Bergen-Hamburg med Lufthansa

Doll

ScanFlyer Blue
På Lufthansa sine bookingsider ligger det nå inne direktefly BGO-HAM fra Mai og utover, men bare på lørdager og søndager. Er dette en ny rute, eller er det en sommerute som LH har hatt tidligere?
2 avganger i uken virker litt stusselig.
 
Og siden oppstarten har den blitt betjent med CRJ 200 - maskiner. I år blir det imidlertid storebror CRJ 700 som ruten skal opereres med :) Flott for Flesland og Bergensregionen at en slik rute viser seg å være levedyktig. Finnar kommer jo også igjen på sommerprogrammet med flygninger til Stockholm/Helsinki.
 
Og Finnair ruten går fra E170/E190 til A319, så det er en liten økning i passasjerkapasitet. Det er kanskje mer siden de går via Stockholm enn at grunnlaget HEL-BGO har økt?
 
Ved flere anledninger i fjor fikk vi også se Finnairs A 319, A 320 og storebror A 321. Den ruten svarte definitivt til forventningene ! Det er ikke dumt å legge inn en mellomlanding i Stockholm. Dette vil øke trafikkgrunnlaget både med tanke på "interntrafikk" mellom Bergen og Stockholm, samt at man øker rutetilbudet mellom Stockholm og Helsinki på en smidig måte.
Og for de som lurer - du kan kjøpe billetter med Finnair mellom Bergen og Stockholm :)
Et godt alternativ både til SAS og Norwegian.
 
Det er ikke dumt å legge inn en mellomlanding i Stockholm. Dette vil øke trafikkgrunnlaget både med tanke på "interntrafikk" mellom Bergen og Stockholm, samt at man øker rutetilbudet mellom Stockholm og Helsinki på en smidig måte.

Nja, når Norwegian skal fly seks og SAS fem ganger ukentlig til på Bergen-Stockholm til sommeren skjønner jeg i utgangspunktet ikke hvorfor Finnair absolutt skal innom Stockholm også.

Forklaringen ligger nok i at Bergen-Stockholm inngår i en routing i en turistpakke som diverse japanske reisebyråer tilbyr. Finnair er flyleverandør hele veien, og tidligere var det FlyNordic som fløy japsene på denne ruten på vegne av Finnair. Da Norwegian tok over FlyNordic mistet de disse viktige kundene og fløy med elendig kabinfaktor før de la ned ruten. Nå går Norwegian i gang igjen - og det er åpenbart at det blir overkapasitet på Bergen-Stockholm til sommeren.

Uansett, tråden handler om Lufthansa!
 
Ved flere anledninger i fjor fikk vi også se Finnairs A 319, A 320 og storebror A 321. Den ruten svarte definitivt til forventningene ! Det er ikke dumt å legge inn en mellomlanding i Stockholm. Dette vil øke trafikkgrunnlaget både med tanke på "interntrafikk" mellom Bergen og Stockholm, samt at man øker rutetilbudet mellom Stockholm og Helsinki på en smidig måte.
Og for de som lurer - du kan kjøpe billetter med Finnair mellom Bergen og Stockholm :)
Et godt alternativ både til SAS og Norwegian.
Jeg får ikke opp noe når jeg søker Bergen-Stockholm på Finnair.com, og billett prisene BGO-HEL er temmelig stive må jeg si. Dette er vel en rute som i hovedsak benyttes av folk som skal videre østover, eller kommer derfra.
 
Et tips: Søk på Bergen - Stockholm på for eksempel momondo.com :) Ca 1.000,- tur/retur lar seg høre midt i fellesferien med greie avgangs - og ankomsttider.
Men som FlightDeck poengterer:

Dette er en tråd om Lufthansa!
Synes det er kjekt at vi fortsatt vil kunne se CRJ 700 på Flesland.
Samtidig blir det spennende å få Embraer 195 to ganger daglig, og dette gir jo i tillegg økt setekapasitet til/fra Frankfurt.
Spørsmålet er når vi får se LH´s Boeing/Airbuser på Flesland ?
 
Et tips: Søk på Bergen - Stockholm på for eksempel momondo.com :) Ca 1.000,- tur/retur lar seg høre midt i fellesferien med greie avgangs - og ankomsttider.
Men som FlightDeck poengterer:

Dette er en tråd om Lufthansa!
Synes det er kjekt at vi fortsatt vil kunne se CRJ 700 på Flesland.
Samtidig blir det spennende å få Embraer 195 to ganger daglig, og dette gir jo i tillegg økt setekapasitet til/fra Frankfurt.
Spørsmålet er når vi får se LH´s Boeing/Airbuser på Flesland ?
Hvordan er belegget på BGO-FRA ? LH har jo svært hyggelige priser fra BGO for tiden. Jeg har selv booket 4 turer med LH fra BGO i nær fremtid. Et meget godt alternativ til både SAS og KLM.
 
Når de bytter ut en 70 - seter med en 116 - seters maskin, er det naturlig å anta at man både er fornøyd med yield og belegg :) Det finnes jo enorme muligheter for å komme seg ut i vderden via Frankfurt. Jeg har ikke selv fløyet denne strekningen. Men jeg har hørt fra bekjente at belegget er godt, og da spesielt på morgenavgangen til FRA og kveldsavgangen til BGO.
 
Norwegian hadde en rute mellom Bergen og Hamburg som vel ble innstilt senhøstes 2006.

Så lenge Ryanair nokså ufortrødent flyr Haugesund - Bremen kan ikke jeg skjønne at det også bør være et visst marked for Bergen - Hamburg, ut over noen få turer i sommersesongen, kanskje mest beregnet for tyske turister til Vestlandet.

På den andre siden, så har jo Lufthansa en formidabel reklamekampanje i Norge for tiden. På sikt tyder det kanskje både på flere avganger og større fly.
 
Norwegian hadde en rute mellom Bergen og Hamburg som vel ble innstilt senhøstes 2006.

Det er riktig. Ruten ble åpnet i mai 2006 med tre ukentlige avganger, men ble lagt ned i oktober samme år. Bergen-Berlin ble også startet i 2006 og har klart å holde seg gående med to ukentlige flyvninger.
 
Back
Top