Bagasjeplass på Widerøes Dash8-100?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Bagasjeplass på Widerøes Dash8-100?

Skal ut og fly med et lite propellfly, Widerøes Dash8-100. Lurte på hvor mye bagasje man får med seg inn i det flyet. Vil det bli plass til min vanlige stappede ryggsekk som går greit i bagasjehylen på "vanlige" fly selv om den ikke ville passert test ved gate? :fly

Re: Bagasjeplass på Widerøes Dash8-100?

99% sikkert, så er svaret nei. Du må ned på omtrent halv størrelse av normalt for å få bagger inn i kabinen. Min PC sekk stappet med greier går akkurat inn. Større enn det er sjanseløst. På generell basis kan en si at flyvertinne kofferter må baki.

Takk. Har Widerøe mulighet for å gi fra seg bagasje ved flyet slik andre med mindre fly har? Håndbagasje passer ikke akkurat til å bli sendt gjennom hele bagasje-maskineriet på Gardermoen.

Takk. Har Widerøe mulighet for å gi fra seg bagasje ved flyet slik andre med mindre fly har? Håndbagasje passer ikke akkurat til å bli sendt gjennom hele bagasje-maskineriet på Gardermoen.

Jepp, du bare setter den fra deg ved trappa og plukker den med deg når du lander.

Ja. Widerøe har "delivery at aircraft" konsept. Men jeg tror enkelte stasjoner ikke bruker ordningen av en eller annen grunn.

Imm

Heller aldri skjønt hvorfor vi ikke kan få et konsekvent system som det er på commuterfly i USA, men dette står på wideroe.no

For å bidra til raskere ombordstigning, mindre kø i midtgangen og en mer komfortabel reise, kan du levere håndbagasje ved flytrappen når du går om bord og få den utlevert ved flytrappen ved ankomst. Vi tilbyr DAA på alle internasjonale ruter og de fleste ruter sør for Trondheim.

Takk, da er jeg godt forberedt på denne kompliserte og eksotiske reisen. :cool:

"Daa" er IKKE tilgjengelig på flerlegs ruter. Husk å få daa lappen på. Om denne mangler skal bagen, etter regelverket, behandles som innsjekket bagasje, og du får den ikke ved flysiden.

Om du ikke får den opp i hattehylla, legger du den bare under stolen foran deg. Har også en ganske "stappet" PC-rygsekk på mine reiser, og har ikke sjekket inn bagasje på lange tider.
Den går ikke opp i hattehylla, men går fint under setet, og problemet er løst ;-)

Heller aldri skjønt hvorfor vi ikke kan få et konsekvent system som det er på commuterfly i USA, men dette står på wideroe.no

Av interesse, hvordan gjøres dette i statene?:)

Man setter en spesiell lapp på bag'en, setter den ved flydøra, den blir lagt i lasterommet og så blir den plassert samme sted umiddelbart etter ankomst. Enkelt og greit og lik prosedyre på alle selskaper.

Hvorfor ikke bare pakke dette ordentlig å checke det inn ?

Har ikke dette egentlig med kontroll av vekt/balanse å gjøre ?

Har opplevd flere ganger - før avgang ved lite pax - å bli flyttet på.
Så vidt jeg husker: forover i kabinen på baby-Dash, og mot midten på Q400.

Mulig at Norske kortbaner gjør at det er forskjell fra USA ?

Man setter en spesiell lapp på bag'en, setter den ved flydøra, den blir lagt i lasterommet og så blir den plassert samme sted umiddelbart etter ankomst. Enkelt og greit og lik prosedyre på alle selskaper.

Det er vel ikke så veldig mange av disse som flyr noe mer enn punkt til punkt? Logistikken rundt å håndtere dette på Tromsø - Sørkjosen - Hammerfest - Mehamn - Berlevåg - Båtsfjord - Vadsø med et av de minste commuterflyene som brukes, kan vel by på en del utfordringer som dere ikke har i USA?

Små-dachsene til WF er fortunge siden de ikke har APU, så må være et minimum pax i bakre del så vidt jeg husker. Standardfrasen er vel "Velkommen om bord, sett deg gjerne langt bak"

Mulig at Norske kortbaner gjør at det er forskjell fra USA ?

Alle dashene er i utgangspunktet tunge forran. Og som regel må man bakover om man blir flyttet. Men det hender av og til at man ha med mye post eller frakt bak i lasterommet, og da må folk fremover.

På Q400 maskinene skal du i utgangspunktet ikke bli flyttet, da det er fast seteplassering. Og har folk gjort et snev av forberedelser for avgangen så er det blokkert seter forran eller bak for å være sikker på å være innenfor operasjonelle krav.

Ellers kan det nevnes at DAA bag (Delivery at aircraft) faktisk kan være med på multileg flighter, så sant det er med samme rutenummer. Ekesmpelvis Trondheim-København som går via Torp.

Som tidlegare nemnt er dette eit tilbod berre på direkte-flights. Grunnen til dette er at det på fleirlegs-flightar ofte vert surr med DAA ved fleire destinasjoner.... Sjekk wf930 til dømes, TOS-HAA-HFT-HVG-MEH-BVG-BJF-VDS-VAW-KKN.

Ellers kan det nevnes at DAA bag (Delivery at aircraft) faktisk kan være med på multileg flighter, så sant det er med samme rutenummer. Ekesmpelvis Trondheim-København som går via Torp.

Korleis gjer de dette i praksis IMM? Vi vil gjerne ha dette på fleirlegs-flightar...

Back