BAs ruter fra Vestlandet, suksess? [Lukkes 28OKT17]

WestAir

ScanFlyer Blue
Jeg ser at BA ofte flyr med A320 og ikke A319 fra både Stavanger og Bergen. Tallene fra CAA for februar viser 8341 reisende på BGO-LHR-BGO (+269%) og 17920 reisende på SVG-LHR-SVG (+66%). På SVG-LHR er det ikke mulig å vite hvor mange som flyr med SAS og hvor mange som flyr med BA. Men før BA kom inn var det mellom 8000 og 10000 passasjerer i måneden på ruten. Disse tallene kan vel tyde på at BAs satsing har vært vellykket selv om avgangstidene ikke er perfekte.
 
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Jeg flydd mange ganger med BA siden de åpnet på BGO, og mitt inntrykk er at det er jevnt over bra belegg, både foran og bak. Nå skal det dog sies at jeg stort sett har reist i forbindelse med helg, slik at det kanskje ikke er helt representativt, men jeg har blant annet reist en del mandag morgener fra LHR, og da har det også vært mye folk, og flere rader C. Det virker med andre ord bra. 8341 reisende skulle vel bety noe over 74 i snitt, så det betyr vel at det ikke er like bra belegg i ukedagene som i helgene.
 
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Jeg har bare brukt ruten én gang, så det er ikke akkurat noe statistikkgrunnlag, men det var en mandag med kanskje... 10-15% load.
 

Attachments

  • P9100001-2.jpg
    P9100001-2.jpg
    45.1 KB · Views: 2,765
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Jeg ser at BA ofte flyr med A320 og ikke A319 fra både Stavanger og Bergen. Tallene fra CAA for februar viser 8341 reisende på BGO-LHR-BGO (+269%) og 17920 reisende på SVG-LHR-SVG (+66%). På SVG-LHR er det ikke mulig å vite hvor mange som flyr med SAS og hvor mange som flyr med BA. Men før BA kom inn var det mellom 8000 og 10000 passasjerer i måneden på ruten. Disse tallene kan vel tyde på at BAs satsing har vært vellykket selv om avgangstidene ikke er perfekte.



Har du linken til tallene fra CAA i februar måned?
 
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Jeg skal reise med BA fra SVG imorgen om ettermiddagen og så videre med CX med ruten LHR-HKG-MNL, så jeg er spent på hvor bra bellegget er på den flyvningen.

Jeg har og hørt at BA har hatt en grei suksess mellom SVG/BGO - LHR. Er enig med trådstarter om at rutetidene kan være noe elendige, spesielt med tanke på videre connections til visse destinasjoner. Jeg mener å ha lest en plass om at 70% av pax til LHR har London som final destination. Så skal ikke forundre meg at tallet er noe av det samme på de som reiser på ruten BGO/SVG - LHR.
 
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Flydde med BA760(A319) fra LHR sist onsdag og da var det nærmere 100% og jeg tror jeg talte 3 rader helt foran.

Det skal dog nevnes at det var en del fotballsupportere ombord.
 
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Lørdag morgen 0750 var det ca 75% belegg på lhr-bgo, 9 pax satt forran gardinen.
 
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Flydde med BA760(A319) fra LHR sist onsdag og da var det nærmere 100% og jeg tror jeg talte 3 rader helt foran.

Det skal dog nevnes at det var en del fotballsupportere ombord.


Var selv ombord på den Flighten ( som fotballsupporter ) Rekner med at fotballsupportere er en av grunnene for at det er såpass stort belegg, spesielt i helgene.
 
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Har flydd denne et par ganger og har inntrykk av at den hadde bra belegg.

-A
 
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Jeg og har inntrykk av at BA klarer seg bra på Vestlandet. Har prøvd en tur til London. Men skulle gjerne prøvd meg på en transfer videre ut i verden fra LHR en gang også.
 
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Har brukt ruten fire ganger, to av dem i forbindelse med fotballreise. Bortimot 100% belegg på disse turene - samtlige med A319.
 
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Fløy med BA757 BGO-LHR onsdag 13 mars. Ca 30 % belegg og vi var 9 pax i business. Skulle tro at de aller fleste i business skulle videre fra London (jeg selv reiste til IAH).

30 % er jo selvsagt dårlig, men nå var det jo mitt på dagen på en onsdag og jeg skulle tro at det fremdeles kan ha vært en "lønnsom" avgang med tanke på videre connections. Skal det være noen fleksibilitet for forretningsreisende så må det være daglige avganger og jeg håper virkelig at BA fortsetter å fly fra BGO.
 
Last edited:
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Har hørt at BA snuste på TOS en liten stund, men det som er enda rarere var at de ikke så på TRD først?
OneWorld er bare representert i Bergen, Stavanger og Oslo...hadde jo vært fint å kunne reise fra flere plasser i Norge med OneWorld.
 
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Fløy BA0745 på fredag 04.januar i år til LHR fra SVG. Var sikkert 50 % belegg i flyet og 3 pax i Business class. Flytypen var A319, Fløy BA0746 mandag 07.januar fra LHR til SVG. Var ca. 50 % belegg i flyet og 2 pax, inkludert meg i Business class. Nå var dette i januar og det er som regel ikke en god måned for flyselskapene.
 
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Har brukt ruten fire ganger, to av dem i forbindelse med fotballreise. Bortimot 100% belegg på disse turene - samtlige med A319.


Husk at London er den mest besøkte byen i verden blant turister. Skal ikke se bort ifra at når BA klarer å fylle opp flyene fra vestlandet så er det og mange shoppingturister utenom fotball fans og jobbpendlere. Men det er bra at de klarer å fylle opp flyene og stjeler masse pax fra DY, spesielt de som har London som final destination. Jeg tror at SVG/BGO - LHR ruten med BA er komt for å bli. Så får vi evt se om BA vil finne det lønnsomt å øke det til 3 daglige avganger med en nattestopp i disse to vestlandsbyene.

Yields fra disse to byene må nok være bra tipper jeg. Er det noen ruter som står i fare for å bli kuttet fra LHR med BA innen Europa så er det nok LBA, RTM og Belfast tipper jeg siden disse rutene er nok slot-sitters. Elendig kabinfaktor og lav yield er det og i disse rutene.
 
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Elendig kabinfaktor.

Akkurat som Bergen?

Med mindre noen her vet at ruten har ekstremt bra yield så kan dere ikke sitte her å si at LHR-BGO går spesielt bra?

En gikk på CAA sine passasjertall viser følgene for de tre siste månedene for LHR-BGO-LHR:
Des: 7651
Januar: 6598
Februar: 8341

Hvis man da ser på antall dager per måned, deler på to siden passasjertallene viser begge veier og legger inn to daglige avganger så får man følgene passasjertall per avgang:

Des: 61,7
Jan: 53,0
Feb: 71,5

Nå er vinter riktignok lavsesong, men for ruten sin skyld så bør vel antallet passasjerer øke betraktlig fremover skal ruten ha livets rett?
 
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Akkurat som Bergen?

Med mindre noen her vet at ruten har ekstremt bra yield så kan dere ikke sitte her å si at LHR-BGO går spesielt bra?

En gikk på CAA sine passasjertall viser følgene for de tre siste månedene for LHR-BGO-LHR:
Des: 7651
Januar: 6598
Februar: 8341

Hvis man da ser på antall dager per måned, deler på to siden passasjertallene viser begge veier og legger inn to daglige avganger så får man følgene passasjertall per avgang:

Des: 61,7
Jan: 53,0
Feb: 71,5

Nå er vinter riktignok lavsesong, men for ruten sin skyld så bør vel antallet passasjerer øke betraktlig fremover skal ruten ha livets rett?

Om vi i rettferdighetens navn justerer for kanselleringer, så var det 57,9 pr. avgang i januar og 78,7 pr. avgang i februar. Om denne stigningen vedvarer, så havner vi vel fort på rundt 100 pr. avgang utover våren, noe som i så fall må kunne anses som meget bra, i hvert fall om det er bra belegg foran gardinen i tillegg. Husk at det ikke er lenge siden de uvidet tilbudet, og januar og februar er de klart dårligste månedene. Mars-oktober kommer britiske turister inn for fullt også så det vil nok merkes.
 
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Og med miksen mellom A319 (126 seter) og A320 (152 seter) på BGO i februar ble da kabinfaktoren 55%.
 
Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Fredag var det til og med en A321 innom BGO http://www.flightradar24.com/#!/2013-03-15/11:11/BAW757

Da jeg fløy ruten BA0757 06. feb var jeg alene foran gardinen, men det var brukbart fylt opp bakover.

Hjem igjen 21. feb med BA0760 var vi 3 foran gardinen og vil tippe bortimot 80-85% bak i flyet.

Begge flighter var operert med A319, og ser ut som BGO er tilsidesatt med bussgate, var ihvertfall det begge veier for meg.
 
Back
Top