Batik A320 landet med nesehjulet i 90 graders vinkel

Someone

Moderator
Medlem
En A320 tilhørende Batisk Air hadde nylig en interessant landing i Jakarta, men nesehjulet i en 90-graders vinkel

Mulig dette er en svakhet med A320, da det ikke er første gang det skjer, og kan ikke ikke det er så "vanlig" blant andre flytyper?

https://www.cnbcindonesia.com/news/...-air-tujuan-jakarta-dari-jambi-return-to-base

insiden-batik-air-di-jambi-ganggu-jadwal-penerbangan-bandara-jambi-tunggu-alat-dari-batam-3s9dvzk0.jpg


IMG-20210306-WA0010.jpg
 
90-graders posisjon inngår i nesehjulets design, og inntreffer når sensorer registrerer en feil. Dette gir retningsstabilitet og minst skade. Smartness i praksis.
 
Har skjedd altfor mange ganger.

Mener du antall ganger pr. mill. gjennomførte flyvninger? Sammenliknet med andre tilsvarende forholdstall for andre flytyper? Eller mener du ut fra hvor mange ganger du subjektivt har lest om slike hendelser? Disse hendelsene er jo lette å huske pga. denne spesielle egenskapen, så bias-fare er overhengende...
 
Mener du antall ganger pr. mill. gjennomførte flyvninger? Sammenliknet med andre tilsvarende forholdstall for andre flytyper? Eller mener du ut fra hvor mange ganger du subjektivt har lest om slike hendelser? Disse hendelsene er jo lette å huske pga. denne spesielle egenskapen, så bias-fare er overhengende...

Det har skjedd minst to ganger allerede i år. Kall meg gjerne biased, men jeg synes det er påfallende mye med tanke på hvor forholdsmessig lite som flys for tiden og hvor lenge man har hatt tid til å luke bort feil i systemet til typen.
 
Mener du antall ganger pr. mill. gjennomførte flyvninger? Sammenliknet med andre tilsvarende forholdstall for andre flytyper? Eller mener du ut fra hvor mange ganger du subjektivt har lest om slike hendelser? Disse hendelsene er jo lette å huske pga. denne spesielle egenskapen, så bias-fare er overhengende...
Mitt selskap hadde en for 12-14 år siden, tid nok til og fikse det.
 
Husker ikke detaljene, men siste episoden av fr24 sin podkast hadde forklaringen på dette.

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
 
Skal si det understellet tåler mye når man kan lande med nesehjul slik. Halve navet i metall er jo slipt ned. Store krefter i sving.
 
Back
Top