Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Re: Berlin Brandenburg - Statustråd åpning og forsinkelser

Og da skal siste flyet ha lettet fra Tegel

Air France var ene og alene ut i går, de tre siste avgårde lørdag kveld var LH A350 til Munchen, Sundair B737 og Eurowings A319 begge til BER.

Last edited:

Air France var ene og alene ut i går, de tre siste avgårde lørdag kveld var LH A350 til Munchen, Sundair B737 og Eurowings A319 begge til BER.

Edit: ser ut som Sundair var en A320.

Terminal 5 (gamle SXF) vil stenges fra mars neste år og trolig i et år, men de venter på at flytrafikken skal ta seg opp igjen

https://e24.no/naeringsliv/i/yRln6J/terminal-ved-berlins-nye-flyplass-stenges-i-mars

Terminal 2 står vel så å si ferdig, men blir ikke åpnet enda pga Korona. Terminal 2 skulle vel bli erstatning for Terminal 5 (SXF), så mulighetene for at gamle SXF aldri åpner er vel der..?

Terminal 2 står vel så å si ferdig, men blir ikke åpnet enda pga Korona. Terminal 2 skulle vel bli erstatning for Terminal 5 (SXF), så mulighetene for at gamle SXF aldri åpner er vel der..?

Meningen er/var og bruke begge. Den nye flyplassen er (var) for liten for Berlins totale behov

Etter å ha reist en gang inn og ut via BER må jeg si at førsteinntrykket var helt OK. Ganske fin inne, men noe smale ganger mellom et par av terminalene og et fortsatt uferdig inntrykk med veivisere/skilt av papir tapet til veggen endel steder.
Utenfra kom tanken om at Albert Speer ville vært fornøyd, men det er kanskje litt å ta i.

Og tar ikke trafikken seg opp snart, vil flyplassen trolig trenge rundt 6 mrd kroner i tilskudd for å få driften til å gå rundt

https://www.flightglobal.com/networ...0-million-to-support-operation/141351.article

Berlin’s airport operator estimates that it will require more than €550 million ($658 million) in additional funding to support the German capital’s recently opened gateway if air traffic in 2021 does not rise significantly above this year’s level.

Etter å ha reist en gang inn og ut via BER må jeg si at førsteinntrykket var helt OK. Ganske fin inne, men noe smale ganger mellom et par av terminalene og et fortsatt uferdig inntrykk med veivisere/skilt av papir tapet til veggen endel steder.
Utenfra kom tanken om at Albert Speer ville vært fornøyd, men det er kanskje litt å ta i.

Hasta gjennom annkomstshallen en kveld for noen uker siden, så fint ut, men samtidig og tydelig at den var 10 år gammel, og ikke duggfriskt nybygd.

Mens flyplassen i seg selv er oppe og går, skal den de neste 5 årene få €1,9 mrd i støtte av offentlige myndigheter for å unngå økonomisk kollaps. 58% av dette er sletting av gjeld, mens resten en fersk likviditet

https://check-in.dk/ny-berlin-lufthavn-tilfoeres-14-milliarder-kroner/

Lufthavnens direktionen ser sig på den baggrund nu nødsaget til at bede aktionærerne i den offentligt ejede lufthavn om yderligere næsten 1,9 milliarder euro (over 14 milliarder kroner) i støtte som led i en plan for lufthavnens fremtid. Lufthavnens bestyrelse bakker op om planen.

Det enorme beløb skal udbetales i portioner over fem år fra 2022. Cirka 1,1 milliarder euro (8,2 milliarder kroner) skal gives som delvis gældslettelse for lufthavnsselskabet, mens de resterende 800 millioner euro (5,9 milliarder kroner) gives som likviditetsbistand.

Ankom BER igår, veldig lang taxiway før vi ankom det Albert Speer arkitur inspirerte huset, hvor vi ikke sto ved flybru, men gikk inn i en korridor hvor en sort dør åpnet seg etter en stund, og det var en trapp opp til det som vel var kombinert ankomst og avgangshall, bra skilting for bagageclaim til å begynne med, men da vi hadde gått forbi Lufthansaloungen, var det ingen skilting lenger. Jeg gikk sikkert 1 km fra flyet til bagasjebåndet. Kun 4 bagasjebånd , og bagasjen lå på båndet allerede.
Jeg syntes hele bygningen sett utenifra, minnet om slike bygninger Tyskland var så glad i for 70 -80 år siden.

Willkommen in DDR, check—in og bag drop, var helt forferdelig, alle sluset inn i samme kø, ingen Plus eller Gold innsjekk, to skranker som brukte evigheter på hver pax. Kunne ikke skjønne noe av corona sertifikat på mobil som viste grønt og QR kode, måtte ha på papir, og selv om det var på engelsk, så lurte hun på hvor mange ganger jeg var vaksinert. Køen gikk fra den lille ekstrahallen hvor SAS holder til og inni den store avgangshallen. Den ene av de to damene var i tlf i 15 min, så det tok tid. Jeg dro hit ut med S9, istedet for DB, og brukte 1 time fra Bhf Zoo.

easyJet skal forresten bygge en hangar på nye BER, men mulighet for å vedlikeholde opptil 4 fly samtidig.

Back