Berlin og Krakow; AB, LO og SK

Someone

Moderator
Medlem
Omsider klar for rapporten fra årets vårtur. Litt om bakgrunnen: Turen ble bestilt egentlig uten noen form for fornuftig mål og mening, bortsett fra a jeg hadde lyst til å prøve ut Air Berlin. Og når jeg først farten så fant jeg ut at jeg like gjerne kunne ta turen innom Krakow, slik at jeg klarer å opprettholde tradisjonen med en årlig Polen tur, itillegg fikk jeg omsider sjansen til å prøve en E-jet. Flybillettene: OSL-TXL og TXL-KRK med Air Berlin og KRK-FRA-OSL med Lot og SAS ble bestilt idet Air Berlin åpnet for salgt på Osloruten og hotell ble basert på pris og beliggenhet bestilt noen uker før avreise.

OSL-TXL AB8283 1/5 737-800, sete 26A
TXL-KRK AB8900 2/5 Dash-8-Q400, sete 3A
KRK-FRA LO397 3/5 E-170, sete 5A
FRA-OSL SK4758 737-700, sete 13A


Avreise var 1. mai og som man hør og bør hadde jeg vært på fest dagen før så var ikke helt i form da jeg våknet, men en god frokost og en dusj reparerer det meste.

Hadde kun med håndbagasje i form av en sekk og med avgang 12:50 hadde jeg god tid. Pga 1. mai så gikk trikkene ikke helt som normalt og siden jeg ikke gadd gå (til Nationaltheatheret eller SAS Hotellet) ble det å ta frem Bysykkelkortet og hive seg på en sykkel fra Bislett ned til Oslo S
P1010585.jpg


Dro så kortet og måtte ikke vente mer enn 3 minutter før Flytoget kom, og som vanlig, knyttnevetesten ble bestått:p
P1010588.jpg


Relativt rolig på OSL denne fridagen, men endel trafikk var det. Air Berlin hadde innsjekk midt på D og det var totalt 3 skranker merket med Air Berlin, hvor av 2 vanlige og 1 for sølv og gullkunder, selv om det bare var de vanlige som var betjent. Snaue 5 minutter kø i innsjekk og det samme gjaldt i sikkerhetskontrollen. Da jeg kom innenfor gikk jeg rett til Seafood bar for et rekesmørbrød og et glass vin mens jeg ventet på flyet
P1010589.jpg


Etter litt kom D-ABBH taksende som er en 737-800 i gamle farger men med winglets. Telte 125 ankommende passasjerer, hvilket tilsier nesten nøyaktig 67% belegg. Dessverre var avgangen satt opp å Kon Tiki-gaten hvilket betydde at alle passasjerene ble stående midt oppe Kon Tiki, mens man ventet på boarding.

Dette flyet hadde ikke bare de gamle fargene med også de gamle setene som begynner å bli litt slitne, itillegg så var dette av den gamle tjukke typen og med 186 seter ombord så var det bare glemme knyttneven, men fikk presset inn en finger. Heldigvis hadde jeg en treseter for meg selv, hvis ikke kunne det blitt vel trangt og intimt
P1010591.jpg


Vil anta belegget var rundt 85% og inntrykket var at passasjerene stort sett bestod av norsk turister. Push back et par minutter før tid og avgang på 19L. Servering ombord bestod av sandwich hvor valget stod mellom ost eller pølse, imotsetning til med AirbusTero la jeg ikke merke til at man kunne velge noe annet. Ikke den mest spennende maten, men langt mer enn hva konkurenten på strekningen tilbyr. Som underholdning var det skjermer i taket som visste diverse korte serier som Mr.Bean og diverse reklamer.
P1010595.jpg

P1010592.jpg

P1010594.jpg


Ankomst fra vest til Tegel og fikk en fint oversikt over alle innsjøene/elvene i området som var fulle av båter. Et par og tjue grader og strålende sol i Berlin og tok buss og U-Bahn til Best Western President som lå like ved KaDeWe. Hotellet var vel ikke så veldig mye å skrive om, det var en seng, men ellers var standarden enkel.
.......
Etter en god brunch på KaDeWe bar det ut mot TXL for AB8900 som skulle gå til KRK 13:50. Hadde sjekket inn på mobilen dagen før så gikk bare til en automat og printet ut et boarding card ved hjelp av TopBonuskortet (AB sitt bonus program) før jeg tuslet litt rundt og satte meg på restauranten på taket av den ene terminal og tok meg en øl. Reletivt lite trafikk på denne tiden og bortsett fra diverse griser og småbusser fra LH og AB var det mest spennende som kom en 319 fra Qatar.

Denne stod også parkert på TXL både da jeg kom dagen før og da jeg skulle dra. Den stod også med trust reversers ute
P1010600.jpg


Q400 kom så flygende og jeg beveget meg mot terminal C hvor avgangen til KRK skulle gå ifra. Var D-ABQA, den første Q400 til Air Berlin som skulle ta meg til KRK. Bussing ut til flyet og vi anta belegget var rundt 65%. Også her var avgangen på tid og serveringen ombord var den samme som fra Oslo, og eneste forskjel var at jeg kjøpte meg en øl itillegg den den gratis sandwichen og colaen og gikk for pølse og ikke ost
P1010604.jpg


Knyttnevetesten ble såvidt bestått, og med en toseter for meg selv var plassen grei
P1010599.jpg


Søt betjeningen, ca på min alder og flyturen gikk greit uten noe spesielt å skrive hjem om. Hjulene kom også ut, selv om denne ikke hadde fått LED-lys i kabinen :p Landet litt før tiden og tok en taxi inn til hotellet. Bodde på Cracovia, hvor det mest positive var prisen. Hotellet så ut som man forventer av et hotell designet lenge før mulig fallt og var relativt traust.
-----

KRK-FRA-OSL og konklusjon kommer så snart som mulig, men muligens ikke i kveld.
 
Last edited:
Takk for alldeles glimrende lesning så langt.:) Må jo si at de passasjertallene du referer til på Oslo-ruta høres ganske bra ut for AB så rett etter oppstart.
 
Se der, ja! Gammalt fly på Someone. Livet skal være urettferdig, som min gamle lærer sa. Ble du snytt for muligheten for currywurst? Rart at de skulle ha forskjellige rutiner på dette, kanskje flyet ikke hadde ovn? Eller har de gitt opp å tilby nordmenn varm mat? Men det skal sies at jeg oppfattet personalet som noe lite pågående, f.eks. ved salget av varer, da de knapt annonserte noe, og jeg fikk ikke kjøpt det jeg hadde tenkt å kjøpe. Båtene på elver og sjøer kunne jeg også se, det var en prakfull 1. mai i Berlin, også sett fra lufta.
 
Veldig bra rapport - ikke rart Air Berlin er fornøyd med salgstallene, særlig siden de omtrent ikke har brukt en krone på markedsføring! Jeg tror en del utenlandske operatører undervurderer Oslo og Norge - men når de først kommer blir de positivt overrasket! Gleder meg til fortsettelsen av rapporten.

Hva synes du om Krakow, forresten? Sammenliknet med Warszawa og Gdansk.
 
Hva synes du om Krakow, forresten? Sammenliknet med Warszawa og Gdansk.

Likte egentlig alle tre, men litt på hver sin måte. Krakow og Gdansk var nok de som er mest like av de to, og kanskje likte Krakow hakket best av de to. Men alle tre er reisemål som er glimrende for en helgetur

Siste del av rapporten er dessverre forsinket. New info: torsdag kveld........jeg vet jeg synder, men prøver visstnok å ha et liv ved siden av også:p
 
Takk for del 1 - regner med at en mer beskrivende knyttnevetest av bysykkelen også følger en dag.
 
Etter flere forsinkelser er jeg nå klar med siste del av rapporten.

Etter å ha spist frokost på hotellet og sjekket ut, hadde jeg noen timer på meg før jeg trengte å dra ut til flyplassen. Frokosten var grei nok, men jeg stusset over at jeg ikke kunne sette den på regningen, men måtte betale noen og 30 Zloty i cash før jeg fikk lov til å gå inn i frokostsalen.

Tuslet så litt rundt i byen og fant ut at 3. mai visstnok var Polens nasjonaldag eller noe slikt så den polske "armeen", eller hva nå det var, var ute å masjerte
P1010606.jpg

P1010608.jpg

P1010609.jpg


Rakk en siste øl i solen før det var tid for å komme seg ut til flyplassen
P1010611.jpg


Valgte denne gangen å ta toget ut til Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków - Balice aka John Paul II International Airport Kraków - Balice, som flyplassen heter. Tok ikke lange tiden, men hadde det vært normal standard på skinnegangen så hadde det ikke tatt mange minuttene. Togstasjonen er heller ikke helt inntil terminalen, men ligger i et skogholt 500m unna, hvor det så går shuttlebusser. Flyplassen består av en liten innenriksterminal, som ser litt ut som en moderne garasje, samt en langt større utenriksdel som virker relativt moderne.

Ikke noe automat innsjekk, men det var ikke noe kø i LOT sin FRA-skranke så fikk rask tak i boarding kort hele veien hjem til Norge og fikk sikret meg vindusplass hele veien hjem. På KRK er det også en utsiktsterrasse hvor det koster et par Zloty å komme inn så tok meg en tur opp dit mens jeg ventet

Flyet som skulle ta meg til FRA
P1010617.jpg


LOT sin stjerne-67er skulle fly til ORD den ettermiddagen
P1010612.jpg


CSA på vei til Praha og i bakgrunnen en Lettjet som kom med nye britiske utdrikkningslag
P1010619.jpg


Litt før boarding skulle begynne fant jeg ut at det var på tide å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen. Lite kø, men paret foran meg surret litt og fikk kjeft av vaktene. I Polen er det militæret (politiet eller grensepolitiet) som tydeligvis har ansvar for sikkerhetskontrollene på flyplassene for alle var kledd i grønt og hadde gunner. Noen få minutter å vente før de slapp oss ombord i bussen som skulle ta oss ut til flyet

1,5 rad business med 3 passasjerer og ca 85% belegg i resten av kabinen var fasiten ombord. Relativt høy andel forretningsreisende og voksne par etter hva jeg kunne se. Pushback på tid og satte så kursen mot FRA
P1010621.jpg


Hadde sete 5A og det satt ingen ved siden av meg. Uansett så var knyttnevetesten mer enn bestått og har aldri hatt så bra plass på economy uten å sitte ved nødutgang før. Setene virket også bredere enn andre og flyet var generelt behaglig å fly med
P1010622.jpg

P1010625.jpg

P1010628.jpg


Serveringen var ganske lik hva man får på ligende ruter med LH og valgte meg en øl til
P1010626.jpg


Ankom FRA på tiden og parkerte på en av de innerste C-gatene. Hadde relativt god tid, så tok derfor toget over til T2 på FRA mens jeg ventet. Riktignok var spotterterrassen stengt for dagen (den stenger 17:00), men satt så i food courten rett på innsiden og så på ankomstene på FRA en liten stund. Tok så toget tilbake til T1 og A-gatene og fikk meg en matbit og en øl før det var boarding på SK4758 som skulle flyes av LN-TUA tilbake til OSL.

Smekkfullt fly med 2 rader biz, 2 rader extra og resten economy på denne kveldsavgangen tilbake til OSL. Bestått knyttnevetest, men ikke mer enn såvidt på sete 13A på LN-TUA
P1010630.jpg


P1010631.jpg


Avgang ca på tid og kjøpte meg øl og cashewnøtter under serveringen
P1010635.jpg


Hendelsesløs flight, bortsett fra en flott solnedgang da vi nærmet oss Norge, som jeg har prøvd å få tatt bilder av
P1010642.jpg


P1010646.jpg


P1010649.jpg


P1010650.jpg



Landet på OSL i god tid før rute og en tur innom tax-free butikken var selvsagt på programmet. Virket som om mange hadde vært på helgetur for det var fullt kaos i butikken og masse folk i ankomstområdet generelt. Tok så Flytoget tilbake til Oslo, men turen var ikke over for det. Klarte selvfølgelig å glemme igjen varene på Flytoget, men heldigvis ble de funnet og levert på hittegods, hvilket betydde det ble en tur opp til OSL på tirsdagen for å hente varene.
P1010656.jpg


Konklusjon:
AirBerlin var en hyggelig selskap og jeg vil si at skal man til Berlin så er det et langt bedre alternativ enn Norwegian. Dog så virker AB sine fly med den nye konfigurasjonen som de mest behaglige. LOT minner endel om LH, og E-jet maskinene deres er svært behaglige og definitvt et av mine favoritt fly. SAS levere som forventet, men kunne fint ha kastet ut en seterad, men på tross av fullt fly og avgang fra FRA så lander de nok en gang før rute. Ellers så imponerte de ansatte på Flytoget ved å hjelpe meg å få ingen kvoten
 
Last edited:
Takk for resten. Drømmer om å fly jungle jet en dag. Får se om jeg kan finne på noe lurt tidlig på høsten. Og finnerlønnen ble en boks Carlsberg? :-)
 
Glad at sa mye mennesker elsker Krakow :) Velkommen igjen, håper å kjøpe straks en leilighet der :)
 
Takk for fin avslutning på rapporten. LOT endret servicekonsept i Economy Class til en enklere variant med smørbrød - veldig likt Lufthansa - i januar. Gjelder dette på alle europeiske ruter, eller bare på kortere ruter? I desember fikk jeg nemlig velsmakende varmmat da jeg fløy London Heathrow-Warszawa med LOT(http://forum.scanair.no/showthread.php?t=40239).
 
Lengre short-haul ruter (LHR, SVO, BRU, CDG, MAD, BCN, TLV, LCA) har fortsatt gamle meny med hot meal.

Dessuten, rød eller hvit vin + brus og varm drikk med refill 'ad infinitas' har man kvar ogsa pa kortere ruter som VIE eller ARN.
 
Fantastisk at du fikk igjen taxfree varene! Karma som må gjengjeldes.

Takker for flott rapport.
 
Back
Top