Bahamasair & American Airlines

MountainDew

ScanFlyer Rusty
Medlem
Heisann og godt nytt flyår :)

16 Juni 1990 ble jeg interessert i fly da jeg reiste fra Bergen til Larnaca. Det var i en Braathens SAFE 737-200 og nå fikk jeg endelig mulighet til å fly en 737-200 igjen etter 17 år siden sist!!

Var en tur til USA høsten 2007 og tok også svipptur til Nassau, Bahamas for å besøke en kamerat som bor der.

Bestillte billetter på bahamasair.com uten noen vanskeligheter med tanke på utenlandsk visa kort. Billetten kosten $100 en vei fra Orlando MCO til Nassau NAS. Ruten opereres vanligvis av Dash-8-300 men flygninger på Søndager opereres av en 737-200.

Jeg kjørte på egenhånd fra Titusville, FL til Orlando en mørk Lørdags kveld. Følgte skiltingen mot Orlando International men var ikke klar over at det var 2 flyplasser rundt Orlando. Havnet ut på noen øde veier og etter en stund kom jeg til en utkant flyplass langt ute i jungelen som heter Orlando Sanford International. Snudde med en gang siden dette ikke lignet på MCO som jeg har vert på før. Etter mye frem og tilbake ankom jeg Hilton Hotel MCO ca kl 2300. Overnattet der til neste morgen da jeg skulle møte Knut og fly til Nassau.

Parkerte bilen ved Teminal B på MCO og spaserte inn og satt en liten stund å ventet på Knut. Innsjekkingen gikk helt fint og ingen kø. Jeg hadde kun håndbagasje, men knut sjekket inn en stor koffert.

Spiste et bedre måltid på Panda Express før ombordstigning ;)
(Bilder er tatt med mobilkamera og derfor litt dårlig kvalitet)

Attachments

• NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 116.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 116.jpg
    106.7 KB · Views: 253
Ombordstigningen var rask for det var ikke så mange pax. Ca 50 % load!
Godt å være tilbake i en 737-200 med JT8D. Synes det er mer push i de her motorene en CFM.

Attachments

• NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 117.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 117.jpg
    57 KB · Views: 246
  • NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 118.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 118.jpg
    55.1 KB · Views: 243
Interiøret var i god stand og kunne ikke se noe særlig slitasje. Beinplassen var god og består den berømte knyttneve testen. Bahamasair har kun en klasse ombord. Ingen servering og ikke mulighet til å kjøpe noe på den vel 1 times lange turen.

Attachments

• NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 123.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 123.jpg
    49.6 KB · Views: 239
  • NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 124.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 124.jpg
    57.3 KB · Views: 241
  • NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 125.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 125.jpg
    69 KB · Views: 101
  • NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 127.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 127.jpg
    53.4 KB · Views: 82
Litt dårlig vær når vi ankommer Bahamas. Lå et stort lavtrykk over Karibien som også ga en del thunderstorms i Florida.

Litt bilder fra approach og landing:

Attachments

• Bilde 037.jpg
    Bilde 037.jpg
    61.3 KB · Views: 41
  • Bilde 038.jpg
    Bilde 038.jpg
    83.6 KB · Views: 60
  • Bilde 041.jpg
    Bilde 041.jpg
    59.3 KB · Views: 92
Var bare 2 dager på Bahamas så tiden var knapp. Heldigvis hadde vi Ryan (Mr. Bahamas) til å kjøre og vise oss rundt på den lille øyen.
Ekstremt mange biler der og veiene var tydeligvis ikke bygget for den trafikken.

Attachments

• Bilde 042.jpg
    Bilde 042.jpg
    58.3 KB · Views: 40
  • Bilde 046.jpg
    Bilde 046.jpg
    55.4 KB · Views: 53
  • Bilde 048.jpg
    Bilde 048.jpg
    67.8 KB · Views: 72
Bilde 1: Huset til avdøde Anna Nicole Smith
Bilde 2: En av mange biler som Ryan importerer fra japan (Nissan Skylane) og i tillegg jobber som Pilot
Bilde 3: MountainDew & Ryan "Mr. Bahamas"

Attachments

• Bilde 084.jpg
    Bilde 084.jpg
    68.3 KB · Views: 37
  • Bilde 085.jpg
    Bilde 085.jpg
    66.5 KB · Views: 57
  • Bilde 081.jpg
    Bilde 081.jpg
    93 KB · Views: 111
Så var turen kommet til American Eagle & Airlines

Tok AA ATR 72 tidlig Tirsdag morgen til Miami før solen var kommet opp. Forstår ikke hvorfor jeg bestillte fly så tidlig på en ferie...

Flyplassen er liten og grei. USA har US immigration på Nassau Airport så en ikke trenger å tenke på det ved ankomst til Miami. Offiseren var veldig mistenksom og reagerte på at jeg allerede hadde reist inn 5 ganger til USA på 5 måneder. Han snakket mye med en sjef men slapp meg gjennom uten å spørre meg for alt for mange spørsmål.

Satt å ventet litt før ombordstigning i en stor ventehall. Ser ut som ATA flyr eller har flydd til NAS. Bilde til LN-MOW:

Attachments

• NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 174.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 174.jpg
    112.2 KB · Views: 43
  • NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 175.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 175.jpg
    91.9 KB · Views: 62
Jeg er ikke noe stor fan av ATR fly. Synes det er noen gammeldagse og støyende i forhold til Q400. Ubehagelig belysning over vindusradene.
Pilotene fikk ikke helt synkronisert motorene og ANR headset ikke så mye til hjelp, men brukte det allikevel.
Ingen servering og ingen mulighet til å kjøpe noe. Delta Connection gir ihvertfall ut gratis brus og snack!

Attachments

• NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 176.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 176.jpg
    49.6 KB · Views: 55
  • NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 184.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 184.jpg
    43 KB · Views: 60
  • NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 187.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 187.jpg
    70.1 KB · Views: 56
  • NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 188.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 188.jpg
    73.4 KB · Views: 65
Dette bildet er strengt ulovlig! En dame kom løpende og nektet meg å ta flere bilder på Miami Int. Jeg bare blåste og gikk, men dette er ikke første gang noen har klikket på meg for å ta bilder i US ^_^

Attachments

• NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 189.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 189.jpg
    76.8 KB · Views: 62
Neste tur var med AA Boeing 757-200. Ny flytype for meg så det var litt ekstra spennende :)
Flyet bar sterkt preg av å være godt brukt. Setetrekk var mange plasser så slitt at det var kommet hull. Tenker dette må gjøres noe med snart. Vet ikke om AA kommer til å innstallere nye seter med AVOD slik som CO?

Flott tur med 757 som føltes som en forvokst 737!! Denne leggen fra MIA til MCO tok ca 35 minutt og kabinfaktor på ca 70%.

Attachments

• NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 190.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 190.jpg
    78 KB · Views: 60
  • NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 191.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 191.jpg
    53.8 KB · Views: 67
  • NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 197.jpg
    NOR, USA and BAHAMAS Nokiapics 197.jpg
    56.7 KB · Views: 46
Her er forresten et bilde av Bahamasair maskinen jeg fløy med. Noen som kan se når den var bygget? C6-BFM

Ryan som er Pilot fortalte at Bahamasair egentlig skulle erstatte 732 maskinene for noen år siden, men pga en eller flere i ledelsen innad i selskapet hadde unndratt masse penger og fylt opp sine egne bankkontoer har de nå ikke penger til noe nytt....

Attachments

• Bilde 043.jpg
    Bilde 043.jpg
    64.6 KB · Views: 65
Ryan som er Pilot fortalte at Bahamasair egentlig skulle erstatte 732 maskinene for noen år siden,

Ingen grunn til å bytte ut flotte 737-200-maskiner! Har hatt gode opplevelser med 737-200 hos Air Zimbabwe og British Airways, og en litt dårligere en hos Ryanair. Ikke de nyeste setene på den 757-maskinen, ser jeg...

Takk for flott og litt eksotisk rapport!

Takk! Jeg har bare kort hos Star(SK) & Skyteam(AFKL)så for AA er det vel best å skaffe seg et BA eller AY kort.

Hvorfor ikke AA? BA er kjipe på poeng og man trenger en fullprisreise for å blir medlem. Jeg skal fly BA LCY-EDI i mars og trengte derfor ett kort i OneWorld. For min del stod valget mellom AA og AY og fant da ut at AA var det beste valget for min del. De er blant annet mer generøse med poeng enn AY er (ihvertfall var det mitt inntrykk)

C6-BFM ble levert til Lufthansa 29/05-81, og har siden fløyet for Air Berlin USA (del. '82), Hapag-Lloyd (del. '86), Aviogenex (del. '90) og TACA (del. '96), før den ble levert til Bahamasair 30/07-04.

Hvorfor ikke AA? BA er kjipe på poeng og man trenger en fullprisreise for å blir medlem. Jeg skal fly BA LCY-EDI i mars og trengte derfor ett kort i OneWorld. For min del stod valget mellom AA og AY og fant da ut at AA var det beste valget for min del. De er blant annet mer generøse med poeng enn AY er (ihvertfall var det mitt inntrykk)

AA er et godt alternativ for en som reiser billig og sjelden med OW. AA gir som regel mer miles for billige billetter enn f.eks AY og i tillegg taper du ikke dine oppsparte miles så lenge du har en bevegelse på kontoen. Hos AY er vel levetiden den samme som hos SK hvis jeg ikke tar helt feil.

1: Flott rapport Fredrik! :)
Neste gang vil jeg henge meg på!!

2: Ikke enig i kommentaren om ATR vs. DHC8 (ATR er fullt på høyde med Dash'n)

Du kan kanskje legge ut filmen du tok under takeoff på YouTube?
Så kan alle nyte lyden av skikkelige low(medium?)bypassmotorer! :D

Back