• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Barnefrie charterfly til Syden?

Status
Not open for further replies.
Dette er jo å snu situasjonen på hodet!
Det er vel ikke barna som er problemet , men snarere voksne folk som ikke kan oppføre og beherske seg.

Merkelig. Jeg har aldri vært plaget av dritings 20-åringer når jeg er ute og reiser. Men skrikende småbarn og fem-åringer som sparker i stolryggen min opllever jeg ofte. Er det en tur innenriks eller for så vidt en annen flytur har jeg ikke gjort noe særlig med det, da norske foreldre tydeligvis praktiserer "fri oppdragelse".

Men om jeg fikk muligheten til å velge fly uten barn kombinert med hotell uten barn, så virker det svært forlokkende!

Jeg har ikke noe imot barn, verken som medpassasjerer eller i andre sammenhenger. Synes forslaget faktisk er direkte provoserende. Greit å argumenter for at det kanksje finnes et "marked", men det handler også om hvordan man grupperer mennesker på en helt unødvendig måte. Jeg synes også at "barnefrie" charterhoteller også er noe tøv.

Merkelig! Dersom de heller satte maks aldersgrense til 12 år så hadde de hatt plass til flere stakkars passasjerer og tjent mer... Det er vel Ryanair's neste triks

Jeg synes også at "barnefrie" charterhoteller også er noe tøv.

Så bo på hoteller med barn da.

Og la oss som foretrekker en ferie uten andre barns skrik og skrål få gjøre det. Kan da umulig plage deg (eller andre foreldre)?

Jeg har ikke noe imot barn, verken som medpassasjerer eller i andre sammenhenger. Synes forslaget faktisk er direkte provoserende. Greit å argumenter for at det kanksje finnes et "marked", men det handler også om hvordan man grupperer mennesker på en helt unødvendig måte. Jeg synes også at "barnefrie" charterhoteller også er noe tøv.

jeg kan jo nevne en av mange episoder; når du endelig har klart å sovne kan du jo prøve å våkne et sted mellom LHR-SFO med foten til en 5-åring i munnen. I tillegg til foreldre som ikke gjør en flue fortred for å stoppe det/gi barnet korreks. Hvorfor provoserer det deg slik at en kundegruppe ikke vil ha ødelagt sine opplevelser de kanskje har spart og gledet seg til i mange år?

Ganske humoristisk lesning dette.
Interessant å merke seg at spesielt småbarnsforeldre ser på de som vil reise med barnefritt fly som egoister. Her er det åpenbart noen som har mistet enhver form for selvinnsikt.
OJBs innlegg er trådens beste så langt.

Hvordan går det an å la seg provosere av et slikt tilbud? Hadde det vært slik at ALLE fly nå var forbehold 12 år og eldre, for all del, det hadde vært uholdbart. Men at "likesinnede", om det er mulig å kalle alle over 12 år for det, får et eget tilbud, hva bryr det oss?

Jeg blir ikke rasende over at det settes opp bussturer for seniorer heller. Det er da flott; de kan humpe av gårde med tissepause hver halvtime og storkose seg for min del.

Akkurat like lite som jeg går av hengslene av at noen barn alltid er utagerende (legg forøvrig merke til hvilke barn det gjelder, de har som oftest ufyselige foreldre også, jf eksempelets makt som ble nevnt tidligere), blir jeg provosert av dette. Jeg tror ikke det vil forandre seg om jeg skulle ha den glede av å bli far en eller annen gang.

Jeg får vel si at jeg ikke akkurat lar meg provosere av et slikt tilbud, men jeg stiller meg nå et aldri så lite spørsmål om hvilke andre grupper som også kan tenkes å skape ubehag for de andre reisende og som evt bør utelukkes fra visse flyavganger. Litt av problemstillingen her er at folk er forskjellige. Noen plages av det ene, og andre plages av det andre.

I tillegg vet vi at det er nokså store faste kostnader forbundet med å sette opp en flyavgang (i motsetning til å f.eks. bussavganger), slik at om man separerer ut enkelte grupper i egne tilbud så er det slett ikke utenkelig at det kan gå ut over andres tilbud (det er derfor man ved stordriftsfordeler ofte finner det lønnsomt å samle flere "grupper" i et og samme tilbud). Men for all del, om det viser seg å være tilstrekkelig stor etterspørsel etter dette til at man kan opprette dette tilbudet og samtidig ivareta andres etterspørsel så gjerne for meg. Personlig så er jeg ikke så stor fan av segregering, men jeg respekterer at andre kan ha andre syn på saken.

Last edited:
Klart det vil forandre seg, Sukram. Da vil du også skjønne at voksnes behov ikke er mer verdt enn barns. Og at det ikke bare er barn av ufyselige foreldre kan ha en dårlig dag eller tre.

For meg må de gjerne starte med barnefrie seksjoner eller hele charterfly. Det eneste jeg synes er problematisk, er at slike ordninger etterhvert vil kunne gjøre folks toleranse overfor barn og barns atferd mindre. Etter mitt syn, burde vi tverdt imot tåle mer.

Ørepropper, folkens! Eller BOSE. Hva med egne tilrettelagte barneseksjoner?

-----VENNLIGST LES ALT!-----

Det er klart at saken har flere sider her, og når man vrir og vender på det så får jeg vel si meg enig i at unger er unger og ferdig med det!

Men jeg fikk selvfølgelig en liten tanke :p ; saken er jo et problem for enkelte, og man kan jo ikke si "skjerp deg" til enkelte, enten om det er snakk om barn eller voksne... Dog kan jeg si at på de flightene jeg opplever masse spetakkel fra unger, løfter ikke enkelte av foreldrene en finger for å roe situasjonen. Slike mennesker som "gir blaffen" retter jeg mer enn gjerne avsky mot, ettersom de har en jobb å gjøre; de er tross alt foreldre, og når man reiser med fly, ja da reiser man faktisk også kollektivt! Vis hensyn takk!

Og med problemene jeg tenker ut følger det også ofte med en løsning :)! :

Så hva med å lage seksjoner ombord i flyene, slik som det forsiktig allerede er nevnt i tråden? Nå husker jeg ikke helt hva det heter, men jeg mener det vil lønne seg med en form for "flyttbare seksjoner". Henviser til disse:
http://www.airfrance.fr/common/image/PlansCabine/en/A321_europe_196pax_maxi_en.gif
http://www.airfrance.fr/common/image/PlansCabine/en/A318_europe_118pax_maxi_en.gif

Charterselskapene trenger ikke nødvendigvis følge den samme modellen, men poenget mitt er at de kan dele inn kabinen etter tema; premium, familie, standard, stillesone og lavpris er vel gode eksempler. Grunnen til at jeg henviser til de to bildene er at kategoriene/temaene (klassene) kan endres etter hvor mange pax det er i hver klasse. Altså veldig fleksibelt, og trolig også lønnsomt for selskapet selv.

Siden hele poenget/hovedpoenget med denne saken er støy/irritasjon fra unger, bør en slags vegg være tilgjengelig, slik at lyd "isoleres" innen familieklassen. Veggen kan gjerne være av glass eller plastikk, men ikke gardin, for dette løser jo ikke problemet ang lyd/støy!
En liten "oversikt" over kategoriene:
PREMIUM(feks kun 12/16år+) -STILLESONE(feks begyr/"bot" ved bråk)-(VEGG)-STANDARD-FAMILIE(dedikert til småunger)-LAVPRIS. Kategoriene foran er fleksible "mot hverandre", det samme gjelder kategoriene bak veggen. Kategoriene er dog ikke fleksible på "tvers av veggen" hvis dere skjønner?

Hva synes dere om ideen? Hørtes dette bra ut eller er jeg bare helt på jordet her? :p Tenker en slik løsning er unødvendig på shorthaul, men på strekninger til syden og IC bør det vel gi suksess? Kan godt forklare nærmere dersom noen skulle ønske det også. ;)

Last edited:
Økonomiske reaksjoner for menneskelig atferd er vel ikke helt det store, særlig ikke hvis man tar sikte på å regulere atferden hos en hel gruppe mennesker (f.eks. barn). Da er man vel i full fart på vei over på feil side av i hvert fall norsk diskrimineringslovgivning. Men en mer positiv vinkling på det, som f. eks. tilbud om stille sone med støykansellerende høretelefoner og ev. barneavdeling med softismaskin (ok, litt drøyt :) ), litt boltreplass og div. barneaktiviteter kunne kanskje vært en idé. Problemet er bare at noen må betale for det...

Og la oss som foretrekker en ferie uten andre barns skrik og skrål få gjøre det. Kan da umulig plage deg (eller andre foreldre)?

Det som forundrer meg litt med din argumentasjon er at hvordan forestiller du deg at noen vil drive et hotell på helårsbasis kun for barnefrie familier eller enslige og greie å tjene penger på dette??
Kanskje det er en forretningside' for deg å sette sparepengene inn i??

Den andre siden er at de samme voksne vil gjerne ha en støyende bar der "foball" interesserte kan sitte å drikke øl mens de heier og hojer på de ulike lagene!!
Eller hva med et støyende diskotek der dunkelydene går som små jordskjelv gjennom bygningen og gjør du umulig for andre "barnefrie" folk å sove!!
For ikke snakke om dersom du skulle driste deg til et besøk og oppleve et lydnivå som i verste fall kan gi deg tinitus??

Er dette noe bedre og er barna problemstillingen her??

Last edited:
Vel, OJB, nå er det en god del hoteller som ikke tillatter barn overhodet. Kjeden Sandals er ett godt eksempel: http://www.sandals.com/?WT.srch=1&u...rm=sandals&utm_campaign=US_Sandals_KW_Sandals

I tillegg har de fleste Ritz Carlton, Park Hyatt og Four Seasons, samt en rekke andre eiendommer i større kjeder, dedikerte bassenger og områder der barn under 18 eller støy ikke er tillatt. Man kan liksom ikke ligge med QC3 ved bassenget. Jeg skal selv på ferie i september og har med hensikt valgt en eiendom som her privat område som ikke tillater barn (kan gi ett par eksempel jeg nylig har bodd på selv: Park Hyatt Aviara, Westin Diplomat i Florida som har egne private områder)

Skjønner ikke helt problemet med det siden barne bassengene vanligvis er større, så ikke diskriminerende for noen.

Men når det gjelder fly, er jeg fullstendig enig med ditt tidligere innlegg. Ingen liker å havne ved siden av skrikerunger, men det er ikke en stor problemstilling for meg. Det er bare å hive på seg headset

Last edited:
En særdeles spennende tråd dette her, men som nevnt i tråden: smak og behag hva angår barnefrie charterfly til syden.
Uten å gå off topic har jeg ved flere IC flighter på business opplevd barn som ILØPET AV TUREN blir et irritasjonsmoment. Jeg synes det er svært synd for meg selv og andre på business som har betalt mangfoldige tusen skal heftes av det jeg velger å kalle "unødvendig støy". Kall meg gjerne kynisk,egoistisk etc. men etter min mening bør det ikke være tillatt med barn under 12 år på business flygninger, hverfall ikke IC. Jeg har samtidig forståelse for at foreldre som kanskje reiser mye og er reisevante ønsker å ta med barna sine på business men da må det også kunne forventes at barna oppfører seg deretter. Når det gjelder barnefrie charterflt til syden så er dette noe jeg godt kunne tenke meg å bestilt forutsatt at hele pakkereisen var barnefri. Som ansatt i et charterselskap kan jeg love dere at etterspørselen etter slike tilbud faktisk eksisterer og er lagt merke til av flere turoperatører. Nå skal det sies at ofte er det ikke barn som nødvendigvis er det største irritasjonsmomentet på charterfly men voksne (gjerne 30+) som har fått i seg en for meget før avreise å ønsker oppmerksomhet fra hele kabinen.

Skal også legges til at undertegnede overhodet ikke har negativt forhold til barn.

Det er de voksne som må sette grenser, barn er barn.

Dere som har problemer med barn og støy - det finnes en elegant løsning - lei en bizjet til deg selv punktum finale. Da bør vel også leiebil og leid hus stå i stil. At det blir litt dyrt får dere stå i med. Dere ønsker ikke å menge dere med almuen allikevel, og det er slike pakketurer er laget for - familier med unger som skal på ferie å kose seg mens skolen har fri.

Jeg har ikke egne barn, men er lykkelig onkel til fire. Jeg ville ikke hatt en ferie uten å dem rundt meg - det er bare rett og slett fornøyelig å få uventede vanskelige spørsmål og ikke minst bunn ærlige kommentarer. De som vil gå glipp av denne foryngelseskuren og bli tidlig gammel - oppskriften er gitt i de to første setningene ovenfor.

ved flere IC flighter på business opplevd barn som ILØPET AV TUREN blir et irritasjonsmoment. Jeg synes det er svært synd for meg selv og andre på business som har betalt mangfoldige tusen skal heftes av det jeg velger å kalle "unødvendig støy". Kall meg gjerne kynisk,egoistisk etc. men etter min mening bør det ikke være tillatt med barn under 12 år på business flygninger, hverfall ikke IC.

La oss si det er noe med deg som irriterer andre. Det kan være hva som helst; dialekt, hårfarge, kroppslukt, hudfarge, oppførsel eller hva som helst. Hva hadde du følt og tenkt hvis noen ville ekskludere deg fra business IC flygninger pga disse irritasjonsmomentene? Helt greit, eller diskriminert?

Skal flyselskapene begynne å velge ut hvilke kategorier de skal godta ombord. Nå snakkes det om barn, hva om neste flyselskap sier en annen kategori, så en tredje, osv. HEr tror jeg man er på litt gale veier å selektere hvem som skal slippe ombord.

Jepp, og hva med egne avganger for folk som ikke liker negre eller jøder?

Status
Not open for further replies.
Back