BAs ruter fra Vestlandet, suksess? [Lukkes 28OKT17]

Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Hva som er så mye bedre med DY sine rutetider vs BA sine? Jeg var på helgatur til London nylig, å sjekka begge de to før jeg booka. BA sine tider passa meg yppelig, å i tillegg var de billigere t/r enn hva DY var :)

Er kun min egen mening men jeg synes 19.00(skiftes til 19.10 i sommerprogrammet) er en kjekkere avgangstid tid enn 20.45. De to gangene jeg har tatt BA fra BGO til LHR med kveldsflyet har flyet vært henholdsvis 1- og halvannen time forsinket. I tillegg får man mer ut av dagen siden DY går tilbake 20.30 istedenfor BA sin 17.00 fra Heathrow.

Her i fjor var jeg ute og hentet noen på Flesland, da var BA oppe med A321, er dette vanlig eller var det en one time happening?

Både LH og BA sender A321 opp til BGO, men ikke ofte, kanskje max 6-8 ganger per år...

Hvis du søker Bergen-London i de store flyreisesøkemotorene, som f.eks. finn.no, kommer ofte både SAS (med bytte på Sola) og KLM opp som noen av de billigste alternativene.

Selv jobber jeg i et miljø hvor (godt) voksne menn fra tid til annen reiser på guttetur til London for øl og fotball. Har inntrykk av at en del av de nærmest velger Norwegian av gammel vane. En jeg snakket med hadde fått med seg at easyJet hadde begynt å fly, men BA fra Bergen - aldri hørt om.

En annen sa at det var greit med Gatwick for der visste han hvordan han skulle komme seg til og fra, så slapp han å tenke mer på det. Jeg har også hørt argumentet som OO-VLM nevner lenger opp, at kveldsflighten til BA rett og slett er i seneste laget, hvis man både skal komme seg inn til sentrum, finne hotellet og rekke et par øl før det er midt på natten.

Er kun min egen mening men jeg synes 19.00(skiftes til 19.10 i sommerprogrammet) er en kjekkere avgangstid tid enn 20.45. De to gangene jeg har tatt BA fra BGO til LHR med kveldsflyet har flyet vært henholdsvis 1- og halvannen time forsinket. I tillegg får man mer ut av dagen siden DY går tilbake 20.30 istedenfor BA sin 17.00 fra Heathrow.

Skjønte egentlig det var det du ville fram til, men husk at kundegrunnlaget ikke utelukkende består av bergensere, men også distriktene rundt. Så en sein avgang kl 2045 passer ofte mye bedre, for folk som er på jobb på dagtid, og trenger litt tid fram til Flesland ;)

Både LH og BA sender A321 opp til BGO, men ikke ofte, kanskje max 6-8 ganger per år...

Er ikke så ofte BA kommer med 321, men har sett det noen ganger på våren/ sommeren. Men Lufthansa er oftere over med 321 spesielt no i det siste, har sett det opptil flere ganger i uka

Oppgraderte til biz på BA760 nå på onsdag. På flyet var 14 av 20 seter i C klasse tatt. Anslår Y til å være 65-70% full. Tror BA gjør det brukbart.

http://www.caa.co.uk/docs/80/airpor...ary_2014_Provisional_International_Routes.pdf

Da var februar 2014 tallene klare. Ser at BGO vokser i februar med BA. Sikkkert pga vinterferie og ikke minst at mange velger LHR som mellomlanding pga at LH har redusert kraftig i BGO. Ellers er det økning i LGW og. Men fra juni vil det reduseres betraktelig pga at Easyjet forsvinner fra den ruten der. Da blir det vel en fordeling mellom BA og DY til London.

Ser at det er nedgang i SVG til LHR og oppgang til LGW. Dette skyldes at DY har kjørt mange kampanjepriser for 199 kr en vei til/fra SVG. Vanskelig å si om det er SAS eller BA det har gått utover i SVG. Interessant å se hvilken av de to selskapene som har flest pax på den ruten. Noen av de jeg jobber med eller som reiser til LHR bruker ofte BA over SAS. De sier at da har det vært bra belegg i de flyene.

Da lurer jeg på om det er noen som har oversikten over yields på rutene mellom SVG/BGO-LHR. Hadde vært interessant å vite det.

Litt off-topic. DY kan likeså tilby 2-3 daglige til ABZ og tilby konkurransen mot SK og WF på denne lukrative ruten der. Da vil prisene gå ned på disse populære oljerutene og.

Da var februar 2014 tallene klare. Ser at BGO vokser i februar med BA. Sikkkert pga vinterferie...

Vinterferie var det ifjor også.

Da lurer jeg på om det er noen som har oversikten over yields på rutene mellom SVG/BGO-LHR. Hadde vært interessant å vite det.

Helt klart, men du får neppe konkrete tall om det på et offentlig forum.

Mye synsing, men lite hold i faktiske tall her. I denne oversikten for februar har jeg utelatt alle charterpassasjerer.

Jeg tror vi tar en titt på BGO først:
BGO-LHR
Passasjerer: 8 591
Endring fra 2013: +3,0% (+250 passasjerer)

BGO-LGW
Passasjerer: 16 666
Endring fra 2013: +41,5% (+4 891 passasjerer)

BGO-LGW hadde med det en markedsandel på 66,0% til London, opp fra 58,5% i 2013.
Ser man på tallene mellom Bergen og London så var det en oppgang på +25,6% som tilvarer +7 078 passasjerer.

Så får vi ta en titt på SVG.
SVG-LHR
Passasjerer: 15 102
Endring fra 2013: -15,7% (-2 818 passasjerer)

SVG-LGW
Passasjerer: 5 227
Endring fra 2013: +21,8% (+934 passasjerer)

SVG-LGW hadde med det en markedsandel på 25,7% til London, opp fra 19,3% i 2013.
Ser man på tallene mellom Stavanger og London så var det en nedgang på -8,5% som tilvarer -6 849 passasjerer.

Den eneste konklusjonen jeg kan trekke av dette er at siddisene er mer interessert i vinter-OL enn bergenserne.

Det er vel ikke mer en rett og rimelig å ta en titt på samlede tall fra norske flyplasser til disse to London-flyplassene (Stansted-tallene er foreløpig ikke frigitt).

Norge-LHR
Passasjerer: 78 585
Endring fra 2013: -10,7% (-9 417 passasjerer)

Norge-LGW
Passasjerer: 61 741
Endring fra 2013: +35,7% (+16 245 passasjerer)

Norge-LGW hadde med det en markedsandel på 44,0% til London, opp fra 34,1% i 2013.
Ser man på tallene mellom Norge og London så var det en oppgang på +5,1% som tilvarer +6 828 passasjerer.

Ser ut som om BA gjør det tålelig bra fra BGO, det er bra. Nå går det nå 3 fly til LGW 4 dager i uken, gjetter på at det er rundt 50/50 mellom DY og BA mens Easyjet har siste andelen. Easyjet sin rutetid gjør at du må ta noen timer fri fra jobb/evt hele dagen fri så regner med at de kundene er indifferent mellom å velge DY eller BA når Easyjet snart forsvinner.

Norge-LGW hadde med det en markedsandel på 44,0% til London, opp fra 34,1% i 2013.

Betyr dette at DY, som vel er de eneste som flyr til LGW, har en markedsandel mellom Norge og london på 44 %? I så fall høre det jo helt vilt ut, men samtidig også interessant selvsagt.:)

Betyr dette at DY, som vel er de eneste som flyr til LGW, har en markedsandel mellom Norge og london på 44 %? I så fall høre det jo helt vilt ut, men samtidig også interessant selvsagt.:)
Easyjet har også ruter til LGW, det fra BGO. Men de legger vel ruten ned til sommeren om jeg husker rett.

Hvis vi heller konsentrerer oss om flyplassen og type flyselskap, så er det helt klart en bevegelse i retning LOCO og LGW til og fra London. Denne trenden begrenser seg ikke til bare Norge, men også i våre to naboland skjer det samme.

I Danmark er fordelingen mellom LHR og LGW omtrent identisk med Norge, 43,2% til LGW dette år mot 35,5% tilsvarende måned i fjor. Den store forskjellen er at easyJet er en større aktør på LGW enn den er i Norge. Passasjertallet til LGW øket til 50 442 i år hvilket tilsvarer en økning på +26,9% (+10 689 passasjerer), mens på LHR var det en nedgang på -8,1% (-5 818 passasjerer). Totalt til de to flyplassene øket passasjerantallet fra Danmark med +4,3% (+4 871 passasjerer).

Sverige ser ut til ikke har kommet så langt i LOCOfiseringen (omtrent to år etter Norge og Danmark) og BA/SK har fremdeles et forholdsvis fast grep om passasjerene. I februar utgjorde LGW-passasjerene 28,0% mot 19,5% et år tidligere, og dermed er det også en helt klar forskyvning på gang også i Sverige. Passasjertallet til LGW øket med +54,3% (+11 885 passasjerer), mens det var en nedgang på -3,8% (-3 483 passasjerer) til LHR.

Det er ingen tvil om at LOCOene tar markedsandeler fra tradisjonalistene (BA/SK)mellom London og Skandinavia. Det er vel bare på to flyplasser Norwegian har easyJet som konkurrent (CPH og BGO) til LGW, så den store vinneren er nok Norwegian også denne måneden. Det var tilsvarende vekst i januar til Gatwick fra de samme Norwegians destinasjoner, så februar var slett ikke noe engangstilfelle.

Med slike markante endringer til London, er spørsmålet egentlig hvem av BA og SK som mister mest markedsandel. IAG viser markante passasjerøkninger i februar (+36% til europeiske destinasjoner), og BA utgjør så stor andel av IAG kan vi nok konkludere at det SAS som lider mest til London. Dette har ikke noe med lokkepriser, men helt klart strukturelle endring.

Dette har ikke noe med lokkepriser, men helt klart strukturelle endring.

SAS har nok hatt en drastisk nedgang i passasjertallet til London ellers ville de neppe lagt ut billetter til rekordlav pris til London nå - startprisen er nede i 399 kr. i Go og 999 kr. i Plus.

Easyjet har også ruter til LGW, det fra BGO. Men de legger vel ruten ned til sommeren om jeg husker rett.

Ja det er riktig, siste avgang 1 juni. Blir spennende å se om BA tar transfer-passasjerer fra LH nå som LH kutter BGO til kun ettermiddagsavgang. Og nå som BA også tilbyr billetter med kun håndbagasje har de veldig konkurransedyktige priser til London, sammenlignet med DY. Blir spennende å sammenligne S14 med S13 når de tallene kommer.

Hva er sannsynligheten for at BA en gang kan øke til 3 avganger til/fra SVG/BGO og kjøre igang med en morgenavgang?

@Barca
Kan du ikke heller poste de aktuelle tallene i tråden, så folk slipper å klikke seg inn i dokumentet og lete.

Det er da langt bedre å få linken enn bare noen av tallene, med mindre tallene er tygd på av LN-KGL eller andre.

Back