kalles.
Her er mere om CPA:

CPA Exam Overview
To become a licensed Certified Public Accountant (CPA), you must meet the education, examination, and experience requirements. All candidates must pass the Uniform CPA Examination ® (CPA Exam), which comprises four sections: Auditing and Attestation (AUD), Business Environment and Concepts (BEC), Financial Accounting and Reporting (FAR), and Regulation (REG). While the CPA Exam is the same for all candidates, other requirements may differ by jurisdiction. You should check with your specific Board of Accountancy for details.

Det norske skattesystemet er såpass enkelt at man heldigvis ikke har behov for det, men mindre du har en veldig «komplisert» økonomi

Såpass ja.
Jo, vi har en komplisert økonomi, skatte oppgjøret er gjerne på 100 sider, alt for komplisert for meg å finne ut av det.
Hva heter da tilsvarende som CPA i Norge?

Jeg antar jo at du har gode forsikringer for den slags, men er det slik at selv om en har gode forsikringer så må en punge ut med en solid slump i egenandel?

Med de tingene jeg har vært gjennom siste 1,5 årene er jeg glad jeg bor i Norge og at slikt finansieres over skatteseddelen. Dette hadde nok kostet flesk i USA og andre land som ikke har et solid offentlig helsevesen.

CPA er regnskapsfører, ja. Med egen bedrift er det lurest å ta den utgiften for ikke å ramle i dyregraven.

Jeg antar jo at du har gode forsikringer for den slags, men er det slik at selv om en har gode forsikringer så må en punge ut med en solid slump i egenandel?

Arbeidsgiverne kjiper ned der de kan, og selv multinasjonale giganter som fruens arbeidsgiver dytter mer og mer over på arbeidstaker via lønnslippen. Og i tillegg øker egenandelene, så man får det fra begge sider. Og siden jeg er ‘selvstendig’ snylter jeg på konas forsikring mot en ekstra avgift ….

Og ja, vi har alternativet ‘Obamacare’, eller ‘Affordable Care’, men det prises etter inntekt og er veldig dyrt når man har normal inntekt.

Med de tingene jeg har vært gjennom siste 1,5 årene er jeg glad jeg bor i Norge og at slikt finansieres over skatteseddelen. Dette hadde nok kostet flesk i USA og andre land som ikke har et solid offentlig helsevesen.

Med en normal god helseforsikring her borte vil du betale en fast egenandel hvert år og allt utover denne egenandelen er dekket 100% - vi har en egenandel på USD 500.00 og dette inkluderer også medusiner.

Men (og et stort men !) er at ofte er disse Helseforsikringene en del hva en kaller HMO - Health Medical Organizations - dvs. de har sykeshus, apoteker, egne leger(Network) etc. Og med disse HMO er allt dekket så lenge man bruker deres sykeshus, deres leger og deres apotek - allt utenfor «Network» kan fort bli dyrt da det dekkes mindre (eller ikke noe som helst) - On Topic :D Disse HMO´s er Boeings BBJ største kunde gruppe - by far !

Vår forsikring dekker de gode sykehusene i Seattle området - i tillegg har vi kjøpt Helikopter forsikring siden vi bor på en øy, slik at Emergency blir med Helikopter inn til Seattle.

CPA er regnskapsfører, ja. Med egen bedrift er det lurest å ta den utgiften for ikke å ramle i dyregraven.

Arbeidsgiverne kjiper ned der de kan, og selv multinasjonale giganter som fruens arbeidsgiver dytter mer og mer over på arbeidstaker via lønnslippen. Og i tillegg øker egenandelene, så man får det fra begge sider. Og siden jeg er ‘selvstendig’ snylter jeg på konas forsikring mot en ekstra avgift ….

Og ja, vi har alternativet ‘Obamacare’, eller ‘Affordable Care’, men det prises etter inntekt og er veldig dyrt når man har normal inntekt.

Vi betaler kun for Alexandra - jeg er dekket 100% av arbeidsgiver.

Vi har jo også øyenlege (med enten Kontakt Linser for et år eller et par briller i året inkludert) + Tannlege - alle undersøkelser, rensing og normale fyllinger (tror) dekket 100% og større arbeid som kroner etc. dekkes i virkeligheten med 70-80%).

Back