Behov for nytt subforum

Originally posted by ATC-flyradar

Originally posted by P.A. VIKING

Med stor fare for å bli misforstått kommer jeg med forslag om å lage et nytt subforum for
rene fotoreportasjer med bildeserier , slik som vi har for e-spotters , TripReports, Markedsplassen osv.

En ide , eller ikke så lurt ??

Faren er stor P.A VIKING for å finne ut hvorfor du vil hive oss fotogale på et subforum :old

Jan

Nei ! , ikke kaste ut, snarerer tvertimot, det er vel greit å bygge egne subforum for de tema' som har stor trafikk og som er identifiserbare/unike.

Jeg liker veldig godt å se på de fine bildene dere tar , jeg med mitt compactcamera når
aldri opp i den klassen.

Det har også litt med måten , i alle fall jeg, leser disse trådene på . Jeg liker å ha litt tid til å se på bildene , studere detaljer osv. Men når jeg har sett igjennom en slik tråd så er det skjeldent at jeg går tilbake til den , i motsettning til de fine diskusjonstrådene vi har , hvor man har mange oppdateringer og meninger som postes kontunuerlig.

Vell , ikke noe forsøk fra meg på å kaste noen ut , ville jo heller tro at et eget subforum var et privilegium ? Har heller ingen sikker ide' om hvor smalt-bredt et slikt forum burde være, i forhold til foto generelt, men føler vel at dette forumet bare skulle være for de trådene med fotoreportasjer, ala "En da på Anda" osv.

/Geir

Originally posted by ATC-flyradar

Med stor fare for å bli misforstått kommer jeg med forslag om å lage et nytt subforum for
rene fotoreportasjer med bildeserier , slik som vi har for e-spotters , TripReports, Markedsplassen osv.

En ide , eller ikke så lurt ??

Faren er stor P.A VIKING for å finne ut hvorfor du vil hive oss fotogale på et subforum :old

Jan

Nei ! , ikke kaste ut, snarerer tvertimot, det er vel greit å bygge egne subforum for de tema' som har stor trafikk og som er identifiserbare/unike.

Jeg liker veldig godt å se på de fine bildene dere tar , jeg med mitt compactcamera når
aldri opp i den klassen.

Det har også litt med måten , i alle fall jeg, leser disse trådene på . Jeg liker å ha litt tid til å se på bildene , studere detaljer osv. Men når jeg har sett igjennom en slik tråd så er det skjeldent at jeg går tilbake til den , i motsettning til de fine diskusjonstrådene vi har , hvor man har mange oppdateringer og meninger som postes kontunuerlig.

Vell , ikke noe forsøk fra meg på å kaste noen ut , ville jo heller tro at et eget subforum var et privilegium ? Har heller ingen sikker ide' om hvor smalt-bredt et slikt forum burde være, i forhold til foto generelt, men føler vel at dette forumet bare skulle være for de trådene med fotoreportasjer, ala "En da på Anda" osv.

/Geir

Min første setning var ment som en stor fleip, så ingen må henge opp i den :D og da kan alle lese videre av det jeg skrev.

Selvsagt har P.A VIKING ikke hatt noe hensikter med å gjøre det vanskelig eller gjøre oss fotogale bortglemt, men jeg som sagt vil følge avgjørelsen på om det blir subforum eller ei - iflg statstikken så er muligheten for subforum og da må vi bøye oss for det og det er ingne vits å lage noe styr av det - da har vi et sted å legge våre bilder også, uten å tenke på om noen liker nye bilder av ulike kvaliteter osv.

Så er denne misforståelsen oppklart og svaret er mer forklarende.

Jan

Jeg har bare ventet på denne og jeg er ikke for et eget subforum for bilder. Enda mere oppstykking av dette forumet tror jeg ikke tjener noen, jeg er i alle fall så og si ALDRI innom subforumene her men stort sett bare "Flyforumet". Hvor mange forumer skal man til slutt ende opp med her hvis man skal dele opp diskusjonene i alle mulige kategorier alt ettersom hva man diskuterer? Jeg synes i alle fall at mangfoldet i ett og samme forum er hva som gjør det interessant. Ender man opp med bare SAS vs Norwegian, Italinensk vs Spansk vin, god morge vs god kveld osv osv (;) ) i dette forumet har i hvertfall jeg mistet interessen.

Nei la forumet være som det er nå med tanke på bilder og andre poster. Greit nok at det blir poster av enkelte kategorier men ingen tvinges til å lese dette. Jeg skjønner ikke hva som er vanskelig med å hoppe over de postene man ikke synes er interessante. Det gjør jeg hver eneste dag uten å tenke over det.

Originally posted by THS
Jeg er i alle fall så og si ALDRI innom subforumene her men stort sett bare "Flyforumet".

Så gjør om vanene dine litt da?

Originally posted by THS
Jeg skjønner ikke hva som er vanskelig med å hoppe over de postene man ikke synes er interessante. Det gjør jeg hver eneste dag uten å tenke over det.

Og konverst: jeg skjønner ikke hvorfor det skal være vanskelig å følge med selv om du må klikke tre klikk tilfor å se et annet tema. Skal vi ha alt mulig i ett forum blir det for ganske oversiktlig. På aktive dager er det faktisk sånn at du må bla en side om for å se alle nye topics om du ikke har vært innom siste 24-36 timer...

-A

Har et annet forslag... Kan vi ikke lage en underkategori på forumet, ala' flyforum, flyhistorisk forum etc der de som tar bilder kan legge selv inn med link(er) til sider der
de har lagt bildene inn, f.eks, www.webshots.com så kan de selv etterhvert oppdatere linkene sine selv.

Dersom det er en persons's bilder som er intressant kan han jo alltids legge de i favourites-folderen sin under myhome?

Originally posted by ph-ndr
På aktive dager er det faktisk sånn at du må bla en side om for å se alle nye topics om du ikke har vært innom siste 24-36 timer...

-A

Jeg skjønner ikke at det er et problem. Da har man i det minste alle postene i ett og samme forum. Det er jo når man deler opp alle diskusjonene i forskjellige kategorier at det blir uoversiktlig, det er jo grenser for hvor mange forum man gidder å sjekke.

Jeg er ikke sikker på om det er tingen å lage et eget sub-forum for bildepostinger.
Som andre har påpekt, pleier heller ikke jeg å kikke innom de andre forumene særlig ofte, og jeg synes at det er artig å se bildene her.

Men - jeg tror at årsaken til at dette kommer opp er den eksplosive økningen i bilder som har vært de siste månedene. Problemet med dette er at en stor del av disse bildene er det samme opp igjen og opp igjen fra samme flyplasser og samme fotografer dag etter dag. Det er flott at folk er ivrige etter å fotografere og synes det er fint å vise fangsten, men dette har tatt helt overhånd.
Jeg synes det ville være bedre med strammere regler for bildepostinger. Som mange har nevnt tidligere, har det ikke noe for seg å presentere samme fly 4 - 5 ganger i en post. Det holder å velge det beste bildet.

Jeg synes også at hovedregelen bør være at bildene som postes bør ha spesiell interesse. Da mener jeg uvanlige besøk, fly i nye farger eller presentasjoner fra turer man har vært på, med fly og selskaper som ikke er vanlige å se her i landet.
Har man tatt et blinkskudd av en SK 737 må det selvfølgelig være lov å presentere det óg, men da bør det være noe spesielt med bildet som gjør at det er interessant for de andre å se akkurat dette bildet.

Klarer vi å gjennomføre dette, kan jeg ikke skjønne at bildepostinger skal bort herfra.
Dette krever disiplin fra oss brukere, og kanskje litt ekstra innsats fra de høye herrer med å følge opp systemet!

Skal vi drive med avstemminger om hva som skal høre hjemme på flyforumet og ikke, er det mye vi kunne stemme over, f.eks. vintips og Alfa-innlegg, selv om dette ikke plager meg nevneverdig (jeg har lært meg til å hoppe over innlegg som ikke interesserer meg!

:old VC-10

VC-10 du har noen poeng her, men igjen det handler ikke om å høre hjemme på forumet eller ei.

Tja, jeg trenger jo ikke legge ut bildene mine jeg tar jeg evnt hvis folk ikke liker det lengre og "plages" at det KAN dukke opp 2 like maskiner i samme topic. Eller at enkelte som er flinke til å legge ut bilder her hver dag, og synes det er plagsomt.
Kan da virkelig ikke være så utrolig vannskelig å hoppe over topicen når det står at den inneholder bilder..... :old

Airbus 330. :angry:

Originally posted by Airbus 330

Tja, jeg trenger jo ikke legge ut bildene mine jeg tar jeg evnt hvis folk ikke liker det lengre og "plages" at det KAN dukke opp 2 like maskiner i samme topic. Eller at enkelte som er flinke til å legge ut bilder her hver dag, og synes det er plagsomt.
Kan da virkelig ikke være så utrolig vannskelig å hoppe over topicen når det står at den inneholder bilder..... :old

Airbus 330. :angry:

Hvis du sikter til meg, synes jeg det er flott å se på flybilder, fortsett å legg ut, men dersom det ikke er noe spesielt, synes jeg ikke det har noe for seg med mange bilder av samme fly, og absolutt ikke dersom det er f.eks. bilder av SK eller DY fly i helt vanlige omgivelser.
Jeg kommer til å fortsette å åpne poster med bilder, og jeg vil legge ut selv!

:old VC-10

Ingen behøver å føle seg tråkket på tærene, men så langt i denne debatten faller argumentene omtrent slik:

1. "Men ikke åpne tråden om du ikke vil lese da?"

2. "Ikke post for mye like ting for det vil ikke jeg se på."

3. "Det er for mye stress å klikke seg inn i et eget forum."

Så langt har jeg til gode å se i tråden her noen komme med et konstruktivt innlegg som tar for seg det faktisk at forumet begynner å nå så mye aktivitet at "alt" kan ikke være i samme subforum.

For min del er jeg også åpen for å lage et off-topic forum hvor alt som ikke er flyprat går, siden vi faktisk har nok offtopic-prat til å fylle et subforum med det alene til tider (mellom morgner, vin, biler, foppall og annet, og jeg synes de trådene er helt OK, og har ingen problem med å lese de et annet sted).

-A

Jeg er en av de få som "plager medlemmer" med å legge ut mye bilder og årsaken var at jeg en amatør å bruke Digitalt speilreflex (SLR) og gikk til innkjøp av 2 kamerahus og diverse objektiver og uten all hjelp fra scanair`s medlemmer, så hadde det aldri kommet noe fornuftige ut av dette utstyret.

De som har følgt med noen mnd i år, så har jeg lagt mye dårlige bilder, og bedt om kommentarer og hjelp til å bedre fotograferingen, redigeringen, og det tror flere kan bekrefte at jeg har levert bedre og bedre bilder i denne såkalte læretiden. Jeg har sikker 100vis av timer (ta bilder) og 100vis av bilder (redigering) før jeg kommer på et nivå som er helt akseptabelt på lik linje med de fleste her. Så TAKK til dere som hjalp meg og gadd å se på mine bilder !! Jeg vil gjøre alle oppmerksom på at den "avgjørelsen" som kommer, vil jeg som medlem bøye meg for -

Det er kanskje flere som er blitt bitt av basillen med å kjøpe SLR utstyr og legger ut bilder av ulike kvaliteter og samme fly for å få oppmerksomhet og ønsker kommentarer for å bedre seg ra siste gang.

www.scanair.no er en Internettportal og som i tillegg har tilrettlagt et meget bra forum med mange underkatogorier for enhver interesse innen hovedkatogori FLY. Dette skal Christian ha all ære for og vi skal vel ikke glemme det mannskap som jeg skjønner vedlikeholder og retter feil underveis ( takk til dere også)

Jeg ser vanskelighetsgraden for å fremme eller forsøke å tilrettelegge for et eller annet på dette forumet og kanskje noen gruer seg til å gjøre dette. Da kan grunnlaget for forumet ende i så store uenigheter og sterke meningsutvekslinger at noen medlemmer trekker seg vekk fra forumet og slike utfall må vi unngå. Jeg mener hvert medlem har sitt å yte og derfor må vi unngå slike harde utall.

Jeg fremmer et forslag i dette virvaret som har kommet og sansynlig vil vedvare noen dager til!!

Jeg vet at på forumet finnes mye medlemmer som kan DATA og hvis jeg nevner ( kan være stavet feil) JOMMBLA, som er en åpen source og finne mye varianter av BILDEGALLERIER som kan hektes til dette forumet.

Jeg har et som jeg personlig leker meg med og kan sees her:
http://www.atcbox.net/index.php?option=com_zoom&Itemid=35

Glemm alle de andre sidene som jeg har, har ikke lagt ut dette for å fremme mine sider, kun for å vise hva som er mulig for å få eget bildegalleri for oss alle som vil ta bilder - vise bilder - få hjelp osv.

På et slik JOOMBLA så kan hver enkelt medlem av Scanair får sin katogori med sitt navn/avatar - katogori for sin lufthavn - fellesområder - ja alt mulig.

Skulle det koste litt for å få dette opp for Christian - så er jeg med å sponser penger, slik at de som har denne sub hobbyen (bilder) eller flytyper, fargekladder osv kan få litt glede av det.

Hvis dette gjøres, så legges det en link (som synes godt) på forumet "under fly), slik de av dere som fortsatt ønsker å følge med bilder fra ulike flyplasser, ulike medlemmer, fra ulike "felles " turer, sammenkomster - felles treff på voller, terrasser, jordhauger og/eller ra de som jobber inside på flyplassområdet osv.

Bare et forslag - følger utviklingen framover.

Jan Støkkebo

Jeg ser argumentene både for å lage et eget sub-forum og for å ikke gjøre det. Personlig så ser jeg stort sett innom både tripreports og reiseforumet, men ikke de andre i så stor grad, men frekventerer nok hovedforumet mest. Kunne en mulighet være at man lar postingene komme i hovedforumet, men at moderatorene sørger for å flytte bildepostingene over i et sub-forum etter en stund? På den måten får man muligheten til å se disse postene i hovedforumet, samt at en flytting gjør det lettere å finne tilbake til disse postene ved en senere anledning.

Jeg sjekket det å flytte tråder. Forumet støtter ikke det helt automagisk, og jeg fant ingen settinger som kontrollerer hvor lenge en "flyttet" tråd henger igjen. Det er flere av oss som ønsker å bytte over til vBulletin og da ville vi hatt muligheten til å flytte foto-tråder over i eget forum og la redirect som ligger igjen ligge i feks 24 timer.

Det er en løsning jeg hadde likt med off-topic og andre tema også, en ganske OK middelvei.

-A

En rask "analyse" av postinger hitil i juni viser følgende fordeling på de kategoriene jeg
fant naturlige ;

Flyselskaper (andre) 37
Norwegian 9
Widerøe 9
SAS 39
Ryanair 5
Finnair 3
LH 2
Sterling 5
CO 4
FI 1
KLM/AF 2
BA 3
Air Berlin 2
Air Baltic 2
RNOAF 4

Airports 21
Avinor 5

RAMP/Handling 6

FotoReportasjer+Foto+CamValg 50
Annet flyrelatert 55

GodMorgen/Grattis/Vin/BIL (ot) 28

Totalt 292

En rask "analyse" av postinger hitil i juni viser følgende fordeling på de kategoriene jeg
fant naturlige ;

Flyselskaper (andre) 37
Norwegian 9
Widerøe 9
SAS 39
Ryanair 5
Finnair 3
LH 2
Sterling 5
CO 4
FI 1
KLM/AF 2
BA 3
Air Berlin 2
Air Baltic 2
RNOAF 4

Airports 21
Avinor 5

RAMP/Handling 6

FotoReportasjer+Foto+CamValg 50
Annet flyrelatert 55

GodMorgen/Grattis/Vin/BIL (ot) 28

Totalt 292

Bra med analyser, men når du først er i gang, bruk Mai mnd som er en mer aktiv mnd enn juni mnd og samtidig en hel mnd å analysere !

Jan

JA, men dette var det jeg rakk i løpet av barnetv .......

Du kan det mellom 20:00 - 22:00 - da er stille her, da er fotball mellom kanari og plata i Oslo :colgate:

Jan

Personlig er min mening at flybilder fortsatt kan være her på flyforumet og at vi ikke behøver enda ett subforum. Det er ikke så mange poster her slik at eventuelt andre poster risikerer å drukne i bildetråder (som det uansett heller ikke er det jeg vil kalle plagsomt mange av, ihvertfall liker jeg de bildenetrådene som blir postet her)

Så min stemme her blir: Nei og la oss beholde bildene her på flyforumet

Et sub-forum for bilder tror jeg blir bra - - det blir lettere å finne frem til eldre bilder.
Når det gjelder nyhetssaker, så er det bra at de kommer. Ja, de fleste har kanskje sett saker på vg.no, men det dukker ofte opp spennende saker i Varden (SKE), Tønsgerg Blad, Nordlys og andre nettaviser som de fleste av oss ikke leser til daglig. Det ble tidligere innført et prinsipp for å legge inn nyhetsartikler - etter at jeg (som redaktør) fikk en advarsel fra en større norsk nettavis som ikke likte (naturlig nok) at hele artikler ble limt inn.

Så prinsippet er slik: Ingress/overskrift + link når det er linker til nyhetssaker. Pressemeldinger kan kopieres inn i sin helhet.

Back