BAs ruter fra Vestlandet, suksess? [Lukkes 28OKT17]

Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Driver og sysler med tur til Texas i februar og plutselig er det nesten bare BA som er aktuell. Får opp flighter med LH som gir layover i FRA til neste dag på reise vestover som jo er helt uaktuelt, KL kan nok brukes, men er fristet til å fly C da jeg finner prisene fornuftige, og da er kun BA aktuell i mine øyne.

SK er gjennomgående dyrere enn KL og BA i alle klasser, så de er uaktuelle.

Når sommerprogrammet begynner kommer Lufthansa at være et totalt ubrukelig alternativ for de aller fleste som flyr fra BGO. De beholder kun kveldsavgangen, hvilket betyr at de kun vil være et alternativ for et fåtall sene avganger til f eks Søramerika og Asia. Så KLM, SAS og BA vil se en økning i transferpax fra BGO.

Når Air France kommer til SVG tror jeg at de heller vil først og fremst ta pax fra SAS, LH og KL. BA tror jeg ikke vil tape på det. Husk at veldig mange som flyr mellom SVG og LHR er pax som har disse to stedene som final destination, altså folk som kun flyr direkte mellom disse stedene.

Holder med i at BA og AF nok konkurrerer om litt forskjellige markedet. Over atlanteren har jo BA et uslåelig tilbud (dog med en flaskehals i kun 2 daglige hver til SVG og BGO). Etter de reviews jeg har lest av AF (og CDG er bare én av faktorene her) er det vel få som kommer til å foretrekke dem. Største salgsargumentet til AF er vel one-stop-forbindelse fra SVG til mange obskure steder i Afrika for oljefolk med risikotillegg i lønna. De kommer vel dermed til å stjele noen av dem som i dag må ha to stopp via f.eks. FRA og ADD.

Air France er nok ikke det beste flyselskapet, men det vil bli et alternativ for mange - til Europa, Sør-Amerika, Nord-Amerika, Afrika og Asia. Både LH, BA, SK og DY vil merke tilstedeværelsen til AF på SVG.

Når Air France kommer til SVG tror jeg at de heller vil først og fremst ta pax fra SAS, LH og KL. BA tror jeg ikke vil tape på det. Husk at veldig mange som flyr mellom SVG og LHR er pax som har disse to stedene som final destination, altså folk som kun flyr direkte mellom disse stedene. Leste en plass at etter BA begynte å fly til SVG og BGO har det først og fremst gått utover KL og noe LH når det gjelder transfer pax.

Den logikken skjønner jeg ikke

Fløy BGO-LHR-ORD-SAT nå på onsdag. Alene i biz class men omtrent fullt bak gardinen. Tror BA begynner å stabilt gjøre det bra på ruten.

29.jan fløy jeg SVG-LHR med dagsflyet til BA. 60 pax ombord hvor 7 var CE pax. Morgenflyet til SVG fra LHR hadde bare 34 pax med 0 pax i CE.
30.jan fløy jeg LHR-SVG med ettermiddagsflyet til BA. 70 pax ombord hvor 9 var CE pax.

Fløy BGO-LHR-IAH-LHR-BGO denne uken.
På BA757 Mandag var vi 9 pax på CE og det var ca 80% bak gardinene
I går kveld på BA760 var vi 8 pax på CE og helt fullt bak.
Oppløftende! :)

Var også med på BA760 i biz i går. Fløy SAT-ORD-LHR-BGO og var rimelig i ørska på siste flighten. La derimot også merke til at 8 av 16 seter var i bruk i biz.

Last edited:

Skulle likt å se hvor mange av disse som går av i London og hvor mange som flakser videre. For de av oss som liker å dra til London på en storbytur er BA langt ifra optimalt når det gjelder flytider fra BGO, men til gjengjeld er det greit skal du over dammen til unaiten.

A bit ot: Kan det være mulighet for at AF snuser på BGO nå som LH trapper ned, eller dekker den ekstra avgangen fra KL dette forholdsvis greit?

A bit ot: Kan det være mulighet for at AF snuser på BGO nå som LH trapper ned, eller dekker den ekstra avgangen fra KL dette forholdsvis greit?

Det at LH kutter såpass kraftig på BGO som de gjør, kan jo gi en indikasjon på overkapasitet i markedet, og at det ikke er behov for flere nettverkselskaper for øyeblikket.

Var som sagt alene i biz forrige uke da jeg reiste til USA. Vi ble over 1t forsinket og hadde mange strafferunder i holding. FA'ene satte da alle med kort tid på transfer i biz. Hørte stort sett kun Amerikanske destinasjoner som ble annonsert med gateinfo. MIA, LAX, IAD, SAN samt JFK var noen av de jeg husker. Regner med det var mange som skulle videre på flyet.

Det at LH kutter såpass kraftig på BGO som de gjør, kan jo gi en indikasjon på overkapasitet i markedet, og at det ikke er behov for flere nettverkselskaper for øyeblikket.

Jeg kan selvfølgelig ikke gå god for dette, men ifølge denne artikkelen var det ikke noen dårlig load på ruten: http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Lufthansa-kutter-fra-Bergen-3007371.html#.Uwes2V6IknI

Er vel noe BA kommer til å tjene på fra BGO, selv om KL har økt til 5 daglige. Er selvfølgelig en wild guess men en morgenavgang til LHR eller CDG tror jeg hadde gjort det bra. Er selvfølgelig ikke bare å knipse med fingrene og kjøre igang en slik rute, men det kan iallefall diskuteres :)

Jeg kan selvfølgelig ikke gå god for dette, men ifølge denne artikkelen var det ikke noen dårlig load på ruten

Nei, men når de sier at resultatet da ikke er tilfredsstillende så innrømmet de da mer eller mindre at yielden er dårlig

Alltid vanskelig å debattere når yield kortet blir dratt. :) Men det er likevel vanskelig å forstå hvordan det ikke kan være lønnsomt å fly ruter på under to timer med godt belegg uten å få bærekraftig økonomi i det. Jeg brukte mye LH og hadde inntrykk av at det alltid var minimum 80% belegg og det var stort sett alltid fire fem stykker i c. Var de virkelig tvunget til å bruke 737 og busser? Jeg ser det brukes fremdeles mye CRJer og embraer på SVG mens det på Bergensruten 1-2 daglige kjøres på med A321.. Running on fumes eller er det håp om at de revurderer etterhvert? :) (med fare for å spore av topic)

Alltid vanskelig å debattere når yield kortet blir dratt. :) Men det er likevel vanskelig å forstå hvordan det ikke kan være lønnsomt å fly ruter på under to timer med godt belegg uten å få bærekraftig økonomi i det. Jeg brukte mye LH og hadde inntrykk av at det alltid var minimum 80% belegg og det var stort sett alltid fire fem stykker i c. Var de virkelig tvunget til å bruke 737 og busser? Jeg ser det brukes fremdeles mye CRJer og embraer på SVG mens det på Bergensruten 1-2 daglige kjøres på med A321.. Running on fumes eller er det håp om at de revurderer etterhvert? :) (med fare for å spore av topic)

Om inntekten per passasjerkilometer er dårlig, tjener man ikke nødvendigvis penger selv belegget i seg selv er ok. Da kan det være penger å tjene andre steder. Det er stor mangel på slots i FRA, såvidt jeg vet. SVG-FRA skal i S14 flys utelukkende med 737 og A32x. Det er ikke nødvendigvis lønnsomt å "kaste bort" slots LH har på å fly med småfly og høy frekvens på tynne ruter.

Hvis Lufthansa sliter på BGO, tror jeg neppe Air France vil tjene penger på en rute til CDG.

Registrerer at BA har utrolig mye lavere priser enn Norwegian på sine London-ruter fra Bergen ... I alle fall på de helgesøkene jeg gjorde for mars, april og mai. Norwegian må gjøre det bra på denne ruten.

Registrerer at BA har utrolig mye lavere priser enn Norwegian på sine London-ruter fra Bergen ... I alle fall på de helgesøkene jeg gjorde for mars, april og mai. Norwegian må gjøre det bra på denne ruten.

Enig, men nå passer også Norwegian sine rutetider bedre med en helgetur enn hva BA sine rutetider gjør.Sist gang jeg fløy DY fra LGW til BGO en søndag måtte jeg ut med 1500,- for å komme meg hjem, da var riktignok alle andre alternativer dyrere.

Enig, men nå passer også Norwegian sine rutetider bedre med en helgetur enn hva BA sine rutetider gjør.Sist gang jeg fløy DY fra LGW til BGO en søndag måtte jeg ut med 1500,- for å komme meg hjem, da var riktignok alle andre alternativer dyrere.

Hva som er så mye bedre med DY sine rutetider vs BA sine? Jeg var på helgatur til London nylig, å sjekka begge de to før jeg booka. BA sine tider passa meg yppelig, å i tillegg var de billigere t/r enn hva DY var :)

Back