Berlin - tips og anbefalinger

Re: Skal til Berlin og trenger litt hjelp

Heisan.

Jeg og kona skal til Berlin i uke 37. I den forbindelse lurer jeg på om hvordan man lettest kommer seg fra SXF til botanisk hage. Skal bo på Hotel OTTO.

Går det noen tog som man kan ta uten å bytte? Ellers noen gode tips til oss som gjør vårt opphold til en ferie som vi vil huske?

Kjøp ABC dagsbillett på flyplassen/stasjonen, litt over 7euro. Last ned appen for t-banen, den er må-ha greie.

Airport toget fra SXF tar du til Zoologischer Garten, så kan du bruke beina derfra; eller t-banen med U2 til Ernst-Reuter-Platz som er nærmeste hotel otto.

Skal ta meg en tur til Berlin. Lurer da på om hvordan man kommer raskest fra Schønefeld til togstasjonen zoologisk hage? Hvor kjøper man billett? og hvor mye koster det? Noen som har vært der nettopp og reist?

Ja, var der nylig, og har reist til/fra Schönefeldt flere ganger. Det er to muligheter, Regionaltog eller S-bahn. Det enkleste er å ta S-Bahn (S9) til Ostkreutz (3-4 ganger pr. time), ta rulletrappen ned og så ta en S-Bahn retning Alexanderplatz/Hauptbanhof/Zoo. Regn med en snau times tid.

Billett kjøper du på automat på flyplassen eller stasjonen (under sporene) - zone A+B+C koster EUR3.30, stemples før ombordstigning. (Dagskort koster EUR7.30 om du skal reise mer samme dag som du kommer) . Billett/dagskort i sentrale Berlin (sone A+B) koster 2.70/7.00

https://www.bvg.de/en/ er Berlins svar på Ruter og du finner all kommunikasjon der.

De har i de siste årene fått lagt inn et krongelte togbytte i Ostkreuz om du skal inn fra Schönefeld.
Ikke mer kronglete enn at man må bytte og ta rulletrappen ned/opp. :rolleyes:
Airport toget fra SXF tar du til Zoologischer Garten, så kan du bruke beina derfra; eller t-banen med U2 til Ernst-Reuter-Platz som er nærmeste hotel otto.
Er noe arbeider så toget går stort sett ikke lenger enn til Lichtenberg.

Last edited:
Ikke mer kronglete enn at man må bytte og ta rulletrappen ned/opp. :rolleyes:
Sist jeg reiste der var det ikkeno rulletrapp og mye opp og ned og hit og dit. Det var omtrent som Jernbanetorget T-bane via Oslo S til Opera-taket med dårlig skilting i tillegg. Tror jeg hadde 12 minutters transit om jeg husker rett og det var helt umulig å klare det. Det er riktignok et par år siden.

Hei!
Kommende juni drar jeg på den årlige turen med den gamle. Denne gangen står Berlin for tur. Hun har aldri vært der og for meg er det ni år siden sist.
Trenger først og fremst tips om hvilket område vi bør bo i og hyggelige hoteller i dette. Hun er rundet 87, så det bør være en metrostasjon i nærheten.
Vi foretrekker områder med litt senkede skuldre og gjerne flere lokale enn turister i gatebildet og på restaurantene. Har bodd ved Alexanderplatz og i Friedrchshain tidliger, så det kunne vært moro å prøve noe annet.

Anbefaler så definitivt bydelen Charlottenburg og nedre del av Kurfürstendamm / Fasanenstrasse / Uhlandstrasse. Masse koselige små hoteller i dette området, og noen store.

Har selv bodd et par ganger på Hotel Augusta på hjørnet Fasanenstrasse / Kurfürstendamm, et ganske sjarmerende hotell. Like bak ligger Literaturhaus som har en meget koselig ute- og inneservering.

Anbefaler så definitivt bydelen Charlottenburg og nedre del av Kurfürstendamm / Fasanenstrasse / Uhlandstrasse. Masse koselige små hoteller i dette området, og noen store.

Har selv bodd et par ganger på Hotel Augusta på hjørnet Fasanenstrasse / Kurfürstendamm, et ganske sjarmerende hotell. Like bak ligger Literaturhaus som har en meget koselig ute- og inneservering.

Toppers!
Skal absolutt sjekkes :)

Er det noen som sitter på gode restaurantopplevelser i Berlin? Jeg tar gjerne noen tips om både de folkelige lokale og noe mer i retning av fine dining. Og finnes det noen takterrasser å leske seg på der nede?

Kan anbefale Asador Steakhouse for en god biffmiddag. Relativt folkelig lokale, men maten overgår lett finere steder. Dog blitt noe populært med årene, så greit å bestille bord. Som bonus ligger det litt utenfor turistområdene, så du kan tenkes å møte tyskere der også :D

Bak denne fasaden finner man en kul japansk restaurant...

35107786701_7d69ea711e_c.jpg

Får vel ta med en link også.. :-D

https://no.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g187323-d10934451-Reviews-893_Ryotei-Berlin.html

Last edited:
Hvis du vil ha en folkelig restaurant godt utenfor turistløypa: http://www.probiermahl.de/

De har forøvrig også en meget bra bar, gode drinker og et usedvanlig godt utvalg. Ikke takterrasse, men de har uteservering. Spisekartet er nok ikke like velassortert, mye hamburgervarianter og litt kylling og fisk.

Back