Stemmer det.Originally posted by l188
Er det ikke slik at man kun kan regne med hjulbremsene i forbindelse med landingsdistanse?
Originally posted by captaink
Saken er vel det at selv om motorrevers virker best i høy fart etter landing, har den sin virkning (riktignok marginalt) også ved lavere hastigheter. Skulle tro at skipperen på Stord maskinen hadde ønsket seg motorrevers de siste meterne før flyet tippet over kanten.
Originally posted by brendas
Stemmer det.Originally posted by l188
Er det ikke slik at man kun kan regne med hjulbremsene i forbindelse med landingsdistanse?
Originally posted by AirbusTero
Erikstein sier at flytypen BAe 146 er regnet som verstingen innenfor luftfart med masse hendelser og oljelekkasje inn.
----------
Erikstein er glad for at han slipper å benytte denne flytypen.
- Vi tillitsvalgte, direktører og prosjektledere bruker alle disse flyene. Det forteller hva vi mener om sikkeheten, sier han.
Han (SAFE) har nesten ikke medlemmer hos oss, sier Teigland
Originally posted by captaink
Ditt resonement faller også hvis du sammenligner med turbopropene, hva ville en DH8 eller ATR vært uten revers?
Kort bane, punktering, kun hjulbremser = problemer.:exclamati
Du tar feil mht thrustreversere og 146. 146-200 mlw er tett på 37 tonn med Vref på rundt 130 knop. Det er tall som er omtrent som 737.
Ditt resonement faller også hvis du sammenligner med turbopropene, hva ville en DH8 eller ATR vært uten revers?
First: basesjefen så jo med egne øyne på landingen, og han sier at dem har landet normalt, dvs i touch down sonen, og neppe kan ha gjort en spesielt hard landing av den grunn.
Second: jeg kjenner IKKE til Bae 146, så jeg aner ikke hvilke systemer den har. Men ihvertfall på en 737 kan du sitte om du så vil med fullt trykk på pedalene (så lenge det normale bremsesystemet er inntakt, dersom alternate brakes er ibruk er IKKE denne beskyttelsen, samt noe redusert antiskid og ei heller autobrakes tilgjengelig). Hjulene bremser ikke før flyet er på bakken uansett.
Mitt poeng er som sagt før at jeg mener flyet altfor raskt blir forkrøplet under en punkteringssituasjon på kort bane.
F35: vel, nå er det nok du som ikke bruker dine øyne
Originally posted by ph-ndr
Uten at det nødvendigvis har noe å si i saken på Stord, så er det jo det med reverse om at de ikke nødvendigvis har den store bremseeffekten i forhold til hva hjulbremser oppnår, så er det et viktig moment at reverserne er med å effektivt fjerne mye av løftet i vingen, slik at man oppnår bedre kontakt med hjulene på vanskelig føre (mye vann, slaps, etc.) hvor du er avhengig av å ha tyngde på hjulene.
-A
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.