Bardufoss på 80-tallet.

Piddien

ScanFlyer Silver
Bardufoss på 80-tallet.

Bare noen få bilder fra Bardufoss og omegn fra 80-tallet. Skulle noen ha blitt vist før, så får dere ha meg unnskyldt. :headbang

Først to av C-5 Galaxy.

bcec5573.jpg

ca827834.jpg

Så et av lille-søstra C-141 Starlifter.

2556580b.jpg

DA-20C 0125.

50b0b60d.jpg

Noen vintermalte Harriere fra RAF. Bildet mener jeg bestemt er tatt nede på NATO-kaia i Sørreisa.

e6be0df8.jpg

Så il slutt et bilde av to av forsvarets Bell 412SP. Kan noen kjenne seg igjen her og si nøyaktig hvor bildet er tatt?

d40b566e.jpg

Til slutt en DC-9-41 med reg SE-DDP fra SAS.

f5806dc3.jpg

Alle bildene er dias fra Luftforsvaret. Takk for titten.

:)

Re: Bardufoss på 80-tallet.

Fine, historiske bilder fra området der jeg tilbragte mine første 9 år. Noen av de minnene jeg hukser best fra barndommen, var den spennende militære aktiviteten i området.

Mener å huske at C5en måtte flyttes på med jevne mellomrom, siden dekket på BDU ikke tålte vekta av flyet over lang tid. Kan dette stemme?

Har vel hørt samme historie mange ganger, ikke bare fra Bardufoss men og andre steder. Om det stemmer er jeg ikke så sikker på, men det finnes sikkert noen her inne som kan gi oss det korrekte svaret.

:)

Utrolig artig å se! Flotte bilder :D Første C-5-bildet minner meg litt om Hufsa fra Mummi... grøss og gru...

Hehe,der kom det noe jeg visste at du hadde.
Kanonbra,Per Einar!!!!

Vidar

C5 Galaxy er verdens tøffeste fly!!!!! Digger bildene dine.

Noen vintermalte Harriere fra RAF. Bildet mener jeg bestemt er tatt nede på NATO-kaia i Sørreisa.

Bildet er tatt i Tromsø, da det var krigsbaseringen til Harrier styrken frem til slutten av 80 tallet. (Da ble det Bardufoss) Det var på starten av 80 tallet ikke plass på Bardufoss under de store øvelsene. (RAF 41 Sqn var der som oftest, og så var det mye allierte helo i tillegg til inn/uttransport)

Galaxy måtte flyttes på Bardufoss bare når den ble parkert på twy Y rett øst av brannstasjonen . Det var eneste mulige parkering på 70 og starten av 80 tallet fordi P1 var ikke utvidet, så parkering der ville blokkert for andre fly, og C-130/C-160/C-141 hadde pri på parkering der under inn/uttransport til øvelsene. Midt på 80 tallet ble egne C-5 parkeringer bygget, det er de som i dag er P3 og P4. I tillegg ble P1 utvidet slik at også C-5 kunne parkere der uten å blokkere twy Y.

Bildet av DA20 er fra 90 tallet, men sikkert tidlig sådann. (Clue: Nytårnet er bygget, stod ferdig i 91. Men Hangar 3 står enda, og den rev de på midten av 90 tallet om jeg husker rett.)

:old

Virkelig morsomt å gjenoppleve 80 åra. Kjempe flott at du kan dele disse historiske bildene.

--Så til slutt et bilde av to av forsvarets Bell 412SP. Kan noen kjenne seg igjen her og si nøyaktig hvor bildet er tatt?
Tipper Rødbergsodden ???? eller en annen plass i Lenvik...

Bildet er tatt i Tromsø, da det var krigsbaseringen til Harrier styrken frem til slutten av 80 tallet......

Det minner litt om Tromsø, men er det Håkøya, Eidkjosen i bakgrunn ? + at det ser ut som de brøyter snøen rett ned i fjæra, noe man ikke kan i Tromsø grunnet vegen til Kvaløya.

Mvh.
Dag

Sånn bortsett fra at jeg har sett bildet før med bildetekst på veggen i et skvadronshus på Bardufoss, så viser ikke bildet at det brøytes snø fra apron og ut i havet. Du kan ikke se noe vei bare. (Og i 81-82 var vel ikke den veien like gild som i dag)

Harrier fra RAF har aldri vært stasjonert "off site" i Norge, og ved NATO kaia i Sørreisa er det i alle fall ikke plass til slik!

Håkøya ser du såvidt i venstre bildekant.

Noen ganger savner jeg den kalde krigen. Det er bra slikt kommer ut i dagen igjen. Har du flere kom igjen :lol:

Morsomt å se disse bildene:) Var stasjonert på Bardufoss i 82/83.

Morsomt å se disse bildene:) Var stasjonert på Bardufoss i 82/83.

----
Enig, flotte bilder, var selv stasjonert på Bardufoss 83-84. Husker godt at Galaxiene måtte flyttes etter en tid på parkeringem, p.g.a. vekten.

Tror bestemt de engelske jagerflyene står i Tromsø (på det aktuelle bildet). Fikk prøvesitte en av de under en vinterøvelse der rundt 1980.

Tally-Ho

Sånn bortsett fra at jeg har sett bildet før med bildetekst på veggen i et skvadronshus på Bardufoss, så viser ikke bildet at det brøytes snø fra apron og ut i havet. Du kan ikke se noe vei bare. (Og i 81-82 var vel ikke den veien like gild som i dag)

Harrier fra RAF har aldri vært stasjonert "off site" i Norge, og ved NATO kaia i Sørreisa er det i alle fall ikke plass til slik!

Håkøya ser du såvidt i venstre bildekant.

Du har selvfølgelig rett M609
Kan huske det sto en hangar der for lenge siden. Og alle Harrier flyene vi var velsignet med å se på 80 tallet. Skulle hatt digitalkamera mitt da :)
Som sagt så er det "den manglende" flyplassveien som fikk meg til å tvile og at det så ut som brøytespor ned til fjæra. Kan bildet være tatt med tele fra et helikopter/Harrier som gjør at bakgrunnen blir litt sammenpresset ?

(Men bakgrunnen ligner ikke utsikten fra "NATO-kaia" jfr. et bilde jeg tok der i vinter fra øvelsen CR 2010.)

Dag H

Takk for hjelpen med bildene, alltid nyttig å få tingene der de hører hjemme.
Kommer nok mer etter hvert jeg lurer på når det gjelder eldre bilder og steder bildene kan være tatt.

Takk igjen alle "guruer". :)

Back