Re: bagasje tracking
jeg sjønner og aksepterer alt dette, Men det å lese av en strekkode er ikke "rocket science" idag det gjøres på sekunder i alle verdens butikker.
Selv om det ikke er "rocket science" så tar det tid, bagasjen kommer ikke som matvarer i en butikk. Hvis du går til f.eks. Ikea og tar med deg en 10-talls varer større enn en koffert, plasserer de hulter til bulter og regner med at de varene får strekkoden lest av på et par sekunder, så skjønner du kanskje litt mer av utfordringen. Dessuten det du oppnår er bare å vite at du da vet siste sted hvor taggen ble avlest. Om taggen har falt av, eller bagasje feiltagget, så har du da en "false positive" i beste fall. Det er også mulig å overse en tag når man leser av, jfr igjen samme eksperimentet hos Ikea (heldigvis vil ikke dobbel avlesning av tag har konsekvenser hos flyselskapet siden man nok får en feilmelding, men det er derimot viktig å sjekke kvitteringen fra Ikea). Så innføringen av slikt vil være dyrere, mer ineffektiv og sannsynligvis ikke bidra med vesentlig større kvalitet på bagasjegjenforeningen.
Slik det fungerer i dag, så registreres bagasje som har et avvik og havnet på feil sted eller blitt stående igjen så fort man har mulighet. Som regel så blir det gjort i løpet av noen timer til et døgn, så da vet man i en del tilfeller allerede før passasjeren har landet hvilken bagasje som mangler og hvor den er, og hvis ikke så har man informasjon om bagasjen ganske kort tid etterpå. I tilfeller hvor taggen har falt av så registrerer man annen informasjon som farge og type, merke og evt. navn og adresser og tlf.nr, og om noen har meldt savnet lignende bagasje så vil det avhengig hvor godt dette matcher kunne sendes til eieren.
Derfor er det også en fordel at man har merket bagasjen med navn, adresse el. både på innsiden og utsiden (det trenger strengt tatt ikke å være den aktuelle adressen, siden man også kan legge inn hvilken som helst adresse i systemet - men det gjør det litt lettere om man står med en bagasje uten etterlysning). Det hjelper også litt å ha noe annet enn en svart (blå eller grå) koffert "type trillekoffert" med glidelås, selvom det heldigvis har blitt mer variasjon de siste årene. Det er også svært lurt å fjerne gamle tagger, inkludert de små klistrelappene med strekkoder på.
Som MOW nevner så skulle RF-tagger løse mange problemer, men det har av ymse grunner - antageligvis først og fremst kostnader, blitt skrinlagt for den nærmeste framtid. Det gjorde også at man ikke brukte tid på endringer av dagens system. En vesentlig ulempe er at 10-sifret tag-nummer er for kort, noe som burde vært utvidet. I praksis så betyr det at man har en 6-sifret nummerserie per utsteder, for SAS f.eks. så har man serien x117xxxxxx og som blir til SKxxxxxx. Noen selskaper gjør noen triks for å utvide ved å bruke første tallet til å utvide til flere 6-sifrede serier, bl.a. UA, LH, SU har i tillegg til 0016xxxxxx, 0220xxxxxx, 0555xxxxxx, også hhv. 5016 + 6016, 5220, 5555 som de fire første. Det værste er for de eksterne handlingsselskapene som benytter s.k. XH-tagger, de tilsvarer 0000xxxxxx. En serie gir jo 1 million tagnummer og høres umiddelbart mye ut, men f.eks. SK er igjennom sin serie i løpet av en knapp uke. For XH-serien som heller ikke er "syncet" i forhold til andre selskaper, så går det adskillig kortere, og det betyr at en match på f.eks. en XH-tag i Worldtracer ikke betyr at det er riktig bagasje, heldigvis er disse registrert med ytterligere informasjon som utseende og andre beskaffenheter så man kan finne ut av dette. Hadde man bare lest av taggen, ved hver stopp, så ville dette utvidet avvikene ytterligere.
Dette vet også de som har jobbet i detaljhandelen, en del selskaper lager samme strekkoder for alle produktene... :headbang
Så, nei ikke rakettforskning, men det er litt mer komplisert enn man tror...
:fly