Begynner DAT å slite med gammelt materiell?

sarpingen87

ScanFlyer Blue
Begynner DAT å slite med gammelt materiell?

Jeg legger denne i småprat forumet jeg. Jeg er jo som mitt nick sier særping og er så heldig og ha en "stor" internasjonal flyplass kun ett kvarter unna.

Herfra kan man komme seg til eksotiske strøk som Malta, Kypros, Rivieraen og ikke fullt så eksotiske strøk som Stavanger, Bergen og Trondheim.

De tre sistnevnte tok jo som alle vet DAT over, og flyr med Saab 340 og ATR. I det siste har jeg vurdert å ta en tur med DAT. Jeg har familie både i Stavanger og Trøndelag, og da er jo DAT ypperlig. Derfor titter jeg også innom ryg.no en gang om dagen for å se hvordan regulariteten er.

Og det er her jeg spør. Begynner materiellet til DAT å dra på årene? Jeg skal til Trøndelag i neste uke på ferie, men velger å fly fra Gardermoen, fordi jeg føler jeg ikke helt stoler på at DAT klarer å levere. Senest idag ser jeg morgenflyet til Stavanger er innstilt. Og i sist uke var det store forsinkelser og noen innstillinger.

Kanskje kan Rungholm svare meg om han ser dette. Jeg vil så gjerne fly med dere, men føler det er for mye uregelmessigheter at jeg vegrer meg.

Re: Begynner DAT å slite med gammelt materiell?

De har flydd mye DH8-100 til Stavanger i det siste.. er vel en av de maskinene som skulle flydd i Lofoten..?

Har det ikke vært veldig mye vind og drittvær på Vestlandet og Trøndelag i månedsvis nå? Små SAAB og ATR-maskiner har kanskje problemer med å komme ned i SVG, BGO og TRD?

Har det ikke vært veldig mye vind og drittvær på Vestlandet og Trøndelag i månedsvis nå?
Populært kalt "vinter"? :)
Dette fenomenet er vel noe man har tatt høyde for når man bedriver flyging i Norge...

Har det ikke vært veldig mye vind og drittvær på Vestlandet og Trøndelag i månedsvis nå? Små SAAB og ATR-maskiner har kanskje problemer med å komme ned i SVG, BGO og TRD?

Hvorfor skal små Saab og ATR maskiner ha problemer med å komme ned i SVG, BGO og TRD hvis andre fly kommer ned?

Hvorfor skal små Saab og ATR maskiner ha problemer med å komme ned i SVG, BGO og TRD hvis andre fly kommer ned?

Fordi mindre fly takler mindre en store fly. En 737 takler mye mer cross wind en en ATR42 f.eks. I tillegg så har større fly ofte mer utstyr til å lande i tåke en små fly.

Fordi mindre fly takler mindre en store fly. En 737 takler mye mer cross wind en en ATR42 f.eks.

Denne maa du gjerne dokumentere. Har vanskelig for aa tro at ATR skulle ha max demonstrated x-wind saerlig lavere enn en 737, men meg bekjent har begge typene en max demonstrated paa noe over 30 kts.

At stoerre fly oftere er utstyrt for Cat III kan jeg gaa med paa, men hvor mange plasser i Norge er det som har det naa? De fleste har vel ikke noe bedre enn Cat II i Norge og det kan man faa godkjent med en ATR og.

Unskyld, men har været noe å gjøre med gammelt materiell ?

Unskyld, men har været noe å gjøre med gammelt materiell ?

Nei, men spørsmålet var vel i grunn hvorfor DAT har hatt en del kanselleringer.

Har gravd litt og ser at de fleste fly tåler cross wind på 30-35 knop, uavhengig av størrelse. Så feil kan man ta.

Fordi mindre fly takler mindre en store fly. En 737 takler mye mer cross wind en en ATR42 f.eks.

Ang max(dvs max demonstrert) sidevind, (tørre baner):

ATR42: Avgang; 45kts, landing; 38kts

B737: 35kts på Classic, NG visstnok 34kts(m/winglets?)

(Dash8: 36kts)

ATR/Dash8 tåler faktisk mere sidevind enn 737.

Generelt på dette forumet: Kanskje en idé å være litt mer tilbakeholdne med å poste "fakta" hvis man egentlig bare gjetter...

Last edited:

Generelt på dette forumet: Kanskje en idé å være litt mer tilbakeholdne med å poste "fakta" hvis man egentlig bare gjetter...

Helt enig, og derfor lurer jeg på hvorfor du oppgir en limit på 35 knop for B737 ?

... Hva skjedde med alle de andre innleggene i denne tråden? ...

Back