• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Batik A320 landet med nesehjulet i 90 graders vinkel

Someone

Moderator
Medlem
En A320 tilhørende Batisk Air hadde nylig en interessant landing i Jakarta, men nesehjulet i en 90-graders vinkel

Mulig dette er en svakhet med A320, da det ikke er første gang det skjer, og kan ikke ikke det er så "vanlig" blant andre flytyper?

https://www.cnbcindonesia.com/news/...-air-tujuan-jakarta-dari-jambi-return-to-base

insiden-batik-air-di-jambi-ganggu-jadwal-penerbangan-bandara-jambi-tunggu-alat-dari-batam-3s9dvzk0.jpg


IMG-20210306-WA0010.jpg
 
90-graders posisjon inngår i nesehjulets design, og inntreffer når sensorer registrerer en feil. Dette gir retningsstabilitet og minst skade. Smartness i praksis.
 
Har skjedd altfor mange ganger.

Mener du antall ganger pr. mill. gjennomførte flyvninger? Sammenliknet med andre tilsvarende forholdstall for andre flytyper? Eller mener du ut fra hvor mange ganger du subjektivt har lest om slike hendelser? Disse hendelsene er jo lette å huske pga. denne spesielle egenskapen, så bias-fare er overhengende...
 
Mener du antall ganger pr. mill. gjennomførte flyvninger? Sammenliknet med andre tilsvarende forholdstall for andre flytyper? Eller mener du ut fra hvor mange ganger du subjektivt har lest om slike hendelser? Disse hendelsene er jo lette å huske pga. denne spesielle egenskapen, så bias-fare er overhengende...

Det har skjedd minst to ganger allerede i år. Kall meg gjerne biased, men jeg synes det er påfallende mye med tanke på hvor forholdsmessig lite som flys for tiden og hvor lenge man har hatt tid til å luke bort feil i systemet til typen.
 
Mener du antall ganger pr. mill. gjennomførte flyvninger? Sammenliknet med andre tilsvarende forholdstall for andre flytyper? Eller mener du ut fra hvor mange ganger du subjektivt har lest om slike hendelser? Disse hendelsene er jo lette å huske pga. denne spesielle egenskapen, så bias-fare er overhengende...
Mitt selskap hadde en for 12-14 år siden, tid nok til og fikse det.
 
Husker ikke detaljene, men siste episoden av fr24 sin podkast hadde forklaringen på dette.

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
 
Skal si det understellet tåler mye når man kan lande med nesehjul slik. Halve navet i metall er jo slipt ned. Store krefter i sving.
 
Back
Top