Baneforlengelse Kirkenes

1905 meter er ca 300 meter lenger enn før. Tilsvarende TOS i lengde nå, så det blir lettere å ta ned en 800.
 
På tørt og fint sommerføre har det ikke så veeldig stor betydning, men vinterstid på glatta kan det bli opptil 5-7 tonn forskjell på en 737-800.
Man får større marginer mht vekt = man kan ta med mer last, passasjerer og/eller drivstoff.

Som det fremgår av de to tabellene under, hentet fra AIP i hhv mars og oktober, er det landingsdistansen på RWY 23 som har økt mest, andre veien er det ikke så store forandringer.
 

Attachments

  • ENKR RWY.jpg
    ENKR RWY.jpg
    38.3 KB · Views: 524
  • ENKR RWY Gammel.jpg
    ENKR RWY Gammel.jpg
    40.3 KB · Views: 512
Last edited:
Ja, definitivt størst effekt på 23, pga displaced threshold den veien, så man lander langt inn på asfalten hvis man følger ILS helt ned. Er en del terreng på short final der. Et gammelt jungelord sier at man ved høy nok skybase kan gå litt lavt på short final når man er visual der (lavt med ILS GS som referanse, altså) for å sette seg litt tidligere, og dermed få noen meter asfalt i bonus i forhold til utregningen på landing performance, som bare lar deg regne med de 1605, nå 1905 meter.
 
Det er fjernet masse i terrenget og forlenget bane. Vært snakka om det i over 30år, så fantastisk å få det gjort. Det vil vel sannsynligvis bety få restriksjoner på 738 eller A20N. Og veldig bra for chartervirksomheten når denne kommer i gang igjen (hurtigruten).
 
Det går rykter om at SAS skal bruke A319 på Kirkenes, noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
 
Det er fjernet masse i terrenget og forlenget bane. Vært snakka om det i over 30år, så fantastisk å få det gjort. Det vil vel sannsynligvis bety få restriksjoner på 738 eller A20N. Og veldig bra for chartervirksomheten når denne kommer i gang igjen (hurtigruten).


Det er fryktelig mye kompetanse på å sprenge fjell der i området, så det er rart at de ikke kunne "rydde" litt før!
 
Det er fryktelig mye kompetanse på å sprenge fjell der i området, så det er rart at de ikke kunne "rydde" litt før!

Spørs om ikke fjellsprengerne skulle ha seg betalt for jobben..?
Selv de mest ihuga entusiaster stiller neppe opp på fritiden og tar baneforlengelse som dugnad.

Du skal heller ikke se bort fra at opptil flere reguleringsmyndigheter måtte godkjenne prosjektet såvel anleggsteknisk som økonomisk også før dynamitt-Harry & co kunne trykke på knappen.
 
Back
Top