Bedre mottak på scanner med annen antenne?

flappflapp

ScanFlyer Blue
Bedre mottak på scanner med annen antenne?

Jeg har en Uniden BC-95XLT scanner som jeg forsåvidt er rimelig fornøyd med, men jeg synes mottaket er noe dårlig når avstanden til senderen blir lang. Det er jo ikke store antennen på denne, så jeg lurer på om det kan være verdt å investere i en litt lenger pisk? Vil det gi noe vesentlig forbedring i mottak?

Vil noe sånt som dette kunne fungere bra, eller i det minste bedre enn standardantennen?

Re: Bedre mottak på scanner med annen antenne?

Nå sier du ikke så mye om hvilke frekvenser du er ute etter men flybåndet har vel en ideel halv bølgelengde på ca 118 cm.

Er flybåndet som primært er interessant, ja (derav posting på flyforum :) ). Ser noen av piskene som selges er rundt en halvmeter, skulle vel da være ca 1/4 bølgelengde. Spørsmålet er om noen har erfaring med at det gir noen vesentlig forbedring av mottaket.

Er flybåndet som primært er interessant, ja (derav posting på flyforum :) ). Ser noen av piskene som selges er rundt en halvmeter, skulle vel da være ca 1/4 bølgelengde. Spørsmålet er om noen har erfaring med at det gir noen vesentlig forbedring av mottaket.

På mottak så holder det med en 45 cm pisk - skal den på taket, møne på et hus - så bør den ha noe radialer ( jordplan) på bilen tak - så er taket på bilen et godt alternativ til det.

Jo høyere i terrenget - jo bedre.

Prøv på Teknikmagasinet.no - eller en radioamatørantenne til 2 meteren :colgate:

Jan Støkkebo

Back