Bank Norwegian

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Bank Norwegian er et nystiftet selskap som tar
sikte på å starte bankvirksomhet, fra høsten 2007.
Initiativtaker er LT Holding AS. Etableringen
skjer i samarbeid med Norwegian Air Shuttle ASA.

Styreleder i Bank Norwegian blir Bjørn Kise og ny
banksjef blir Erik Jensen.

Selskapet LT Holding AS (LTH) har tatt initiativ
til etablering av en forretningsbank. Dette skjer
i samarbeid med flyselskapet Norwegian Air Shuttle
ASA (Norwegian). Disse selskapene stifter derfor i
fellesskap to prosjektselskaper; Norwegian Finans
Holding ASA og Bank Norwegian AS.

Bank Norwegian vil være et heleid datterselskap av
Norwegian Finans Holding. Holdingsselskapet vil
ikke utøve annen virksomhet enn forvaltning av
sine eierinteresser i datterselskapet.

Forutsatt tildeling av konsesjon vil det bli
gjennomført en offentlig emisjon/spredningssalg i
Norwegian Finans Holding ASA. Emisjonsprovenyet
vil bli tilført Prosjektselskapet som egenkapital,
slik at dette tilfredsstiller relevante
kapitalkrav.

Norwegian Finans Holding ASA og Bank Norwegian
(under stiftelse) vil søke Kredittilsynet om
konsesjon til å etablere forretningsbank, samt
konsesjon til å etablere et finanskonsern med
Norwegian Finans Holding ASA som morselskap.

Det søkes videre om at Norwegian Air Shuttle ASA
får tillatelse til å eie inntil 25% av aksjene i
morselskapet - Norwegian Finans Holding ASA.
Norwegian Air Shuttle ASA gjorde en tilpasset
endring i sine vedtekter i generalforsamlingsmøte
torsdag 3. mai 2007.

Bank Norwegian skal etableres som en fullskala
nettbank med konkurransedyktige betingelser og med
en attraktiv hjemmeside for kunden. Etablering av
den nye nettbanken vil være basert på synergi fra
et samarbeid med Norwegian Air Shuttle ASA.

Følgende personer skal inngå i styret (før
offentlig emisjon) i den nye banken; Bjørn Kise
(styreleder), Anita Hjerkinn Aarnes, Torstein Lind
Isaksen, Bente Loe, Kristin Farstad, Erik Jensen
og Frode Foss (fra Norwegian).

Ny administrerende direktør blir Erik Jensen som
kommer fra stilling som direktør i yA Bank og
Forsikring.

Det legges til grunn at den nye banken; Bank
Norwegian AS skal være i drift høsten 2007.
 
Norwegian starter egen bank så de kan låne ut penger til seg selv for fremtidige flykjøp og investeringer? :)
 
Skomaker bli ved din lest...gjelder tydligvis ikke i Norwegian. Ser man til SAS så har jo ikke forsøkene der påå drive annen virksomhet enn kjernevirksomhet vært særlig vellykket...
 
Ser man på Virgin så har det jo vært vellykket. Der var det jo fly selskapene som kom etterhvert, men pytt pytt. Vi skal ikke legge for mye i dette, de ønsker nok bare å utnyte merkenavnet. Uten at Norwegian skal drive bank.
 
Originally posted by EB

Skomaker bli ved din lest...gjelder tydligvis ikke i Norwegian. Ser man til SAS så har jo ikke forsøkene der påå drive annen virksomhet enn kjernevirksomhet vært særlig vellykket...
Det er riktig EB ,men så har SK tradisjonelt vært for topptunge og antagelig ikke så effektive i driften som det Norwegian legger opp til.
Vi skal ikke se bort fra de kan lykkes i dagens marked som er helt annen enn da SAS gikk ut med varierte aktiviteter i markedet for noen år siden.
 
Uansett så blir det spennende... Men jeg håper alikevel at fokuset blir på driften og videreutviklingen av flyselskapet!
 
Så lenge de ikke deler på noe annet enn en nettside og et navn, og banken ellers drives selvstendig, er det ikke så galt. Kanskje til og med lurt, uten at jeg kan noe om bank...
 
Originally posted by EB

Uansett så blir det spennende... Men jeg håper alikevel at fokuset blir på driften og videreutviklingen av flyselskapet!
Enig med deg i det.
 
...men dette er vel også et tegn på at man ikke tjener nok på flyselskapet - eller?
 
Det er et tegn paa at utenom-virksomhet er viktig for aa drive loennsomt. Marginene i flybransjen er smaa, og ethvert nettotilskudd til driften er velkomment. Vi har sett strengere overvektsregler, tjenester ombord, tjenester paa nettsidene, betaling for seating og priorityboarding osv .. selskapene blir mer og mer kreative for aa faa opp inntektene, og dette er noe vi kommer til aa se mer og mer av.

IATA har ogsaa tatt initiativ for aa standardisere betaling av slike tjenester og det vil ogsaa gi bedre distribusjonsmuligheter.
 
Men hva blir da egentlig forskjellen på nåtidens LCC selskap som plusser og tar seg betalt for alt som "de etablerte" en gang inkluderte i sine priser? Vil nesten tro at prisene vi hadde for noen år siden var veldig riktig...nå kommer jo snart en LCC billett på det samme som en billett med de etablerte...når man sammenligner epler og epler...
 
Originally posted by EB

Uansett så blir det spennende... Men jeg håper alikevel at fokuset blir på driften og videreutviklingen av flyselskapet!

Eierforholdet blir jo kun på 25% hvis NAS får konsesjon for så mye. Så at det skal kunne gå ut over flyselskapet kan jeg ikke tro.
 
Norwegian har bygget opp et veldig sterkt merkenavn på temmelig få år, så de prøver vel å tjene penger på det så godt de kan. Hva blir det neste? Norwegian som mobiloperatør? :) (snart er det like mange banker som mobiloperatører også...)
 
Det bør vel nevnes at EasyJet har prøvd seg på alt fra hotell til buss og pizza uten å lykkes.

Hvor mye penger kan man egentlig tjene på en nettbank uten gebyrer? Det er vel ikke her Norwegian kan hente mest penger...? Men det er jo kult om de prøver å komme seg inn på nye markeder. Det er bra Norwegian-folka virkelig tør å satse - selv om jeg gjerne skulle sett at de fikk sorte tall på flyvirksomheten sin inn og ut fra Norge først...
 
Originally posted by EB

Men hva blir da egentlig forskjellen på nåtidens LCC selskap som plusser og tar seg betalt for alt som "de etablerte" en gang inkluderte i sine priser?..


Egentlig veldig lite .... Sitter akkurat med et dokument fra en av vaare kunder med en lang liste selskaper som de definerer som LCC. Hensikten er redusert transaksjonspris.
Saa langt har jeg diskvalifisert rundt 80% ved aa bruke kriterier som interline, IFE, codeshare og 'charter only'. Ja, selv rene charterselskaper har de definert som LCC'er ..

Jeg vil ikke lenger engang akseptere DY som LCC .. de har definitivt tatt skrittet inn i hybridenes rekker ..
 
Kanskje ikke så dumt det der .. Om de kan få hånd om hele pengeflyten for en stor del av sine kunder kan de spare ganske så mange millioner på bl.a kredittkortgebyr, som gjerne ligger på 3-4% av bruttoomsetningen. Kan være dette de tenker på når det nevnes synergier.
Selger de da "Norwegian" kort som man f,eks knytter til Visa eller Mastercard for øvrig bruk, og lar betalingsdelen på egne flyvninger gå direkte og utenom kortselskapene blir det penger igjen på den delen, samt at de vil ha en liten prosent av det kundene handler for på kortene andre steder .. eller hva EB ?
 
Back
Top